„EU peníze středním školám“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zákon o sociálních službách
„EU peníze středním školám“
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Z čeho se skládá písmeno
„EU peníze středním školám“
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
„EU peníze středním školám“
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
Světlostní kontrast Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Klinická propedeutika
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_PSYPS10160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Rozdíly mezi osobnostmi
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
- definice, charakteristika, průběh
Podpora pohybové aktivity, podpora cyklistiky & veřejné zdraví Bike konference, Brno, 5. října 2012.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Definice, základní pojmy
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_02 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Zdravý životní styl Anotace Žák.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

„EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Zdraví Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_31/4 Jméno autora Mgr. Kamila Michtová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Občanská nauka Člověk v lidském společenství ZDRAVÍ

Metodický list k prezentaci Následující prezentace je určena pro žáky prvních ročníků učebních oborů, kteří v rámci předmětu Občanská nauka absolvují vhled do problematiky zdraví, Světové zdravotnické organizace, podpory zdraví ze strany státu apod. které jsou obsaženy v tematickém celku Člověk v lidském společenství. Jednotlivé listy se věnují uvedení do problematiky, klíčovým slovům, je zde zmíněn cíl vyučovací hodiny i její obsah. Dále následují přednáškové listy. V závěru prezentace je umístěn malý kvíz pro žáky, který mohou splnit ve vyučovací hodině, či jim může být zadán na doma. Po vypracování úkolu následuje diskuse, hodnocení vypracované činnosti.

Klíčové pojmy Zdraví Světová zdravotnická organizace Determinanty zdraví Prevence Životní styl

Cíl vyučovací hodiny Zapamatování si klíčových pojmů Uvědomění si důležitosti prevence, odpovědnosti nejen za vlastní zdraví Povědomí o dokumentech podporujících zdraví

Obsah vyučovací hodiny Zdraví Determinanty zdraví Podpora zdraví - Dokumenty podporující zdraví obyvatelstva ČR Prevence Životní styl Co jsme si zapamatovali? Malý testík 

? Co si představujete pod pojmem zdraví s pojmem zdraví se setkáváme každý den ? Co si představujete pod pojmem zdraví Kdo je podle vás zdravým

! Nezapomeňte, že je naše osobnost tvořena ze tří složek Zdraví ! Nezapomeňte, že je naše osobnost tvořena ze tří složek bio psycho sociální

1. 1 Definice zdraví Světová zdravotnická organizace1 v roce 1948 definovala zdraví takto: Zdraví je stav duševní, tělesné a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci či vady. Definice zdraví pro období dospívání zahrnuje ještě nepřítomnost rizikového chování a úspěšný přechod do dospělosti. [1] Světová zdravotnická organizace - zkratka SZO je překladem z anglického World Health Organisation (WHO), která byla založena 7. 4. 1948 pod záštitou OSN. Jejím cílem je řízení a koordinace mezinárodní spolupráce v péči o zdraví po celém světě. Více na http://www.who.cz

1. 2 Determinanty zdraví 2 Zdraví člověka je složitě podmíněno kladným i záporným působením nejrůznějších faktorů (determinanty) DETERMINANTY vnitřní vnější 2 J. Machová (2006, s. 10)

? Vzpomenete si, co znamená pojem ontogeneze x fylogeneze 1.2.1 Vnitřní determinanty získány dědičnou (genetickou) výbavou na počátku ontogenitického vývoje ? Vzpomenete si, co znamená pojem ontogeneze x fylogeneze Jmenujte některé vlastnosti nebo znaky, jež jsou člověku vrozené

vlivy působící na naše zdraví zevně 1.2.2 Vnější determinanty vlivy působící na naše zdraví zevně člení se do tří skupin: 1. Životní styl 2. Kvalita pracovního a životního prostředí 3. Zdravotnické služby

1.2.3 Působení determinatnů na naše zdraví Životní styl 50% Kvalita prostředí 20% Zdraví Genetický základ 20% Zdravotnické služby 10%

? Jakými způsoby můžeme podporovat vlastní zdraví 2. Podpora zdraví 3 ? Jakými způsoby můžeme podporovat vlastní zdraví Domníváte se, že zdraví je záležitostí pouze individuální Pečuje stát o zdraví svých občanů 3 J. Machová (2006, s. 11)

Jednotlivci - způsob života a ochota o zdraví pečovat = přijetí zdravého životního stylu, péče o životní prostředí Společnost – vytváření podmínek k realizaci zdravého životního stylu, péče o dobrou životní úroveň, vytváření dobrých pracovních podmínek, podpora vzdělávání a šíření informací mající vztah ke zdraví

Podpora zdraví státem Listina základních práv a svobod Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky Zdraví pro všechny ve 21. století Akční plán zdraví a životního prostředí ČR RVP Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví a Tělesná výchova

3. Prevence 4 Aktivita zaměřena proti nemocím, jejíž snahou je jim předcházet Rozlišujeme: 1. Primární 2. Sekundární 3. Terciární 4 J. Machová (2006, s. 11)

3. 1 Primární prevence Nemoc ještě nevznikla Účel – zabránit vzniku nemoci Uplatňovány jsou aktivity posilující zdraví nebo odstraňující rizikové faktory (nekuřácká místa v restauracích, bezpečnostní a ochranné pomůcky,vyvarování se kuřáctví a nadměrného užívání alkoholu, očkování proti určitým nemocím…)

3. 2 Sekundární prevence Snaha předejít nežádoucímu průběhu nemoci a zabránění komplikacím Základem je časná diagnostika nemoci a účinná léčba Preventivní prohlídky ( např. zubní prohlídky, gynekologické prohlídky u žen)

3. 3 Terciární prevence Zaměřena na prevenci následků nemoci (např. vady, dysfunkce, imobilita, výměna injekčních stříkaček u drogově závislých…) Účelem je omezení následků nemocí a udržení kvality života jedinců

? Co vše je možné zahrnout do životního stylu 4. Životní styl Ovlivňuje naše zdraví z 50 % (viz.determinanty zdraví) Zahrnuje formy dobrovolného chování Je odrazem celkového postoje jedince k životu ? Co vše je možné zahrnout do životního stylu

! ! ! Dostatečná pohybová aktivita Pravidelná, pestrá strava Odpočinek Ochrana před úrazy Dobré mezilidské vztahy …

5. Malý testík  1. Definujte pojem zdraví 2. Péče o zdraví je záležitostí: a) pouze člověka samotného b) pouze společnosti c) člověka samotného i společnosti 3. Světová zdravotnická organizace byla založena v roce: a) 1918 b) 1938 c) 1948

 4. Zdraví je nejvíce ovlivněno: a) životním stylem b) klimatickými podmínkami c) věkem 5. Zdraví je ovlivněno determinanty. Vysvětlete pojem a uveďte příklady. 6. Vysvětlete pojem prevence a které tři stupně rozlišujeme. V čem se liší? 7. Je možné zahrnout do životního stylu také způsob oblékání? Co si představujete pod pojmem životní styl?

Informační zdroje MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem,Pedagogická fakulta UJEP, 2006, ISBN 80-7044-768-0 Světová zdravotnická organizace. http://www.who.cz