Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Nervová soustava - úvod
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Trávící soustava - úvod
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pohlavní soustava - muž
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
46.1 Člověk – dýchací soustava
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Dýchací soustava Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: 12. 3. 2013 Cílový ročník: 8. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Orgánové soustavy Téma: Dýchací soustava Metodický list/anotace: Práce seznamuje se základní stavbou a funkcí dýchací soustavy Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Žáci umějí popsat základní stavbu a funkci dýchací soustavy Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let

Dýchání Je to mimovolní proces Centrum je v prodloužené míše Rozlišujeme: Dýchání vnější – mezi plícemi a prostředím Dýchání vnitřní – výměna plynů mezi krví a buňkami

1 2 3 4 5 6 1. Dutina nosní 2. Nosohltan 3. Hrtan 4. Průdušnice 5. Plíce 6. Bránice 1 2 3 4 5 6

Dýchací cesty Horní cesty dýchací: Nosní dutina Nosohltan Hrtan Dolní cesty dýchací: Průdušnice Průdušky Plíce – plicní váčky a sklípky

Dutina nosní Nosohltan Zde se vzduch otepluje, zvlhčuje a čistí Nachází se tady také čichové buňky Je spojen Eustachovou trubicí se středním uchem

Hrtan Hrtanová příklopka ve svrchní části hrtanu zabraňuje vniknutí sousta do dýchacích cest Hrtan tvoří chrupavky, největší tzv. štítná (ohryzek) V hrtanu se upínají hlasivkové vazy

Hrtan 1 2 3 4 5 6 1. Hrtanová příklopka 2. Jazylka 3. Podjazylkové vazy 4. Štítná chrupavka 5. Hlasivkové vazy 6. Štítná žláza 1 2 3 4 5 6

Průdušnice Trubice dlouhá asi 10cm Vystlána řasinkovým epitelem Produkuje hlen – ničí choroboplodné zárodky Dělí na dvě průdušnice a ty se noří do plic Dále se větví na menší průdušinky – na jejich konci jsou plicní váčky a sklípky. průdušinka Plicní sklípky

Plíce Párový orgán Jsou kryty blánou – poplicnicí. (hrudní dutinu vystýlá pohrudnice.) Mezi oběma blánami je štěrbina vyplněná tekutinou. Pravá plíce je větší než levá.

Plicní ventilace Nádechu a výdechu pomáhá velké množství svalů (zejména mezižeberní a zádové) Hlavním pomocným dýchacím svalem je bránice Funguje jako „píst“- při nádechu se zvedá a při výdechu klesá

Pohyb bránice při dýchání Nádech Výdech

Opakování – křížovka   R E  A

Legenda Na konci průdušinek jsou plicní váčky a …. Ve které části se nachází štítná chrupavka? Jinak dýchání Průdušnice se dělí na dvě…. Nemoc dýchacích cest, kdy se člověku nedostává kyslíku, je třeba inhalátor Blána, která kryje plíce Žláza produkující hormony, nachází se v hrtanu Tenké vlásky upínající e v hrtanu Pomocný dýchací sval pod plícemi

Správné řešení s k l í p y h r t a n e i c ů d u š m o á v b Najdi v učebnici, co je to pneumonie a čím se projevuje

POUŽITÉ ZDROJE Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7 Obrázky – vlastní tvorba