Katedra ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací FD ČVUT DOPRAVA V ČESKÉ REPUBLICE A ODHAD JEJÍHO DALŠÍHO VÝVOJE Ing. Zdeněk Říha, Ph.D.
Vývoj osobní dopravy v letech Přepravní výkon (mil.oskm) , , , , , ,9 Železniční doprava 8 005,07 299,67 298,66 596,86 517,56 590,0 Veřejná autobusová doprava ,29 351, ,19 667,59 448,68 516,2 Letecká doprava 3 033,05 864,76 398,96 895,07 096,38 814,6 Vnitrozemská vodní doprava 11,97,77,816,621,921,8 Městská doprava , , , , , ,3 Veřejná doprava celkem , , , , , ,9 Individuální automobilová přeprava osob 1) , , , , , ,0 Zdroj: Ročenka dopravy 2004
Vývoj nákladní dopravy v letech Přepravní výkon celkem (mil. tkm) Železniční doprava Silniční doprava Zdroj: Ročenka dopravy
Závislost přepravního výkonu železniční dopravy na výkonu IAD
Závislost výkonu IAD na počtu osobních automobilů
Ceny PHM Stav a struktura obyvatelstva Životní úroveň Volný čas Umístění cílů poptávky po přepravě Vývoj osobní veřejné dopravy Počet studentů a žáků Kvalita přepravy Životní styl Zaměstnanost Faktory ovlivňující poptávku po přepravě
ceny PHM – ve sledovaném období ceny PHM postupně stoupaly, přičemž vrcholu dosáhly v letních měsících roku Ceny PHM rostou ze dvou důvodů, jednak z příčin čistě tržních, jednak díky úpravám spotřební daně z PHM. kvalita přepravy, životní styl – hovoří silně ve prospěch IAD. Lze-li někde hledat příčiny přesunu cestujících k osobním automobilům, je to především důraz na nový životní styl, spojený s potřebou vysoké mobility a kvality přepravy. životní úroveň – dá se předpokládat, že životní úroveň v ČR bude i nadále stoupat, což může neutralizovat vliv růstu cen PHM na omezování IAD. stav a struktura obyvatel, počet žáků a studentů, zaměstnanost – tyto faktory by měli mít na zvyšování poptávky po veřejné dopravě negativní vliv, bude klesat počet studentů a žáků pravidelně dojíždějících do škol, negativně bude působit i stále se zvyšující se nezaměstnanost.
Rok Počet obyvatel (tis.)10243, ,2 z toho: let1400,11390,41201, let7188,16535,56166,1 nad 65 let1655,32182,12334,5 počet pracujících4677,34602,54510,5 počet nezaměstnaných Demografický vývoj ČR do roku 2030 Zdroj: ČSÚ
Vývoj osobní dopravy v prognózovaném období bude ovlivněn následujícími okolnostmi: bude zachována svoboda volby dopravního prostředku očekává se růst PHM pro silniční dopravu bude klesat počet obyvatel České republiky nezaměstnanost bude kolísat na úrovni 8 – 10 % bude klesat počet žáků a studentů očekává se další zvyšování stupně motorizace otázkou zůstává realizace spíše politických opatření životní styl bude dále zdůrazňovat potřebu mobility životní úroveň se bude postupně zvyšovat
Obr. 6 – Odhad vývoje osobní dopravy v letech 2000 – 2030 Odhad vývoje osobní dopravy v letech 2000 – Železniční doprava6 290, , , ,49 Autobusová doprava8 300, , , ,77 MHD16 468, , , ,84 Individuální automobilová doprava70 400, , , ,19 Celkem , , , ,29
Odhad vývoje nákladní dopravy v letech 2000 – Železniční doprava14 450, , , ,52 Silniční doprava46 000, , , ,94 Celkem60 450, , , ,46
Děkuji za pozornost Zdeněk Říha Katedra ekonomiky a managementu v dopravě a telekomunikacích FD ČVUT