Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál
OVZDUŠÍ , Ostrava Obsah Cíl studie Metodika výpočtu Produkce emisí Závěr
Cíl studie , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Studie: „Posouzení podílu produkce emisí z automobilové dopravy vzhledem k ostatním zdrojům znečišťování“ Stanovení emisí z dopravy (PM, CO, NO 2, benzen, benzo(a)pyren) Emise ze spalovacího procesu a PM i z otěrů (brzdy, pneumatiky, silnice). BEZ ZAHRNUTÍ RESUSPENZE Podklad pro zpracování konkrétních opatření
Metodika výpočtu Vymezení území – členění na okresy a dále na obce s rozšířenou působností (ORP). Hlavní pozornost zaměřena na Ostrava - město o Nový Jičín (Bílovec, Frenštát pod Radhoštěm, Kopřivnice, Nový Jičín, Odry) o Karviná(Bohumín, Český Těšín, Havířov, Karviná, Orlová) o Frýdek-Místek(Frýdek – Místek, Frýdland nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec) o Opava(Hlučín, Kravaře, Opava, Vítkov) o Ostrava – město(Ostrava) , Ostrava OVZDUŠÍ 2013
Metodika výpočtu Primární data – Sčítání dopravy odborný odhad pro nesčítanou dopravu 30% Rozdělení dopravy: osobní automobily (OA) lehká užitková vozidla (LUV) těžká nákladní vozidla (TNV) autobusy (AB) Rozdělení podle pohonných hmot OA + LUV – benzin, nafta, PLG, CNG LUV – nafta AB – nafta, CNG Přiřazení emisních faktorů (Ef) v g.km -1 (databáze CDV, MEFA, EEA) , Ostrava OVZDUŠÍ 2013
Metodika výpočtu Kategorizace komunikací: dálnice a rychlostní komunikace silnice I. třídy ostatní – silnice II. a III. třídy a místní komunikace GIS analýza zda je úsek v zástavbě (intravilán) či mimo ni (extravilán) Na základě délky úseků jsou získány dopravní výkony Rychlosti na příslušných komunikacích , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 KomunikaceKategorie dopravy intravilánextravilán Dálnice OA +LUV120 TNV + AB100 I. třída OA +LUV5080 TNV + AB4070 ostatní OA +LUV4080 TNV + AB3060
Metodika výpočtu Výpočet emisí rekapitulace: Rozdělení vozidel dle kategorie Rozdělení vozidel dle pohonných hmot Rozdělení komunikací Přiřazení dopravních výkonů pro jednotlivé kategorie vozidel dle pohonných hmot na základě dynamické (to co skutečně jezdí) a statické (to co je v registru vozidel) skladby vozidel Přiřazení Ef pro jednotlivé kategorie vozidel a škodlivinu dle rychlosti Výsledná produkce emisí na úseku komunikace , Ostrava OVZDUŠÍ 2013
Dopravní výkony dle ORP [vzkm. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava Frýdek - Místek Opava Karviná Nový Jičín celkem
Benzo(a)pyren dle EURO [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV96,642?7187,6245,8434,6148,51 155,8 TNV + AB42,343,6148,6404,930997, celkem138,986,3336,2650,7743,5246,22 201,8 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV33,43,46,35,57,52,658,8 TNV + AB4,12,93,37,62,80,921,5 celkem37,56,39,613,110,33,580,3 Benzen dle EURO [kg. 24h -1 ]
Oxidy dusíku dle EURO [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV TNV + AB celkem Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV44,7836,9547,9752,91 52,11249,66 TNV + AB222,27132,98129,41187,1043,8614,21729,85 celkem267,06169,06177,38240,0295,9829,14979,51 PM – spalovací dle EURO [kg. 24h -1 ]
PM - otěry dle EURO [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV10,5615,3365,5791,09162,9353,11398,60 TNV + AB8,68,8828,1180,9762,1220,2208,88 celkem19,1624,293,69172,06225,0473,31607,47
Produkce benzo(a)pyrenu dle ORP [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava286,916,8204,617,6525,8 Frýdek - Místek210,010,3199,910,0430,1 Opava87,45,244,86,5143,9 Karviná42,71,822,03,670,1 Nový Jičín94,77,2126,25,0233,2 celkem1 089,766,1979,466,62 201,8
Produkce benzenu dle ORP [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava13,90,483,570,5918,64 Frýdek - Místek9,00,282,870,4212,56 Opava5,60,211,490,287,57 Karviná2,90,080,70,183,96 Nový Jičín4,070,182,070,346,66 celkem56,782,018,463,0980,33
Produkce oxidů dusíku dle ORP [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava Frýdek - Místek Opava Karviná Nový Jičín celkem
Produkce PM - spalovací dle ORP [kg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava51,910,3159,83,4225,4 Frýdek - Místek33,26,9135,62,9178,6 Opava22,24,847,91,876,7 Karviná8,91,521,41,433,2 Nový Jičín15,34,268,42,590,5 celkem204,844,9708,321,5979,5
Produkce PM - otěry dle ORP [mg. 24h -1 ] , Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava99,510,235,47,1152,3 Frýdek - Místek51,95,229,43,289,8 Opava37,54,514,72,859,3 Karviná18,61,46,91,928,7 Nový Jičín23,23,420,61,548,8 celkem359,339,3182,925,9607,5
Závěr Největší podíl na znečištění mají ORP - Ostrava, F-M, Opava Velké množství emisí vyprodukují vozidla nesplňující žádnou normu EURO (EURO 0), u benzenu dokonce téměř polovinu emisí Pro bezo(a)pyren, benzen a PM – otěry platí, že produkce TNV +AB je nižší než OA +LUV Porovnání PM – spalovací x PM – otěry platí, že majoritu u PM – spalovací tvoří TNV, naopak u PM- otěr – vyprodukují 2x více emisí OA +LUV Podíl dopravy je v letních měsících cca 16% (bez resuspenze) Podíl při „smogové situaci“ - 6 – 8% I přesto „hraje“ doprava (plynulost, objízdné trasy) nezanedbatelný zdroj emisí, který se dá regulovat , Ostrava OVZDUŠÍ 2013
Děkuji vám za pozornost! Kontaktní informace: Jiří Jedlička Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: