„Jsme jen náhodným výtvorem náhodných

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Advertisements

Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Úvod do biologie člověka
Obecná biologie.
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
Základy genetiky.
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
Vývoj nejstarších lidských společenství
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Vývojová psychologie úvod
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Rozdíly mezi osobnostmi
Vznik Země a člověka Petr Machala.
Lidské rasy.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Populační genetika.
Život člověka v době kamenné
- zabývají se studiem živých soustav
Názory na vznik a původ života
Evoluční a koevoluční procesy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Environmentální etika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Evoluce Celá biologie dává smysl jedině ve světle evoluce.
EVOLUCE ČLOVĚKA KULTURNÍ EVOLUCE
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Šlechtění hospodářských zvířat Doc. Ing. Karel Mach, CSc.
Paleolit - největší, nejdelší a nejméně prozkoumané období Vznik a vývoj člověka, střídání dob ledových a meziledových Lidé byli ovlivněni dobami ledovými.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Socializace Kejřová.
Evoluční hledisko v sociální psychologii
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
„Jsme jen náhodným výtvorem náhodných
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Genetika.
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

„Jsme jen náhodným výtvorem náhodných okolností,anebo výsledkem zákonitého procesu? Jsme potomky jedné matky z doby před sta tisící lety, anebo jsme prozaickým vyústěním postupné evoluce?“ Richard Leakey

z řeckého „anthropos“ = člověk Antropologie - obecná věda o člověku z řeckého „anthropos“ = člověk Antropologie ve starším pojetí = věda zkoumající somatické vlastnosti člověka Antropolog. závěry z vykopávek - tzn. antropologie se zabývá měřením lebek a zkoumáním kostí. Další část se zabývá zkoumáním lidských plemen, vývojem dětí, dospíváním , stárnutím atd.

Organizmus a životní prostředí = JEDNOTA FYZICKÁ ANTROPOLOGIE - zakladatel Aleš Hrdlička (1869 Humpolec - 1943 Washington) Zkoumá člověka z hlediska morfologického, fyziologického, hygienického ( vliv prostředí na zdraví člověka) Tyto tři disciplíny podávají komplexní pohled na člověka jako biologický druh Organizmus a životní prostředí = JEDNOTA

VÝVOJOVÁ ANTROPOLOGIE ontogeneze fylogeneze Vývoj jedince určitého druhu Antropogeneze = vývoj lidstva jako druhu Paleoantropologie - výzkum nejstarších vývojových stupňů člověka Styčné oblasti s částí zoologie = primatologie Těsný kontakt s archeologií - výzkum hmotné kultury ve vykopávkách Prehistorická a historická antropologie - studuje mladší stadia člověka

ontogeneze Embryologie - zkoumá vývojové zákonitosti před narozením Biologie dítěte - součást vývojové antropologie, začíná narozením jedince Genetika - studuje zákony dědičnosti

Etnická antropologie - studuje tělesné rozdíly mezi jednotlivými skupinami lidstva Kulturní a sociální antropologie - studuje člověka jako subjekt ve společnosti v jeho kulturních a společenských projevech Pedagogická antropologie - studuje chování člověka z hlediska jeho adekvátnosti ve vztahu k jeho názoru na svět.

Darwinovo učení = základ evoluční teorie O vzniku druhů přírodním výběrem PRINCIPY Každá populace je nositelem dědičné proměnlivosti znaků = fenotypová variabilita V tomto důsledku mají její nositelé rozdílnou reproduktivní zdatnost ( schopnost plodit) Biologické druhy plodí více potomků, než je schopno přežít a předat znaky dále = jakákoli nepatrná výhoda, kterou tito potomci zdědí může v následujících generacích zakotvit jako znak a za jistých okolností se zmnožit

Zánik populace CO DARWIN PŘEDPOKLÁDAL ? prostředí, vůle jedince Zdroje proměnlivosti jsou náhodné nikoli řízené Důsledek vytvoří Přírodní náhodný výběr Jedince přizpůsobitelné prostředí tak, aby přežil a mohl se rozmnožovat to povede Odstranění nevhodných a slabých jedinců Za určitou dobu, při stálých podmínkách prostředí bude adaptační zdatnosti populace na vrcholu a nastane nemožnost další adaptace Zánik populace

Mutace + přírodní výběr = evoluční změna Co Darwin neznal ? Mendelovu vědeckou teorii dědičnosti, kde je kladen důraz na mutace Mutace + přírodní výběr = evoluční změna

Práce genetiků S.S.Četvernikova,R.A. Fischera, S. Wrighta a dalších obrat v Darwinově teorii Závěry genetiků - konec 40. let 20.st. 1. Biologické druhy se od sebe liší svým dědičným vybavením - genofondem 2. Proměny populací jednotlivých druhů jsou podmíněny malými změnami v jejich genofondu 3. Tyto změny jsou připisovány výlučně mutacím, které se rozšířily v genotypu dané populace 4. Mutace se rozprostřely v dané populaci převážně přírodním výběrem, jistý podíl mohly mít i mutace zvenčí a náhodné kolísání ve výskytu genů, zejména v malých populacích

Neodarwinisté -spojili poznatky genetiky populací, systematiky, paleontologie a morfologie zaměřené na Darwinův přírodní výběr nová teorie Historický vývoj každého organismu je pozvolný, plynulý a každá změna v organismu i organismus samotný byly výsledkem postupné adaptace vůči tlaku zevního prostředí

SOUČASNOST - DVĚ TEORIE EVOLUCE Fyletický gradualismus postupné a stálé hromadění malých změn po dlouhou dobu Model přerušované rovnováhy- střídání fáze krátké a rychlé, kdy se prudce mění genetická rovnováha a s ní i vnější vzhled populace, s fází dlouhé stagnace, kdy se změněný vzhled už nemění. Nový druh vzniká najednou a plně zformován Evoluční skoky, posuny Soustřeďují se do krátkých geologických období a malých okrajových populací, které jsou pak odříznuty od populace předků SILNÝ SELEKČNÍ TLAK

Jak vznikne nový druh ? Nový druh , který vzniká se stále více odlišuje od rodičovského až do okamžiku, kdy se stane novým druhem. Rodičovský druh postupně zaniká( gradualisté) Odštěpí se dceřiná populace od rodičovské, dceřiná se rychle mění, rodičovská populace jako druh přetrvává dál (punktualisté) Punktualisté - zastánci tvorby druhů štěpením - kladogeneze Gradualisté jsou zastánci fylektické přeměny druhu - anageneze

Jak velká musí být populace, aby se proměnila v nový biologický druh ? Je malá a izolovaná populace se zúženou proměnlivostí náchylnější k evolučním změnám ? Teorie „zakladatele“ - malá ,izolovaná populace může za určitou dobu vytvořit nový druh Teorie „hrdlo láhve“ - rozdrobení větší populace do menších skupin, jejich rozdělení, nebo pokles původně velkého počtu lidí v populaci na menší počet příslušníků efektivní populace

Vysoce specializovaný druh Méně specializovaný druh PRINCIPY ADAPTACE DRUHU Vysoce specializovaný druh Méně specializovaný druh Změna = tlak prostředí Nahrává jeho specializaci = dokončí svou proměnu Působí proti jeho specializaci Snadno se adaptuje NOVÝ DRUH NOVÝ DRUH Zánik druhu

TEORIE EVOLUCE RODU HOMO Na počátku 20. stol. paleoantropologové Británie a USA stanovili 4 hlavní epizody ve vývoji člověka (Arthur Keith, G.Eliot Smith, F. Wood Jones, Henry F. Osborn, Wilůiam King Gregory) Sestup se stromů na zem - terestrialita Vývoj vzpřímené postavy - vertikalizace Chůze po dvou - bipedismus (A. Keith) Vývoj mozku - encephalismus (G.E.Smith)

Klasická teorie vzniku druhu homo sapiens sapiens neadrtálci Starší větve předchůdce homo, která se na jeho větev a větev homo rozštěpila Fylektický gradualismus - z h. erectus Proces přerušované rovnováhy z malé izolované populace H. sapiens sapiens přední Východ ( Levanta 100 - 70 tis.let Evropa 50 - 35 tis. let H. sapiens neandrtalensis 320 - 30 tisíc let

Kde vznikl homo sapiens sapiens ? monocentrismus - všichni moderní lidé jsou potomky jedné ženy nebo malé skupiny žen z Afriky - teorie „out of Africa“ Polycentrismus - h.sapiens sapiens se vyvinul ze svých vývojových předků na několika místech Země současně - teorie multiregionální „Genetické hodiny“ - přítomnost mitochondriální DNA - je jednoduchá, má pouze 37 genů, dědíme ji po matce Jsme potomky „jedné“ ženy z Afriky ,která žila asi před 200 - 500 tis.lety

Hypotézy na vznik prvního hominidního druhu Darwin – považoval zhotovení kamenných nástrojů za vznik evolučního balíčku – technologie, dvounohost, zvětšení mozku – ideál: život je boj a pokrok se získává iniciativou a úsilím 20.stol. – první desetiletí – lidský vývoj byl poháněn ne dvounohostí, ale zvětšujícím se mozkem 40.léta 20.stol. – člověk je tvůrce a výrobce nástrojů – autor hypotézy Kenneth Oakley – výroba a používání kamenných nástrojů ( ne zbraní) dala impuls naší evoluci 60.léta 20.stol. – člověk lovec – sběrač – zdůrazňovali souznění s přírodou, převládal názor, že lov udělal člověka lidským 70.léta 20stol.- roste ženské sebeuvědomění – alternativní teorie o ženě sběračce – jádro společnosti tvoří žena a její potomstvo, ženy byly iniciativnější při vynalézání technologií a sběru potravin

USOUDILI TEDY, ŽE PRVNÍ LIDÉ SE OBJEVILI ASPOŇ PŘED 15-30 MILIÓNY LET. V současné době existují dva názory na dobu, kdy se objevila první verze moderních lidí. Elwyn Simons a David Pilbeam identifikovali nález G.E.Lewise z roku 1932 v Indii jako ramapitheca podle tvaru zubů a čelisti a označili ji jako čelist s lidskými rysy podle hypotézy o vázanosti evoluce (jeden znak podmiňuje výskyt dalších) usoudili, že ramapithecus chodil vzpřímeně a lovil a žil ve společenském prostředí. Fosilní nálezy byly stejně staré jako nálezy tohoto druhu z Asie a Afriky USOUDILI TEDY, ŽE PRVNÍ LIDÉ SE OBJEVILI ASPOŇ PŘED 15-30 MILIÓNY LET.

DNES SE MÁ ZA TO, ŽE PRVNÍ LIDSKÝ DRUH SE OBJEVIL PŘED 5-7 MIL. LET. Koncem 60.let minulého století biochemici Allan Wilson a Vincent Sarich porovnávali strukturu proteinů živých lidí a afrických opic s cílem určit stupeň strukturálního rozdílu mezi lidskými a opičími proteiny.Rozdíl měl ukázat poměr k času jako výsledek mutací – čím déle jsou opice a lidé oddělenými druhy tím větší bude počet mutací = vypočítali mutační rychlost = molekulární hodiny. Podle nich se lidský druh objevil před 5 mil.let. DNES SE MