HLINÍK osnova vyučovací jednotky pro 1. nebo 2. ročník SŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dusík, fosfor.
Kovy – plamenové zkoušky
REDOXNÍ DĚJ RZ
výpočet pH kyselin a zásad
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Měď, stříbro, zlato Cu – biogenní (měkkýši – krevní barvivo)
Hliník Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 14
Částicová stavba látek
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Halové prvky Halogeny.
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Periodická tabulka prvků
Reakce anorganické Chemie I
řada napětí kovů Řada napětí kovů – Beketovova řada kovů
Vzorce - opakování I..
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Alkalické kovy.
KOVY.
5.4 Většinu prvků tvoří kovy
Vlivy na rychlost chemických reakcí
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Síra.
Příprava, vlastnosti, užití
Reakce anorganické chemie II.
Portál eVIM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky se společnými vlastnostmi kovů a.
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Chemická reakce, chem. rovnice
Technicky významné kovy
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Složení roztoků Chemické výpočty
Oxidační číslo Volné atomy a atomy v molekulách prvků mají oxidační číslo 0 Oxidační číslo vodíku je ve většině sloučenin rovno +I. Výjimkou jsou sloučeniny.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Jak vznikají soli.
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
CHLÓR.
CHEMIE BORU CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Molekuly a chemické sloučeniny
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
Pracovní list č. 3 Rovnice s kovy
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
PrvekXI b. t. (K) b. v. (K) O 3, ,3 90,1 S 2, ,6 717,7 Se 2, ,6 958,0 Te 2, ,91263,0 Po 1, ,0 1235,0 VI. VI. skupina.
Výpočty z chemických rovnic
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Chemické prvky. Chemický prvek Je látka, která se skládá z atomů, které mají stejné protonové číslo Z. Např.: prvek s názvem síra je z atomů, které mají.
LEHKÉ NEŽELEZNÉ KOVY A JEJICH SLITINY
Kovy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ELEKTROCHEMICKÉ VÝROBNÍ PROCESY
výpočet pH kyselin a zásad
MOLYBDEN.
Alkalické kovy.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CHEMIE - vybrané prvky Střední škola hotelová a služeb Kroměříž
Výpočty z chemických rovnic
Transkript prezentace:

HLINÍK osnova vyučovací jednotky pro 1. nebo 2. ročník SŠ Radovan Sloup

hliník Osnova: Jaká je značka hliníku a jeho postavení v tabulce? Elektronová konfigurace hliníku. Kdo a kdy hliník poprvé připravil a kdo popsal jeho vlastnosti? Jaké jsou chemické vlastnosti hliníku? K čemu se hliník používá? Analytické stanovení hlinitých iontů. Biochemický význam hliníku …

značka hliníku je odvozena z latinského názvu: ALUMINIUM značka hliníku je: Al

hliník postavení v tabulce: 13. (III.A) skupina 3. perioda

hliník úplná elektronová konfigurace: E Al 13

hliník elektronová konfigurace - excitovaný stav, po dodání E se poslední párový elektron přesune do prvního volného orbitalu E Al 13 * Al 13

hliník historie přípravy hliníku: První připravil hliník v roce 1825 Dán Hans Christian Oersted z kamence, chemicky dodekahydrátu síranu hlinito-draselného. Nejdřív připravil chlorid hlinitý tak, že proháněl plynný chlor nad směsí kamence a dřevěného uhlí žhavého do červena. Poté nechal chlorid hlinitý reagovat s amalgamem draslíku, čímž získal amalgam hliníku, od něhož oddestiloval rtuť a tak připravil hrudku kovu, který leskem a barvou připomínal cín. Byl to hliník znečištěný rtutí. Pokusy o zopakování postupu provedené ve dvacátých letech dvacátého století potvrdily, že se hliník dá takto získat. Vlastnosti hliníku poprvé popsal Friedrich Wöhler r. 1827. H. Ch. Oersted

hliník reakce hliníku s O2 chemické vlastnosti hliníku: doplň: O2 + Al → reakce hliníku s O2

hliník následná reakce s H2O chemické vlastnosti hliníku: Co se stane, když vystavíme hliníkové předměty kontaktu se rtutí, nebo její solí? doplň: H2O + Al → následná reakce s H2O pozn. amalgamace = vznik slitiny se rtutí

hliník následná reakce s O2 chemické vlastnosti hliníku: Co se stane, když vystavíme hliníkové předměty kontaktu se rtutí, nebo její solí? doplň: O2 + Al → následná reakce s O2

hliník následná reakce s Br2 chemické vlastnosti hliníku: Co se stane, když vystavíme hliníkové předměty kontaktu se rtutí, nebo její solí? doplň: Br2 + Al → následná reakce s Br2

hliník následná reakce s HCl chemické vlastnosti hliníku: Co se stane, když vystavíme hliníkové předměty kontaktu se rtutí, nebo její solí? doplň: HCl + Al → následná reakce s HCl

hliník následná reakce s NaOH chemické vlastnosti hliníku: Co se stane, když vystavíme hliníkové předměty kontaktu se rtutí, nebo její solí? doplň: NaOH + Al → následná reakce s NaOH

reakce hliníkového prachu se sírou chemické vlastnosti hliníku: doplň: S + Al → reakce hliníkového prachu se sírou

hliník chemické vlastnosti hliníku - shrnutí: O2 + Al → 3O2 + 4Al → 2Al2O3 H2O + Al → 6H2O + 2Al → 3H2 + 2Al(OH)3 Br2 + Al → 3Br2 + 2Al → 2AlBr3 HCl + Al → 6HCl + 2Al → 2AlCl3 + 3H2 NaOH + Al → 2NaOH + 2Al + 6H2O → 2Na[Al(OH)4] + 3H2 S + Al → 3S + 2Al → Al2S3

hliník VŠE CO VYPADÁ JAKO HLINÍK, JE SKUTEČNĚ HLINÍK? výhody slitin: - nízká hustota - vysoká pevnost - odolnost proti korozi - odolnost proti kyselinám - vysoká el. a tepelná vodivost - dobrá svařovatelnost - slušná recyklovatelnost = úspory - dobrá odlévatelnost … nevýhody: malá tvrdost malá obrobitelnost nízká leštitelnost měkké sl. elektrochemická koroze

hliník důkaz hliníku - možnosti: Alizarin (1,2 – dihydroxyantrachinon) Hlinité ionty jsou přítomny v půdě, ve vodě i v živých organismech. 1. Hlinité ionty se v přítomnosti NH3 a NH4Cl sráží sulfidem amonným za vzniku bílé sraženiny Al(OH)3, která se rozpouští v přítomnosti zředěné HCl 2. Důkaz hlinitých iontů v roztoku s NH3 probíhá pomocí alizarinu, vzniká červenorůžová sraženina. 2 + Al3+ → Alizarin (1,2 – dihydroxyantrachinon)

hliník biochemický význam hliníku: - dlouho byl považován za netoxický. 70. léta 20. století - hliník byl považován za rizikový faktor pro vznik Alzheimerovy demence (v 90. letech 20. st. vyvráceno) v půdě je přítomný v podobě Al3+, uvolňuje se ve zvýšené míře při pH půdy < 5, jeho zvýšená koncentrace je pro rostliny toxická - vitamín C likviduje při kontaktu méně než například měď, železo

zdroje: obrázek Oersted: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:H._C._%C3%98rsted_(C._A._Jensen).jpg ostatní obrázky a fotografie jsou autorovo