FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Optika.
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Paprsková optika hanah.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Digitální učební materiál
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
38. Optika – úvod a geometrická optika I
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU DOSTŘEDIVÁ SÍLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Rozklad světla optickým hranolem
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA DISPERZE SVĚTLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-1-03 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 10. října 2012 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Rozložení bílého světla na optickém hranolu: 1. 5. DISPERZE SVĚTLA je závislost rychlosti světla v látkách na jejich frekvenci. Rozklad světla na barevné složky. Rozložení bílého světla na optickém hranolu: hranolové spektrum červená oranžová žlutá zelená modrá fialová odchylka Nejméně se láme červené světlo. Nejvíce fialové světlo.

Monofrekvenční světla nelze dále rozložit. 1. 5. DISPERZE SVĚTLA Světla různých frekvencí (různých barev) se v daném prostředí šíří různou rychlostí, proto mají i jiné indexy lomů. Monofrekvenční světla nelze dále rozložit. Barvy nejsou rozloženy rovnoměrně. (červená dlouhovlnná část je nahuštěná…) φ – lámavý úhel, svírají plochy, na nichž dochází k lomu

(λ je n-krát menší než λ0) Index lomu prostředí závisí na frekvenci světla. Při normální disperzi se s rostoucí frekvencí zvětšuje. (s↑f se n↑) Frekvence se nemění, mění se rychlost :   λ0 – vlnová délka světla ve vakuu λ – vlnová délka světla v prostředí s indexem lomu n (λ je n-krát menší než λ0)

1. 6. BARVA SVĚTLA Barvu světla určuje spektrální složení – souhrn monofrekvenčních světel. Barva předmětu závisí také na barvě světla, kterým je předmět osvětlen. Sytost je dána podílem bílé složky ve světle dané barvy.

MÍCHÁNÍ BAREV Aditivní (součtové) Jednotlivé složky barev (RGB) se sčítají a vytváří světlo větší intenzity. Smícháním dvou základních barev vznikne komplementární (doplňková) barva k třetí základní barvě. Princip aditivního míchání barev se uplatňuje na počítačových monitorech a TV obrazovkách. Obr.: 1

MÍCHÁNÍ BAREV Subtraktivní (odčítací) S každou další přidanou barvou se ubírá část původního světla. Yellow žlutá, Cyan azurová, Magenta purpurová Využití v tiskárnách. Obr.: 2

MÍCHÁNÍ BAREV (R,G,B) žlutá (255,255,0) zelená (0,255,0) azurová (0,255,255) červená (255,0,0) modrá (0,0,255) purpurová (255,0,255) Obr.: 3

Na každém snímku je vždy osm tvrzení a polovina z nich je pravdivá. OPAKOVÁNÍ Na každém snímku je vždy osm tvrzení a polovina z nich je pravdivá. Vyberte, která to jsou. pravdivá nepravdivá

A 1 V opticky průhledném prostředí dochází k rozptylu světla. 2 V opticky izotropním prostředí je rychlost světla stejná nezávisle na směru šíření. 3 Světelné paprsky mají stejný tvar jako vlnoplocha. 4 Absorpce světla je pohlcování světla nebo jeho složky prostředím. 5 Při lomu z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom ke kolmici (α > β). 6 Dopadající a odražený paprsek můžeme vzájemně zaměnit. 7 Při lomu světla ze vzduchu do vody může nastat při dosažení mezního úhlu úplný odraz světla. 8 Zelené světlo má menší frekvenci než modré.

A 1 V opticky průhledném prostředí dochází k rozptylu světla. 2 V opticky izotropním prostředí je rychlost světla stejná nezávisle na směru šíření. 3 Světelné paprsky mají stejný tvar jako vlnoplocha. 4 Absorpce světla je pohlcování světla nebo jeho složky prostředím. 5 Při lomu z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom ke kolmici (α > β). 6 Dopadající a odražený paprsek můžeme vzájemně zaměnit. 7 Při lomu světla ze vzduchu do vody může nastat při dosažení mezního úhlu úplný odraz světla. 8 Zelené světlo má menší frekvenci než modré.

B 1 Žluté světlo má větší frekvenci než modré. 2 Při disperzi bílého světla se od původního směru nejvíce odchýlí červené světlo. 3 Vlnová délka světla v prostředí s indexem lomu n je n-krát menší než ve vakuu. 4 Dopadající a lomený paprsek můžeme vzájemně zaměnit. 5 Světlo potřebuje ke svému šíření látkové prostředí. 6 Absorpce světla je pohlcování světla nebo jeho složky prostředím. 7 v1.sin α = v2. sin β 8 Při lomu z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom od kolmice (α < β).

B 1 Žluté světlo má větší frekvenci než modré. 2 Při disperzi bílého světla se od původního směru nejvíce odchýlí červené světlo. 3 Vlnová délka světla v prostředí s indexem lomu n je n-krát menší než ve vakuu. 4 Dopadající a lomený paprsek můžeme vzájemně zaměnit. 5 Světlo potřebuje ke svému šíření látkové prostředí. 6 Absorpce světla je pohlcování světla nebo jeho složky prostředím. 7 v1.sin α = v2. sin β 8 Při lomu z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom od kolmice (α < β).

C 1 Vlnová délka světla v prostředí s indexem lomu n je n-krát větší vež ve vakuu. 2 Barvy po rozkladu bílého světla jsou rozloženy rovnoměrně. 3 Vlnoplocha je plocha na níž leží body, do kterých vlnění dospělo za tutéž dobu. 4 V opticky průsvitném prostředí dochází k částečnému rozptylu světla. 5 Při lomu z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom od kolmice (α < β). 6 v1.sin α = v2. sin β 7 Dopadající a lomený paprsek nemůžeme vzájemně zaměnit. 8 Při disperzi bílého světla se od původního směru nejvíce odchýlí fialové světlo.

C 1 Vlnová délka světla v prostředí s indexem lomu n je n-krát větší vež ve vakuu. N 2 Barvy po rozkladu bílého světla jsou rozloženy rovnoměrně. N 3 Vlnoplocha je plocha na níž leží body, do kterých vlnění dospělo za tutéž dobu. A 4 V opticky průsvitném prostředí dochází k částečnému rozptylu světla. A 5 Při lomu z opticky hustšího do řidšího prostředí nastává lom od kolmice (α < β). A 6 v1.sin α = v2. sin β N 7 Dopadající a lomený paprsek nemůžeme vzájemně zaměnit. N 8 Při disperzi bílého světla se od původního směru nejvíce odchýlí fialové světlo. A

Použitá literatura Literatura LEPIL, O., KUPKA, Z. : Fyzika pro gymnázia – Optika. Praha: Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-237-6 Obrázky: vlastní [1] - [online]. [cit. 2012-09-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:AdditiveColorMixiing.svg&page=1 [2] - [online]. [cit. 2012-09-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Synthese-.svg&page=1 [3] -[online]. [cit. 2012-09-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Synthese-.svg&page=1