Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Organizace dnešního semináře Lektorem dnešního dne je : PhDr. Oldřich Solanský, Ph.D. Lektorem dnešního dne je : PhDr. Oldřich Solanský, Ph.D. Seminář je koncipován formou interaktivího přístupu Seminář je koncipován formou interaktivího přístupu Přestávky Přestávky Mobily - podle vaší potřeby Mobily - podle vaší potřeby Přejeme hezký a příjemný den !
Tématická náplň semináře 1.Interpersonální konflikty 2.Příčiny konfliktů 3.Orientace zvládání konfliktů 4.Zvládací strategie 5.Kritika 6.Stres, frustrace, frustrační tolerance 7.Relaxace
Cíle semináře - reálný cíl absolventa: Analyzuje typy a příčiny konfliktů Diagnostikuje vlastní styl zvládání konfliktů Osvojí si základní způsoby úspěšného jednání s lidmi Diagnostikuje si vlastní odolnost vůči stresu Naučí se několik základních relaxačních technik a cvičení
Co je to konflikt ? Slovo latinského původu „confliktus“ znamená srážku, udeřit, uhodit nebo někoho něčím zasáhnout. Existence nebo neexistence konfliktu je záležitostí prožitku. (pociťování a vnímání) tzn. : Pokud někdo vnímá nějakou situaci jako konfliktní, pak se o konflikt skutečně jedná, a to i přesto, že nikomu jinému to tak vůbec nepřipadá. I tam, kde jsou naplněny všechny vnější znaky konfliktu, nemusí nutně konflikt existovat, pokud si jej zúčastněné strany neuvědomují. Zapamatujte si : konflikty řešíme tehdy, můžeme-li je ovlivnit nejdůležitější u konfliktů je odstranit emoční napětí pro vznik konfliktu je zapotřebí dvou a více osob, tendencí, snah a cílů, názorů apod. neřešený problém má tendenci se prohlubovat
Interpersonální konflikty konflikt představ konflikt názorů konflikt postojů konflikt zájmů
Příčiny konfliktů rozdílné charaktery lidí nízká a chybná informovanost neslučitelnost rolí a cílů nedostatek prostředků stresující prostředí
Orientace zvládání konfliktů Konfrontace Spolupráce Vyhýbání se Přizpůsobení se Kompromis
Kritika Pozorně poslouchat obsah sdělení a všechny informace Věty začínat v 1. osobě jednotného čísla - „Já…, Mně…“ Při kritizování být konkrétní neútočit na celou osobnost, pouze na konkrétní stránku jejího projevu. Nepoužívat „nálepek“ (značek) např. „typická ženská“ Při přijímání kritiky - tzv. TLUMENÍ (negativní aserce) – tzn. klidné uznání, že na tom, co bylo řečeno, je něco pravdy; přiznání, že máte chyby a pod. NEGATIVNÍ OTÁZKA aktivně pobídnout ke kritice svého chování, požádat o upřesnění „V jakém směru jsem podle vás nemožná…?“
Umění kritizovat a přitom neponižovat Respektovat důstojnost druhého člověka Kritika musí být konkrétní, specifická, stručná a jasná Musí být provedena ve správné situaci a ve správném čase Formulovat v 1. osobě jednotného čísla a vyjádřit vlastní pocity Snížit obavy z možných důsledků kritiky a zábrany či nepříjemné pocity ze samotného aktu kritizování Mít konkrétní informace o partnerově chybě nebo nedostatku Vyhnout se manipulativním trikům („Myslel jsem si, že se sám dovtípíš, že mi to vadí...“)
Stres Způsob života Střídání rolí Konflikty Stresory Relaxace
Komunikace ve stresu se vyznačuje Zvýšeným tempem Chaotičností Rychlostí úsudku Výraznějším emocionálním zabarvením
Rychlé uklidnění oběma nohama spočívat pevně na zemi založit ruce prohloubit dýchání – přísun kyslíku (rozum pracuje, smysly se uklidňují) změnit směr pohledu – odstranit ze zorného pole to, co rozrušuje myslet na to, co prožívá ten druhý
Relaxační cvičení Cvičení představivosti Hora Klidný pozorovatel Křídla Vytřásání Pozice síly
Opakování podstatného
Děkujeme Vám za účast na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Děkujeme Vám za pozornost a za Váš aktivní přístup ! Těšíme se na další spolupráci s Vámi !