Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy K611 - Ústav aplikované matematiky FD ČVUT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Advertisements

Matematické modelování a operační výzkum
Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Zajímavé aplikace teorie grafů
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Rozvozní úloha s dělenou dodávkou Jan Fábry Vysoká škola ekonomická v Praze ___________________________________________________________________________.
Vzorová písemka Poznámka: Bonusové příklady jsou nepovinné, lze za ně ale získat body navíc. (2 body) Definujte pojem gradient. Vypočítejte gradient funkce.
Obor S - Informační systémy ve stavebnictví
Studijní obor Informační a automatizační technika www. fsid. cvut
Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy Projekt katedry aplikované matematiky – K611 FD ČVUT.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Genetické algoritmy [GA]
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P1 Prof.Ing. Jana Tučková,CSc. Katedra teorie.
Genetické algoritmy. V průběhu výpočtu používají náhodné operace. Algoritmus není jednoznačný, může projít více cestami. Nezaručují nalezení řešení.
Dynamické okružní a rozvozní úlohy
Dynamické rozvozní úlohy
Matematická analýza 1 Základy matematiky
ČLOVĚK a globální komunikace
DOK „Umělá inteligence“ v DOK (i jinde). NEURONOVÉ SÍTĚ.
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Hierarchické řízení dopravy pomocí sítě světelných signalizačních zařízení Jitka Homolová, Ivan Nagy, Miroslav Kárný, Pavla Němcová, Ludvík Tesař, Ferdinand.
Optimalizace versus simulace 9.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Další typy dopravních problémů
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
1 Kognitivní inspirace třídění na základě závislostí atributů Jan Burian Eurfomise centrum – Kardio, Ústav informatiky AV ČR Článek je dostupný na WWW:
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Teorie systémů a operační analýza1 Celočíselné programování RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Agentov ě orientovaný simula č ní model pro distribuci zboží Diplomová práce Vypracoval: Bc. Ji ř í Popelka Vedoucí práce: Ing. Michael Bažant Ph.D.
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Formální modely výpočtu Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
Vedení tepla Viktor Sláma SI – I 23. Zadání Vhodné uložení vyhořelého jaderného paliva je úkol pro současnou generaci. Zaměřme se na jednu nepatrnou část.
Aplikace pro plánování rozvozu zboží
Algoritmus a jeho vlastnosti
KIV/PRO Cvičení Nejkratší cesta Vstup – N měst – Mezi některými dvojicemi měst vedou obousměrné silnice, zadány délky cest Výstup – Nejkratší.
Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy
KIV/PRJ Speciální předmět pro zvídavé a hravé.
Kritické aplikace v železniční dopravě K611 – Katedra Aplikované Matematiky Ing. Martin Pěnička ČVUT v Praze Fakulta dopravní Katedra Aplikované Matematiky.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Časová analýza stochastických sítí - PERT
Alternativy k evolučním optimalizačním algoritmům Porovnání genetických algoritmů a některých tradičních stochastických optimalizačních přístupů David.
Tomáš Vambera. Přístroje  Mobilní telefony  Přenosné počítače (Pda)  GPS Přístroje.
Plánování trajektorie pro bezpilotní letoun za účelem sledování pozemních objektů pomocí inerciálně stabilizované kamerové platformy Michal Kreč Vedoucí.
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
IBM - CVUT Student Research Projects Google search by voice Tomáš Losert – Karel Beyr –
Základy matematiky Matematická analýza 2 kurz distančního vzdělávání na MFF UK Prof. RNDr. Miroslav Hušek, DrSc. Doc. RNDr. Pavel Pyrih, CSc. KMA.
Doc. Josef Kolář (ČVUT)Prohledávání grafůGRA, LS 2010/11, Lekce 4 1 / 15Doc. Josef Kolář (ČVUT)NP-úplné problémyGRA, LS 2012/13, Lekce 13 1 / 14 NP-ÚPLNÉ.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2009.
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K611XMZG možnosti zavedení integrálního taktového.
Didaktické metody Androdidaktika.
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Dolování znalostí z vícejazyčných textových dat Luděk Svozil , Brno Vedoucí práce: doc. Ing. František Dařena, Ph.D.
MODIFIKACE ROZVOZNÍHO PROBLÉMU Tomáš Pajonk. Proč rozvozní problém ?  Prakticky velmi častá úloha  Různorodost aplikací  Malá četnost úspěšných implementací.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický OPTIMALIZACE PROCESŮ VÝROBY NÁBYTKU VE SPOLEČNOSTI ARBYD CZ S.R.O. Obhajoba diplomové.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Diskrétní modely Jan Fábry
Autor: Bc. Michaela Kolářová Vedoucí: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D.
Další typy dopravních problémů
CW-057 LOGISTIKA 29. PŘEDNÁŠKA Optimalizační metody Leden 2017
Didaktické metody Androdidaktika.
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Vícekriteriální metody rozhodování
Transkript prezentace:

Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy K611 - Ústav aplikované matematiky FD ČVUT

Problém obchodního cestujícího (TSP – Travelling Salesman Problem) Máme: n měst, mezi nimi Máme: n měst, mezi nimi silnice o známých délkách silnice o známých délkách Hledáme: nejkratší Hledáme: nejkratší možnou trasu procházející možnou trasu procházející právě jednou všemi právě jednou všemi zadanými městy a vracející zadanými městy a vracející se zpět do výchozího města se zpět do výchozího města

Metody řešení Exaktní Branch&Bound, Branch&Cut Branch&Bound, Branch&CutHeuristické Simulované žíhání (Simulated annealing)Simulované žíhání (Simulated annealing) Genetické algoritmy (Genetic algorithms)Genetické algoritmy (Genetic algorithms) Tabu prohledávání (Tabu search)Tabu prohledávání (Tabu search) Neuronové sítě (Neural Networks)Neuronové sítě (Neural Networks) Mravenčí kolonie (Ant colonies)Mravenčí kolonie (Ant colonies) …

Princip heuristických metod výchozí množina bodů počáteční řešení pro heuristickou metodu – „první nástřel“ konečné řešení dané heuristikou

Problém okružních jízd (VRP - Vehicle routing problem)

TSP – problém obchodního cestujícího (neomezená kapacita) CVRP – obsluha jedním vozidlem s danou kapacitou SDVRP – obsluha rozdělenou dodávkou = více vozidly VRPTW – s časovými okny MDVRP – více dep PVRP – dodávka určitý den v cyklu SVRP – stochastický VRP VRPB – vše vyložit, pak nakládat VRPPD – kdykoliv lze nakládat i vykládat VRPSF – se zbrojením po cestě Varianty:

Vedoucí projektu:  Doc. RNDr. Jiří Taufer, CSc.  RNDr. Olga Vraštilová Studenti:  Miroslav Hudec (5. ročník)  Michaela Müllerová (5. ročník)  Michal Podruh (5. ročník)  Vlastislav Weiner (5. ročník) Lidé na projektu

Koho hledáme ? „programátory“ – vše si chtějí ověřit na vlastním SW „matematiky“ – rádi si osvojují algoritmy „průzkumníky“ – na internetu hledají vhodné programy a zkoumají jejich možnosti zkoumají jejich možnosti

Proč si zvolit náš projekt Perspektivní obor – analýza podobných problémů je součástí každého velkého podniku (telekomunikace, energetika, přeprava, personalistika, …) Projekt není veden formou klasické výuky ale obráceně Máte možnost nechat si poradit od starších kolegů z projektu – chceme aby se náš projekt rozvíjel

Další informace Přijďte za námi, rádi vám poradíme při rozhodování a zodpovíme vaše dotazy ohledně projektu Podívejte se na stránky našeho projektu

Děkujeme za pozornost Michaela Müllerová Michal Podruh