Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Energie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Města ČR – orientace na mapě
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Reklama Potřebujete nebo chcete vyrobit prezentaci na počítači
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Afrika – státy a hlavní města
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jak měřit transparentnost NNO?
ČR – Moravskoslezský kraj
Dělitelnost přirozených čísel
stanovená 99mTcMIBI scintigrafií.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (2) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Divize: Dopravní infrastruktura a životní prostředí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Regionální platby František Střeleček Jana Lososová Jihočeská univerzita – Agrární komora ČR.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_412_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
ROK 2010 ÚLOVKY Z REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva dle podklad ů J č ÚS.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Dělení desetinných čísel
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
PÍSEMNÉ ODČÍTÁNÍ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_623_5TR_M Autor: Mgr.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
Znaky dělitelnosti.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
KI ISVS MSK pilot spolupráce
Socioekonomická sféra
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál

OVZDUŠÍ , Ostrava Obsah  Cíl studie  Metodika výpočtu  Produkce emisí  Závěr

Cíl studie , Ostrava OVZDUŠÍ 2013  Studie: „Posouzení podílu produkce emisí z automobilové dopravy vzhledem k ostatním zdrojům znečišťování“  Stanovení emisí z dopravy (PM, CO, NO 2, benzen, benzo(a)pyren)  Emise ze spalovacího procesu a PM i z otěrů (brzdy, pneumatiky, silnice). BEZ ZAHRNUTÍ RESUSPENZE  Podklad pro zpracování konkrétních opatření

Metodika výpočtu  Vymezení území – členění na okresy a dále na obce s rozšířenou působností (ORP). Hlavní pozornost zaměřena na Ostrava - město o Nový Jičín (Bílovec, Frenštát pod Radhoštěm, Kopřivnice, Nový Jičín, Odry) o Karviná(Bohumín, Český Těšín, Havířov, Karviná, Orlová) o Frýdek-Místek(Frýdek – Místek, Frýdland nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec) o Opava(Hlučín, Kravaře, Opava, Vítkov) o Ostrava – město(Ostrava) , Ostrava OVZDUŠÍ 2013

Metodika výpočtu  Primární data – Sčítání dopravy odborný odhad pro nesčítanou dopravu 30%  Rozdělení dopravy:  osobní automobily (OA)  lehká užitková vozidla (LUV)  těžká nákladní vozidla (TNV)  autobusy (AB)  Rozdělení podle pohonných hmot  OA + LUV – benzin, nafta, PLG, CNG  LUV – nafta  AB – nafta, CNG  Přiřazení emisních faktorů (Ef) v g.km -1 (databáze CDV, MEFA, EEA) , Ostrava OVZDUŠÍ 2013

Metodika výpočtu  Kategorizace komunikací:  dálnice a rychlostní komunikace  silnice I. třídy  ostatní – silnice II. a III. třídy a místní komunikace GIS analýza zda je úsek v zástavbě (intravilán) či mimo ni (extravilán)  Na základě délky úseků jsou získány dopravní výkony  Rychlosti na příslušných komunikacích , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 KomunikaceKategorie dopravy intravilánextravilán Dálnice OA +LUV120 TNV + AB100 I. třída OA +LUV5080 TNV + AB4070 ostatní OA +LUV4080 TNV + AB3060

Metodika výpočtu  Výpočet emisí rekapitulace: Rozdělení vozidel dle kategorie Rozdělení vozidel dle pohonných hmot Rozdělení komunikací Přiřazení dopravních výkonů pro jednotlivé kategorie vozidel dle pohonných hmot na základě dynamické (to co skutečně jezdí) a statické (to co je v registru vozidel) skladby vozidel Přiřazení Ef pro jednotlivé kategorie vozidel a škodlivinu dle rychlosti Výsledná produkce emisí na úseku komunikace , Ostrava OVZDUŠÍ 2013

Dopravní výkony dle ORP [vzkm. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava Frýdek - Místek Opava Karviná Nový Jičín celkem

Benzo(a)pyren dle EURO [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV96,642?7187,6245,8434,6148,51 155,8 TNV + AB42,343,6148,6404,930997, celkem138,986,3336,2650,7743,5246,22 201,8 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV33,43,46,35,57,52,658,8 TNV + AB4,12,93,37,62,80,921,5 celkem37,56,39,613,110,33,580,3 Benzen dle EURO [kg. 24h -1 ]

Oxidy dusíku dle EURO [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV TNV + AB celkem Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV44,7836,9547,9752,91 52,11249,66 TNV + AB222,27132,98129,41187,1043,8614,21729,85 celkem267,06169,06177,38240,0295,9829,14979,51 PM – spalovací dle EURO [kg. 24h -1 ]

PM - otěry dle EURO [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV10,5615,3365,5791,09162,9353,11398,60 TNV + AB8,68,8828,1180,9762,1220,2208,88 celkem19,1624,293,69172,06225,0473,31607,47

Produkce benzo(a)pyrenu dle ORP [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava286,916,8204,617,6525,8 Frýdek - Místek210,010,3199,910,0430,1 Opava87,45,244,86,5143,9 Karviná42,71,822,03,670,1 Nový Jičín94,77,2126,25,0233,2 celkem1 089,766,1979,466,62 201,8

Produkce benzenu dle ORP [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava13,90,483,570,5918,64 Frýdek - Místek9,00,282,870,4212,56 Opava5,60,211,490,287,57 Karviná2,90,080,70,183,96 Nový Jičín4,070,182,070,346,66 celkem56,782,018,463,0980,33

Produkce oxidů dusíku dle ORP [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava Frýdek - Místek Opava Karviná Nový Jičín celkem

Produkce PM - spalovací dle ORP [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava51,910,3159,83,4225,4 Frýdek - Místek33,26,9135,62,9178,6 Opava22,24,847,91,876,7 Karviná8,91,521,41,433,2 Nový Jičín15,34,268,42,590,5 celkem204,844,9708,321,5979,5

Produkce PM - otěry dle ORP [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava99,510,235,47,1152,3 Frýdek - Místek51,95,229,43,289,8 Opava37,54,514,72,859,3 Karviná18,61,46,91,928,7 Nový Jičín23,23,420,61,548,8 celkem359,339,3182,925,9607,5

Závěr  Největší podíl na znečištění mají ORP - Ostrava, F-M, Opava  Velké množství emisí vyprodukují vozidla nesplňující žádnou normu EURO (EURO 0), u benzenu dokonce téměř polovinu emisí  Pro bezo(a)pyren, benzen a PM – otěry platí, že produkce TNV +AB je nižší než OA +LUV  Porovnání PM – spalovací x PM – otěry platí, že majoritu u PM – spalovací tvoří TNV, naopak u PM- otěr – vyprodukují 2x více emisí OA +LUV  Podíl dopravy je v letních měsících cca 16% (bez resuspenze)  Podíl při „smogové situaci“ - 6 – 8%  I přesto „hraje“ doprava (plynulost, objízdné trasy) nezanedbatelný zdroj emisí, který se dá regulovat , Ostrava OVZDUŠÍ 2013

Děkuji vám za pozornost! Kontaktní informace: Jiří Jedlička Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: