„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluKomunikace Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_31/10 Jméno autoraMgr. Kamila Michtová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Člověk v lidském společenství Komunikace
Metodický list k prezentaci Následující prezentace je určena pro žáky prvních ročníků učebních oborů, kteří v rámci předmětu Občanská nauka absolvují vhled do problematiky komunikace a mezilidských vztahů, které jsou obsaženy v tematickém celku Člověk v lidském společenství. Jednotlivé listy se věnují uvedení do problematiky, klíčovým slovům, je zde zmíněn cíl vyučovací hodiny i její obsah. Dále následují přednáškové listy. V závěru prezentace je umístěn úkol pro žáky, který mohou splnit ve vyučovací hodině, či jim může být zadán na doma. Po vypracování úkolu následuje diskuse, hodnocení vypracované činnosti.
Klíčová slova Komunikace – pojem Formy komunikace Mezilidské vztahy
Cíl vyučovací hodiny Znát formy komunikace Pochopit význam komunikace v souvislosti s mezilidskými vztahy
Obsah vyučovací hodiny Komunikace – pojem Formy komunikace Budování mezilidských vztahů Zamyšlení
Pojem komunikace Znamená dorozumívání, přenos informací Probíhá mezi lidmi i mezi zvířaty Specifické pro člověka – používá rozum Tři složky komunikace : - informátor (přináší informaci, sdělení) – informace (konkrétní sdělení, obsah) – posluchač (přijímá informaci)
Formy komunikace Verbální – slovní (mluvené i psané slovo) Neverbální – mimoslovní (mimika – úsměv, úšklebek.., gesta mávání, dlaň v pěst.., haptika dotyky – pohlazení, pohlavek, kinezika pohyby velkých svalů – postoj, styl chůze.., proxemika vzdálenost mezi komunikujícími…). Je historicky starší. Alternativní způsoby dorozumívání – znaková řeč, piktogramy…
Mezilidské vztahy Nasloucháme Necháme domluvit – neskáčeme do řeči Volíme vhodné výrazy Snažíme se pochopit Pokoušíme se předcházet konfliktům…
Zamyšlení Zamyslete se nad tím, jakým způsobem se vy sami snažíte o udržení kvalitních mezilidských vztahů
Úkol Pokuste se ve skupinkách vytvořit pyramidy vlastností, kterých si u svých přátel ceníte a naopak, které opravdu nemáte rádi Po ukončení práce prezentujte výsledky svým spolužákům, diskutujte
Příklad pomluvy věrnost dochvilnost schopnost naslouchat Ochota pomoci lež zrada