NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KREV VY_32_INOVACE_E2-15 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování - centrální nervová soustava
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nervová soustava.
Nervová soustava- úvod
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Nervová soustava a smyslové orgány
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nervová soustava Olga Bürgerová.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
NERVOVÁ SOUSTAVA SZŠ A VOŠZ PŘÍBRAM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 2 Mozek.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO: březen 2012 STRUČNÁ ANOTACE: popis základních stavebních prvků nervové soustavy s grafickým znázorněním, druhy reflexů Časová náročnost: 45 min, v součinnosti s elektronickou verzí učebnice FRAUS Přírodopis 8 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Nervová soustava I. řídí činnost celého těla

Části nervové soustavy Centrální nervová soustava (CNS) Mozek a mícha Obvodová nervová soustava nervy

Základní stavební jednotky NS Neurony (nervové buňky) Dendrity – krátké výběžky Axon (neurit) – dlouhý výběžek (až 1m) Myelinová pochva (tukový obal) Chrání axon Urychluje přenos signálů

Spojení dvou vláken nervových buněk = SYNAPSE (nervový zápoj). Propojení neuronů = složitá síť, komunikace prostřednictvím elektrických impulsů (vzruchů). Spojení dvou vláken nervových buněk = SYNAPSE (nervový zápoj).

Odpověď organismu na podráždění = REFLEX. Signály přenášené neurony = VZRUCHY. Odpověď organismu na podráždění = REFLEX. Reflexní oblouk Vmezeřený neuron Mícha Výkonný orgán Odstředivý neuron Dostředivý neuron Smyslový orgán

DĚLENÍ REFLEXŮ 1) NEPODMÍNĚNÉ 2) PODMÍNĚNÉ Jsou VROZENÉ, STÁLÉ, NEMĚNNÉ. PŘÍKLADY: reflex dýchací, sací, polykací a obranné. (kašlání, kýchání, mrkání) 2) PODMÍNĚNÉ Vytváří se v průběhu života. Jsou to reakce na opakující se podněty. Musí se posilovat, jinak mohou vyhasnout. Jsou základem učení, paměti, myšlení, řeči. PŘÍKLADY: jízda na kole, odemykání, malování, plavání atd.

Ruský vědec I.P.PAVLOV popsal a prozkoumal funkci podmíněných reflexů. Krmení psa – rozsvícená žárovka

ZDROJE http://promega.files.wordpress.com/2010/09/neuron.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neuron_Hand-tuned.svg LITERATURA: PŘÍRODOPIS 8, učebnice pro základní školy a více letá gymnázia Nakladatelství FRAUS, Plzeň 2006, 1.vydání, ISBN 80-7238-428-7 Elektronická verze, strana 90-95