Informace ze semináře EuropeAid / CONCORD pro FoRS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Ukončení 1.etapy výuky cizího jazyka
Centrum pro regionální rozvoj ČR Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | | Kontrola.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Vedení správních řízení ve spisové službě a statistika vyřizování dokumentů.
ČINNOST AD-HOC PRACOVNÍ SKUPINY EVROPSKÉ RADY PRO REACH Karel Bláha Odbor environmentálních rizik Ministerstvo životního prostředí.

RPS/CSF Budoucnost politiky HSS / Cohesion Policy Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
VII. Neutronová interferometrie II. cvičení KOTLÁŘSKÁ 7. DUBNA 2010 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Replies to Offers 06C10 AutorLadislava Pechová.
Jak využít Office 365? Několik scénářů. | Copyright© 2010 Microsoft Corporation.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05 Číslo.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Inquiries 06C8 AutorLadislava Pechová Období.
Příležitost pro partnery s Windows 7 Lukáš Křovák Produktový manažer divize Windows
World Trade Crisis 2008 Ondřej Hornig © World Trade Crisis 2008 Started –In September 2008 –At Wall Street stock exchange –By overrated credits.
1© Technologické centrum AV ČR (Lenka Lepičová) Seminář k 7.RP – Specifický program LIDÉ Vyjednávání podmínek a podpis grantové dohody s EK Únor 2009,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Teaching programme: Economic lyceum Topic: Economic State Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ESF – Operační program rozvoj lidských zdrojů Monitorovací výbor RPS Monitoring Committee CSF.
Partnerská konference Solution Partners Clarion Congress Hotel Prague 1. října 2009.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_17.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_07.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Potřebujete vybudovat business aplikaci? Pokryje dílčí obchodní potřeby určité skupiny zaměstnanců, jednoho nebo více týmů Bude vytvořena / připravena.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_06.
CSF/RPS Czech Republic 2004>2006 Community Support Framework Ministry for Regional Development, CR Community Support Framework Department Výroční zpráva.
CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015.
CONTRACTS. a contract = a binding agreement between two or more parties that is enforceable by law.
Fund for Bilateral Relations at National Level IMPLEMENTATION OVERVIEW Eva Vavřínková BF Working Group – 9th September 2015, Praha.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 PAYMENT + INVOICE Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Schůzka řešitelů, FLD ČZU Praha
GRANTY Praha, duben 2017 Jaromír Levíček Delegace EU ve Skopje.
Charakteristika a nástroje
KCH/SWMOS.
Finanční příležitosti ve vnější akci EU
Revize MGA/Aktualizace AGA
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podpora žadatelů Alice Kovandová Ministerstvo pro místní rozvoj
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revison of the 2nd semester
Letní škola slovanských studií Poděbrady 1. –
Introduction to MS Dynamics NAV (Non stock Items-Neskladové zboží)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Petr Šváb, Ministry of Transport (CZ) 29/5/2019 Sofia
Transkript prezentace:

Informace ze semináře EuropeAid / CONCORD 23.-24. 3. 2009 pro FoRS Zdeněk Ralík, Ondřej H. Matyáš ondrej.matyas@clovekvtisni.cz Člověk v tísni, o.p.s. 20.5.2009

Agenda 1. Úvod a představení účastníků 2. EuropeAid – základní struktura smluvní dokumentace, základní podpůrná dokumentace 3. Projektový rozpočet 4. Finanční zprávy 5. Audit a dokládání uznatelných nákladů a výdajů 6. Výběrová řízení a zadávání zakázek v rámci projektu 7. PADOR 8. Visibility guidelines 9. Ostatní

Další dokumenty Ad 2 (EuropeAid – základní struktura smluvní dokumentace, základní podpůrná dokumentace) 2_New PRACTICAL GUIDE 2008.pdf Ad 3 (Projektový rozpočet) a 4 (Finanční zprávy) 3_Grants_090324.pdf Ad 5 (Audit a dokládání uznatelných nákladů a výdajů) 5a_Exp_verif_Concord_seminar.pdf 5b_ISRS_44000.pdf Ad 6 (Výběrová řízení a zadávání zakázek v rámci projektu) 6a_ANNEX_IV.pdf 6b_case_studies_procurement.pdf Ad 7 (PADOR) 7_PADOR.pdf Ad 8 (Visibility guidelines) 8_visibility.pdf

2. EuropeAid – základní struktura smluvní dokumentace, základní podpůrná dokumentace funding instruments thematic programmes calls – local, multicountry, global

2. EuropeAid – základní struktura smluvní dokumentace, základní podpůrná dokumentace Special conditions Annex I:Description of the Action Annex II: General Conditions (možnost derogace na novější) Annex III: Budget for the Action Annex IV: Contract-award procedures Annex V: Standard request for payment and financial identification form Annex VI: Model narrative and financial report Annex VII: Model report of factual findings and terms of reference for an expenditure verification of an EC financed grant contract for external actions (tj. popis zadání pro audit)

2. EuropeAid – hierarchie dokumentů 1) Council directives, decision of parliament and council, basic act 2) Internal EuropeAid rules 3) Practical guide on grants (PRAG), manuals, internal procedures DG 4) Instruction notes

2. EuropeAid – hierarchie dokumentů – PRAG (practical guide) platný od 1.1.2009 snaha soustředit vše na jedno místo konsolidace podmínek pro projekty hrazené z 10th EDF a EC Budget http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/practical_guide/index_en.htm včetně přehledu změn

3. Projektový rozpočet – principy grantu Transparency Equal treatment Non-cumulative Non-retrospective (except exceptional cases… - actions: humanitarian aid, crisis situations…; operating grants: not more than six month after start of beneficiary’s budget year) Co-financing Non-profit

3. Projektový rozpočet – možnosti subkontrakce pouze pokud je obsaženo rovnou v rozpočtu (initial budget)

3. Projektový rozpočet – eligible costs Incurred by the beneficiary During impolementation of action Indicated in the estimated budget Necessary for implementing action Identifiable + verifiable Compliant with accounting standards Reasonable and justified

3. Projektový rozpočet – eligible costs at the end of the project Art. 14.1. General Conditions Placed orders Goods delivered Payments made before the final report is submitted this implies that stocsk are not an aligible cost (dotaz FoRS – zbylé poštovní známky)

3. Projektový rozpočet – ineligible costs provision for reserve (tvorba rezerv) (kolize např. s vietnamským pracovním právem) Exchange losses Costs of land and buildings Indirect costs for the organization receiving a running cost grant Interest paid

3. Projektový rozpočet a. Úroveň detailů b. Hlavní rozpočtové kapitoly c. Rozpočtování v jednotkách a jednotkové náklady d. Zohlednění inflace (pouze diskuse, v rámci semináře CONCORD nebyl prostor téma probrat) e. Daňové otázky a DPH

3. Projektový rozpočet – a. Úroveň detailů To be considered eligible, all costs must have been entered as eligible costs in the estimated budget Any amendment of the estimated budteh (higher than 15 percent) which would alter the action or work programme planned may be allowed only if it has been subject of a written supplementary agreement between the parties

3. Projektový rozpočet – b. Hlavní rozpočtové kapitoly (H – Heading) H1: Staff H2: Travel expenses H3: Equipment and supplies H4: Local office H5: Other costs and services H6: Others (guarantee, audit, translation…)

3. Projektový rozpočet – b. Hlavní rozpočtové kapitoly – indirect costs Necessary to execute the action; you can chose: Real costs based on analytical accounting system Flat rate – max. 7 per cent of direct costs

3. Projektový rozpočet – c 3. Projektový rozpočet – c. Rozpočtování v jednotkách a jednotkové náklady Diskuse, zda je jednotkový náklad průměrnou nebo maximální veličinou (výhrady delegace při překročení jednotkových nákladů např. u mezd v průběhu víceletého projektu)

3. Projektový rozpočet – d. Zohlednění inflace (pouze diskuse, v rámci semináře CONCORD nebyl prostor téma probrat)

3. Projektový rozpočet – e. Daňové otázky a DPH daně jsou neuznatelné případně výjimka na VAT ve Special conditions delegace by měla s vládou dané země vyjednat „ financing agreement“ na daný projekt, na základě toho daňový úřad země vydává potvrzení pro NGO zkušenosti FoRS s DPH z ČR???

