Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Počítačová grafika III Odraz světla, BRDF – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III - Cvičení Integrováví na jednotkové kouli
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Matematické modelování transportu neutronů Milan Hanuš Konference komise JČMF pro matematiku na VŠTEZ 16. –
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Geometrické znázornění kmitů Skládání rovnoběžných kmitů
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Jaroslav Křivánek, MFF UK
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování
Počítačová grafika III – Path tracing II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Plošné konstrukce, nosné stěny
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
25. října 2004Statistika (D360P03Z) 4. předn.1 Statistika (D360P03Z) akademický rok 2004/2005 doc. RNDr. Karel Zvára, CSc. KPMS MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Přímé osvětlení
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
19. Zobrazování optickými soustavami
Počítačová grafika III – Sekvence s nízkou diskrepancí a metody quasi-Monte Carlo Jaroslav Křivánek, MFF UK
BODOVÁ METODA VÝPOČTU OSVĚTLENOSTI
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
SVĚTELNÉ POLE = část prostoru, ve které probíhá přenos světelné energie Prokazatelně, tj. výpočtem nebo měřením některé světelně technické veličiny,
METODA KONEČNÝCH PRVKŮ
1 Mechanika s Inventorem 4. Prostředí aplikace Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty.
1 Jádro polygonální oblasti 36VGE ZS 2007/2008 FEL ČVUT Roman Hocke.
Počítačová grafika III Světlo, Radiometrie – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 3 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Světlo, Radiometrie
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Počítačová grafika III – Multiple Importance Sampling Jaroslav Křivánek, MFF UK
Volné kroucení masivních prutů
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vektorová grafika.
Diferenciální počet funkcí více proměnných
SIGNÁLY A SOUSTAVY V MATEMATICKÉ BIOLOGII
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 4 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Přednes 5 Lokální interpolační funkce na trojúhelníkovém prvku.
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Matematika pro počítačovou grafiku
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
Počítačová grafika III – Radiometrie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III ZS 2014 Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Světlo, Radiometrie
3D modelář – základy práce se scénou a zobrazením VY_32_INOVACE_Design1r0114Mgr. Jiří Mlnařík.
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Aproximace parciálních diferenciálních rovnic – Galerkinova metoda
4.2. Aplikace elementární difúzní teorie
Zobrazování.
Způsoby uložení grafické informace
Počítačová grafika III – Bidirectional path tracing
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Počítačová grafika III NPGR 010 © Josef Pelikán KSVI MFF UK Praha WWW:
NPGR010, radsolution.pdf 2008© Josef Pelikán, 1 Řešení radiační soustavy rovnic © Josef Pelikán KSVI MFF UK.
Moderní poznatky ve fyzice
Osnova Matematika pro porozumění i praxi I a II – stručná charakteristika Matematika pro porozumění i praxi III – komentovaný obsah Podrobněji k problematice.
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
Monte Carlo Typy MC simulací
Počítačová grafika III Monte Carlo estimátory – Cvičení
Matematika pro počítačovou grafiku
Transkript prezentace:

Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK Jaroslav.Krivanek@mff.cuni.cz

BRDF n Li(wi) Lr(wo) dwi qi qo Bidirectional reflectance distribution function Dvousměrová distribuční funkce odrazu dwi Lr(wo) qo n Li(wi) qi „outgoing“ „reflected“ „incoming“

Rovnice odrazu Reflectance equation, illumination integral, OVTIGRE (“outgoing, vacuum, time-invariant, gray radiance equation”) “Kolik světla je odraženo do směru wo?“ (v závislosti na množství příchozího světla Li a materiálu povrchu f) Z definice BRDF

Rovnice odrazu n Li(x, wi) Lo(x, wo) dwi qi qo Lr(x, wo) „Sečtení“ (integrál) příspěvků dLr přes celou hemisféru: dwi Lo(x, wo) qo n Li(x, wi) qi celková odchozí rad. emitovaná rad. odražená rad. Lr(x, wo)

Od lokálního odrazu ke globálnímu šíření světla Rovnice odrazu (lokální odraz) Odkud přichází radiance Li(x, wi) ? Z ostatních míst ve scéně !!! x r(x, wi) Li(x,wi) Lo( r(x, wi), -wi) = Funkce vržení paprsku (ray casting function)

Od lokálního odrazu ke globálnímu šíření světla Dosazení za Li do rovnice odrazu Příchozí radiance Li vyloučena. Odchozí radiance Lo popsána jako funkce Lo jinde ve scéně.

Zobrazovací rovnice – Rendering equation Odstranění indexu „o“ u odchozí radiance: Popis ustáleného stavu = energetické rovnováhy ve scéně. Rendering = výpočet L(x,wo) pro místa viditelná přes pixely.

Rovnice odrazu vs. zobrazovací rovnice Podobný tvar – jiný význam Rovnice odrazu (reflection equation) popisuje lokální odraz světla v jednom místě Integrál, pomocí něhož lze spočítat odchozí radianci z příchozí radiance v daném bodě Zobrazovací rovnice (rendering equation) Podmínka na globální rozložení světla ve scéně Integrální rovnice – neznámá L vlevo i vpravo

Rendering Equation – Kajiya 1986 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Kompletní formulace problému Dáno M … plocha, geometrie scény r(x, w) … funkce vržení paprsku V(x, y) … funkce viditelnosti Le(x, w) … emitovaná radiance (zdroje světla) fr(x, wi, wo) … BRDF (materiál povrchů) Cíl Vypočítat hodnotu radiance v ustáleném stavu pro množinu bodů x1, x2, …, xn na M s příslušnými směry wo,1, wo,2, …, wo,n Matematický problém už žádná fyzika, jen matematika a algoritmy PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Úhlová a plošná forma ZR

Zobrazovací rovnice – úhly vs plochy Úhlová forma: integrál přes směry Substituce:

Zobrazovací rovnice – úhly vs plochy Plošná forma: integrál přes plochy scény povrch scény viditelnost 1 … y viditelné z x 0 … jinak geometrický člen

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Integrál přes úhly Sčítání příspěvků světla do bodu ze všech směrů Pro každý směr najdu nejbližší plochu Implementace ve stochastickém sledování paprsku: Pro dané místo x, generuj náhodné směry, pro každý najdi nejbližší průsečík, v něm spočítej odchozí radianci. To vše sečti přes všechny vygenerované náhodné směry. Typické použití: výpočet nepřímého osvětlení v bodě PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Integrál přes plochy Sčítání příspěvků světla do bodu z ploch scény Příspěvek započítán pouze pokud je plocha viditelná Implementace ve stochastickém sledování paprsku: Generuj náhodně místa y na geometrii. Pro každé otestuj viditelnost mezi x a y. Pokud viditelné, přičti k osvětlení v x odchozí radianci z y váženou geometrickým faktorem. Typické použití: výpočet přímého osvětlení v bodě (plošné zdroje světla) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Způsoby řešení zobrazovací rovnice Lokální osvětlení (OpenGL) výpočet integrálu odrazu pro bodové zdroje světla bodové zdroje: integrál -> suma Neposkytuje ustálenou radianci, není řešením ZR Metoda konečných prvků (radiační metoda, radiozita), [Goral, ’84] diskretizace plochy scény (konečné prvky) zanedbává směrovost odrazu nezobrazuje lesklé odrazy světla PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Způsoby řešení ZR Sledování paprsku (ray tracing) [Whitted, ’80] pouze přímé osvětlení na lesklých a difúzní plochách a nepřímé osvětlení pouze na ideálně zrcadlových plochách (odraz, lom) nepostihuje nepřímé osvětlení na difúzních a lesklých plochách, měkké stíny, … Distribuované sledování paprsku [Cook, ’84] odhad lokálního integrálu metodou Monte Carlo počítá měkké odrazy, stíny, hloubku ostrosti, .. PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Způsoby řešení ZR Sledování cest (Path tracing) [Kajiya, ’86] řešení zobrazovací rovnice metodou Monte Carlo výpočet náhodné cesty (“náhodné procházky”) postihuje nepřímé osvětlení vyšších řádů PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Od zobrazovací rovnice k radiační metodě

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Formulace ZR pomocí integrálu přes plochy: Radiozita – předpoklady Pouze difúzní plochy (BRDF konstantní v wi a wo) Elementy plochy mají konstantní radiozitu

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Pouze difúzní plochy BRDF konstantní v wi a wo Odchozí radiance je nezávislá na w a je rovna radiozitě B děleno p

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Konstantní radiozita B přispívajících plošných elementů radiozita j-tého elemetu geometrický faktor mezi ploškou j a bodem x

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Konstantní radiozita elementu i přijímajícího světlo: Střední hodnota („průměr“) radiozity přes plochu elementu … konfigurační faktor („form factor“)

Klasická radiozitní rovnice Soustava lineárních rovnic Konfigurační faktory

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Radiační metoda Klasická radiozita Výpočet konfiguračních faktorů (Monte Carlo, hemicube, …) Řešení radiozitní rovnice (Gathering, Shooting, …) Stochastická radiozita Obchází explicitní výpočet konfiguračních faktorů Metoda Monte Carlo Nepraktická, nepoužívá se v praxi Rozdělení na plošky -> citlivost na kvalitu modelu Vysoké paměťové nároky, Náročná implementace PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Vyjádření ZR pomocí integrálního operátoru

ZR je integrální rovnice Obecný tvar integrální rovnice druhého druhu Zobrazovací rovnice „jádro“ rce neznámá fce známé fce

Lineární operátory Lineární operátory působí na funkce jako matice na vektory Působení je lineární Příklady lineárních operátorů

Transportní operátor Zobrazovací rovnice

Řešení ZR v operátorovém tvaru Zobrazovací rovnice Formální řešení v praxi nepoužitelné – inverzi nelze explicitně vyjádřit

Expanze zobrazovací rovnice Rekurzivní substituce L n-násobným opakováním vznikne Neumannova řada PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Expanze zobrazovací rovnice Pokud je T kontrakce (v ZR platí), pak Řešení zobrazovací rovnice je pak dáno PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Jiné odvození Neumannovy řady Formální řešení zobrazovací rovnice Platí Důkaz

Postupné aproximace Každá aplikace T odpovídá jednomu odrazu & přenosu světla OpenGL stínování nepřímé osvětlení prvního řádu (one-bounce indirect) emise z povrchu zdrojů přímé osvětlení nepřímé osvětlení druhého řád (two-bounce indirect)

Postupné aproximace

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Kontraktivita T Platí pro fyzikálně korektní modely Vyplývá ze zachování energie Znamená, že opakované aplikace operátoru snižují energii (odrazivosti všech ploch jsou < 1) Scény s velmi lesklými povrchy odrazivost blízká 1 konvergence vyžaduje simulovat větší množství odrazů světla než v difúzních scénách PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Čeho jsme tím dosáhli? Nahradili jsme integrální rovnici řadou integrálů s postupně rostoucí dimenzionalitou Numericky vyhodnocovat integrály umíme (metoda Monte Carlo) -> umíme řešit zobrazovací rovnici -> umíme renderovat obrázky, hurá! Rekurzivní aplikace T odpovídá rekurzivnímu sledování paprsku od kamery PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Co to tedy vlastně počítáme? PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Cesty vs. Rekurze: Otázka interpretace Nezávislé cesty (path tracing) Rekurzivní řešení (distribution ray tracing) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Rekurzivní interpretace Úhlová formulace ZR Pro výpočet L(x, wo) potřebuji spočítat L(r(x, w’), -w’) pro všechny směry w’ okolo bodu x. Pro výpočet každého L(r(x, w’), -w’) potřebuji spočítat L( r( r(x, w’), -w’’), -w’) pro všechny směry w’’ okolo bodu r(x, w’) Atd… => rekurze r( r(x,w’), w’) w’’ r(x, w’) w’ wo x

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011 Závěr Potřebujeme nástroj pro numerické integrování Přes hemisféru Přes plochy A přes Kartézské součiny předchozího Mnohodimenzionální integrály Nástroj Monte Carlo metody PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011