Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Vzdělávací obor :Fyzika Třída :7.D Vyučující :Mohylová Iva Datum : Téma vyučovací hodiny : „Síla a její znázornění“ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací „Fyzika pro 7. ročník základní školy“ – Bohuněk J., Kolářová R.; nakladatelství Prometheus, 1998
Opakování: Jakou značku má síla? Jakou jednotku má síla? Kolik gramů odpovídá 1N? Které druhy sil znáš? Čím zjišťujeme velikost síly? Ze kterých částí se skládá siloměr?
SÍLA A JEJÍ ZNÁZORNĚNÍ Stůl působí na jablko stejně velkou silou opačného směru jako jablko působí na stůl.
Na čem závisí účinek síly? Závisí na velikosti působící síly.
Na čem závisí účinek síly? Závisí na směru, ve kterém síla působí (2 stejně velké síly se mohou vzájemně lišit svým směrem).
Na čem závisí účinek síly? Závisí na místě, ve kterém síla na těleso působí, tj. na působišti síly.
Jak bychom mohli jednoduše znázornit sílu? Sílu znázorňujeme orientovanou úsečkou (tj. úsečkou se šipkou) Šipka ukazuje směr síly. Délka úsečky odpovídá velikosti síly (např. se dohodneme, že šipkou o délce 1cm znázorníme sílu o velikosti 1N → 1cm = 1N). Počátek šipky P znázorňuje působiště síly.
Síla a její znázornění Zápis: Síla je fyzikální veličina, kterou popisujeme vzájemné silové působení těles nebo silové působení polí na tělesa. K jednoznačnému popisu síly musíme uvést její velikost a její směr. Místo, ve kterém síla působí, nazýváme působiště síly. Sílu znázorňujeme úsečkou se šipkou. Délka úsečky odpovídá velikosti síly (dohoda: 1cm = 1N). Počáteční bod úsečky – znázorňuje působiště síly. Směr síly – znázorňujeme šipkou.
Opakování: Čím se vzájemně mohou lišit dvě síly? Uveď příklady dvou sil, které se vzájemně liší. Jak znázorňujeme sílu? Na čem závisí účinky působící síly? + příklady z učebnice ze strany 43, 44
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Usnadnění práce se zápisem učiva žákům do sešitu Je lepší využít v prezentaci při opakováních časovače prezentace (statická prezentace je pro žáky málo atraktivní)
Poznámky k prezentaci