ET NETERA Správa digitálního obsahu v organizacích (Y39SDO) Přednáška č. 12 Rich Content a Multimedia CMS Trh Jiří Štěpán & Martin Kačer,
Y39SDO RICH APPLICATIONS & MULTIMEDIA Správa digitálního obsahu v organizacích 2
Y39SDO Multimédia Multimédia = rozšíření prezentace o různé formy –Zvuk –Obrázky a schémata –Fotografie –Animace –Film –ale také interaktivní prvky Rich content = interaktivní multimédia Rich Internet Application (RIA) = interaktivní web s prvky desktopu (drag and drop, klávesy, …) Správa digitálního obsahu v organizacích 3
Y39SDO Správa digitálního obsahu v organizacích 4 Typy multimediálního obsahu Statický –Nemění se s časem –Např. obrázek Lineární –Obsah plyne lineárně bez ovládání spotřebitelem –Např. film, písnička apod. Nelineární –Obsah je aktivně ovlivňován spotřebitelem –Např. počítačová hra nebo e-learning systém
Y39SDO Multimediální obsah v CMS Specifikum multimédií: velikost souborů –Jednotky MB až desítky GB Může způsobovat technické problémy –Velikost datového úložiště –Zálohování a kopírování při administraci –Příliš dlouhé přenosy uživateli (přerušení spojení) Možnosti alternativního řešení: –Vypnutí verzování pro takový typ obsahu –Umístění mimo vlastní CMS (v CMS jsou pouze odkazy) –Využití hostovaných služeb Správa digitálního obsahu v organizacích 5
Y39SDO Hostované služby (SaaS) Fotografie –Flicker –Picasa –PhotoBucket –… Video –Youtube –… Snížení nákladů na instalaci a provoz Ale: Dostupnost dat, záruky, autorská práva, licence atp. Správa digitálního obsahu v organizacích 6
Y39SDO … a nyní především k interaktivitě (RIA) Správa digitálního obsahu v organizacích 7
Y39SDO Historický vývoj interaktivního webu před 2000: specializované pluginy (např. VRML) Postupný nárůst Adobe FLASH (dnes 99% uživatelů) Interaktivita přímo v HTML –DHTML (zejména JavaScript) –AJAX Od 2009: Adobe FLEX 2010 a dále: HTML5 ( Správa digitálního obsahu v organizacích 8
Y39SDO Možnosti tvorby RIA S nutností instalace SW na klientský počítač –„Tlustý klient“ –Specializovaný plugin prohlížeče Univerzální plugin prohlížeče –Adobe Flash + Flex –XUL Běžné prostředky prohlížeče (JavaScript + DHTML) –Přímý development –Použití frameworků (např. GWT) Správa digitálního obsahu v organizacích 9
Y39SDO Adobe Flash (Flex) Popularita –odhadem 99% prohlížečů Přenositelnost –Unix, Windows, … SDK: Flex –Skládání aplikace z vizuálních komponent –Definice vzhledu –Dynamické chování (události atp.) –Případně napojení na on-line služby Správa digitálního obsahu v organizacích 10
Y39SDO Curl Objektově orientovaný jazyk Kombinace markupu, JavaScriptu a programu Dokáže nahradit HTML Prohlížení – specializovaný program nebo plugin Správa digitálního obsahu v organizacích 11
Y39SDO XUL XML User Interface Language –Mozilla –Bez formální specifikace Popis chování aplikace v XML –Obsah –Vzhled –Události a skripty –Lokalizace Správa digitálního obsahu v organizacích 12
Y39SDO Microsoft Silverlight Framework pro vývoj RIA –Možnosti podobné jako Flash Prohlížení – specializovaný program nebo plugin –Různé prohlížeče –MS Windows Správa digitálního obsahu v organizacích 13
Y39SDO JavaFX Platforma pro vývoj RIA (skriptovací jazyk) –Prohlížeče –Mobilní zařízení –Herní konzole Prohlížení – JVM Správa digitálního obsahu v organizacích 14
Y39SDO Google Web Toolkit (GWT) Vývoj (a ladění!) v jazyce Java Kompilace do JavaScriptu + AJAX Existují knihovny komponent (Ext GWT) Prohlížení bez nutnosti pluginu Správa digitálního obsahu v organizacích 15
Y39SDO HTML5 Nahrazuje přechodí HTML (a již není SGML) Prvky pro interaktivní web –Přímá podpora pro multimédia –Canvas pro 2D zobrazování –Drag-and-drop –„Offline web“ –… a další Správa digitálního obsahu v organizacích 16
Y39SDO Zdroje Správa digitálního obsahu v organizacích 17
Y39SDO CMS TRH Správa digitálního obsahu v organizacích 18
Y39SDO Vývoj IT odvětví CMS Bouřlivý vývoj již od roku 1995 Nízká úroveň standardizace => obtížné porovnávání Správa digitálního obsahu v organizacích 19
Y39SDO Vývoj IT odvětví CMS V každém regionu desítky, někdy až stovky lokálních dodavatelů Mezinárodní hráči na poli CMS: Interwoven Stellent Vignette FatWire Coremedia Documentum Tridion RedDot Microsoft … Každý postupoval ve vývoji samostatně Správa digitálního obsahu v organizacích 20
Y39SDO Kategorizace CMS systémů Důsledek „roztříštěného“ vývoje: Existují stovky (až tisíce) systémů, které prohlašují, že se jedná o CMS Pokusíme se je alespoň rozdělit: –Podle velikosti (těžká váha, středí váha, muší váha) –Podle dostupnosti (Open Source, proprietární) –Podle platformy (Java, PHP,.NET, …) Správa digitálního obsahu v organizacích 21
Y39SDO Rozdělení CMS První kritérium – obsáhlost Tři základní „třídy“ Těžká váha Střední váha Muší váha Správa digitálního obsahu v organizacích 22
Y39SDO Přehled CMS – těžká váha Enterprise Content Management –Náklady: desítky až stovky mio Kč –Doba implementace: měsíce (i roky) –Funkce: DMS, integrační platforma aj. –Interwoven (Autonomy) –Vignette (Open Text Web Experience) –Stellent (Oracle Fusion Management) –EMC-Documentum –FileNET (jeden z nejstarších a nejrozšířenějších, nyní IBM) –… Správa digitálního obsahu v organizacích 23
Y39SDO Přehled CMS – střední váha Web Content Management –Náklady: stovky tisíc až miliony Kč –Doba implementace: týdny až měsíce –Funkce: WCMS –Tridion –FatWire –CoreMedia –RedDot –jNetPublish –… Správa digitálního obsahu v organizacích 24
Y39SDO Přehled CMS – muší váha Redakční systémy –Náklady: často nízké (ale…) –Doba implementace: max. týdny –Funkce: základní WCMS, wysiwyg atp. –Většina OpenSource OpenCMS WordPress –České redakční systémy –… Správa digitálního obsahu v organizacích 25
Y39SDO Hlavní globální hráči - ECM Documentum (EMC): Documentum Web Content ManagementDocumentum (EMC): Documentum Web Content Management IBM: Lotus WCMIBM: Lotus WCM Interwoven: TeamSiteInterwoven: TeamSite Open Text: RedDot CMSOpen Text: RedDot CMS Oracle: Stellent Web Content ManagementOracle: Stellent Web Content Management Vignette: V7 Content ManagementVignette: V7 Content Management Správa digitálního obsahu v organizacích 26
Y39SDO Správa digitálního obsahu v organizacích 27 Middle market Ektron: CMS400.NETEktron: CMS400.NET Escenic (European Edition only)Escenic (European Edition only) Ingeniux Content Management SystemIngeniux Content Management System Microsoft: MOSS 2007 WCMMicrosoft: MOSS 2007 WCM PaperThin: CommonSpot Content ServerPaperThin: CommonSpot Content Server Sitecore Content ManagerSitecore Content Manager
Y39SDO Správa digitálního obsahu v organizacích 28 Opensource - komerční Alfresco WCM (Java)Alfresco WCM (Java) DotNetNuke: DotNetNuke (VB.NET)DotNetNuke: DotNetNuke (VB.NET) eZ Systems: eZ publish (PHP)eZ Systems: eZ publish (PHP) Hippo CMS (Java)Hippo CMS (Java) Magnolia CMS (Java, JSR170)Magnolia CMS (Java, JSR170)
Y39SDO Open source Drupal (PHP) –Core + Contributed Joomla! (PHP) OpenCms (Java) Plone CMS (Zope, Python) TYPO3 (PHP) příp. WordPress (PHP) Správa digitálního obsahu v organizacích 29
Y39SDO Lokální dodavatelé Existují až desítky potenciálně zajímavých: jNetPublish (Et netera) Miranda (QBizm) CMS.One (první multimediální) LARS (Lundegaard) PubliX, eFractal, MediaFactory, Web2Data Vybíráte většinou firmu jako dodavatele celého řešení (CMS + Web + Údržba) Správa digitálního obsahu v organizacích 30
Y39SDO Hostované řešení (SaaS) O3spaces (DMS) uCoz (WCMS) Amilia CMS Avactis (eShop) Wordpress.com Hostovaný wordpress Google Sites Rozšířená wiki Spíše pro jednoduché projekty osobního rázu… Správa digitálního obsahu v organizacích 31
Y39SDO Jak postupovat při výběru ECM – většinou není volnost, vybírá se dle schopnosti integrace do stávající infrastruktury WCMS Menší týmy, technicky orientovaní lidé, menší projekt, startup => Opensource Hodně spolupráce, importů, workflow => „Střední váha“ (RedDot, Alfresco, …) Hodně customizace a vývoje => Lokální dodavatel Správa digitálního obsahu v organizacích 32
Y39SDO Správa digitálního obsahu v organizacích 33
Y39SDO Správa digitálního obsahu v organizacích 34
Y39SDO Postup výběru – I. Jasné vymezení obchodních potřeb, které zúží výběr: –Výkon, dostupnost, požadavky na HA –Nutná integrace s jinými systémy a prostředími –Rozsah prezentace –Komplexnost workflow –Potřeby editorů –Požadavky na funkcionality/moduly –Míra správy Jen editace Šablony a vzhled I vlastní vývoj Správa digitálního obsahu v organizacích 35
Y39SDO Vodítka pro stanovení požadavků Tyto přednášky cmsmatrix.org –Systémové požadavky –Bezpečnost a autentizace –Podpora (servisní) –Snadnost a pohodlnost užívání –Výkon –Správa –Integrovatelnost a flexibilita –Dostupné moduly a komponenty Správa digitálního obsahu v organizacích 36
Y39SDO Postup výběru – II. Zamýšlené použití (jaký web) Požadované vlastnosti v rámci vybrané třídy řešení Nastavení hodnocení parametrů Nastavení cenových očekávání Prezentace dodavatelů Referenční návštěvy Správa digitálního obsahu v organizacích 37
Y39SDO Zdroje –pravděpodobně největší autorita v oblasti podnikových CMS –definuje uznávanou standardní množinu vlastností –testuje celosvětově významné CMS a prodává analýzy –nezávislá iniciativa umožňující srovnání dostupných CMS –včetně opensource a lokálních … a další Správa digitálního obsahu v organizacích 38
ET NETERA Děkuji za pozornost Garant přednášky: Jiří Štěpán