4. Finanční zprávy Formát finanční zprávy Reportování v různých měnách, v jednotkách a jednotkových nákladech Otázky měnových kurzů, kurzových ztrát a zisků (Inforeuro, průměr za období) Zisky z úroků (i sankční úroky za zpožděné platby EuropeAid; interest on pre-financing according to 15.9-15.13 – vracen každoročně EC vs. assigned to the action) Kofinancování Používání rozpočtové rezervy Depreciace (e-g pouze diskuse, v rámci semináře CONCORD nebyl prostor téma probrat) Změny rozpočtu v rámci povolených 15%

5. Audit a dokládání uznatelných nákladů a výdajů Article 14 – general conditions February 1, 2006 – PRAG revision přechod z „audit certificate provided by a certification audit“ na „report of factual findings provided by an expenditure verification“ RFF (report of factual findings) based on AUP (agreed-upon procedures) AUP defined by ToR (terms of reference) in Annex VII (model RFF report included); de facto check-list činnosti auditora

5. Audit a dokládání uznatelných nákladů a výdajů Mezinárodní standardy vs. místní podmínky Společné audity v rámci projektů s rozvojovými zeměmi Audity multi-country programů Desk audit Lokální auditor – člen komory auditorů s členstvím v IFAC (International Federation of Accountants) nebo podepíše IFAC Code of Ethics

5. Audit a dokládání uznatelných nákladů a výdajů – dotazy FoRS předávání dokladů do Německa – dle dohody s lead organizací a jejím auditorem Italian lead uznává pouze náklady hrazené kartou nebo bankovním převodem - nesmysl Odmeny a navysovani mezd pracovniku – důraz na průkaznost costs of closing the project – v průběhu platnosti kontraktu, musí být nabudgetováno contingency reserve na exchange losses – není možné, jediné řešení při nepříznivých pohybech kurzů je ponížit aktivity changes within the heading – od listopadu 2006 existuje přímo interpretetaion note, že je to úplně jedno

6. Výběrová řízení a zadávání zakázek v rámci projektu Annex IV Evaluation by a comittee (min. 3 – odd number) Nationality rule/rule of origin – prokazuje se pro položky nad 5.000 Eur na kus; Community customs code; rozdíly mezi EDF/Budget Timelimits long enough Exclusion, selection and award criteria

6. Výběrová řízení a zadávání zakázek v rámci projektu Service contracts Supply contracts Works contracts International restricted/open tender or local open tender Negotiated procedure (3 companies) Single offer (direct award) (Dotazy FoRS – letenky)

6. Výběrová řízení a zadávání zakázek v rámci projektu – special cases International organisation as partner Derogations Co-financing by other donor greater than EC contribution

7. PADOR – základní údaje Potential Applicant Data On-Line Registration Service systém pro registrace všech NGO participujících na programech EuropeAidu; např. ČvT - “Type 6”, tj. NGOs, které už dostaly EC grant základní rozlišení: LEF data – legal entity file data – ta nemohou být jen tak měněna,protože už byla např. podepsaná smlouva a teď tato data spravuje DG Buget; How to modify LEF data? postupovat dle manuálu k tomu určenému, dostupný na stránkách PADOR

7. PADOR – tipy a triky původně outsourcované řešení, v průběhu 2008 už začleněno přímo pod DG; tj. DG tvrdí, že by to mělo fungovat lépe v případě problémů s registrací (nedostupný internet v zemi působení atp.) – každá delegace by měla mít pro zájemce vyhrazené PC, kde se mohou registrovat při podávání proposalu se nespoléhat na to, že PADOR je customizován pro každý call – např. je možné nevyplnit nebo neuploadovat z pohledu callu povinné pole a PADOR vás „pustí dál“ – tj. doporučení je postupovat podle manuálu příslušného callu

8. Visibility PRAG (practical guide) – 2.3.5 – link to the Communication manual Communication manual – contents Written and visual identity of the EU Details compulsory requirments to be followed Annex III (Budget) – 5.8 Visibility actions (tipy a triky: např. když se v publikaci zapomene na visibility)

9. Ostatní Co dělat v případě rozporu názorů NGO a delegace oficiální postupy prosazované EuropeAidem nemusí být vždy na všech delegacích všem úředníkům známy (delegací je asi 150 a navíc spadají pod DG RELEX – External Relations); v případě, že má organizace pocit, že požadavky delegace nejsou v pořádku, lze oznámit příslušnému oddělení EuropeAidu, které pak vydává neutrální „interpretation note“ pro všechny delegace tak, aby „stěžující si“ NGO nebyla rozpoznatelná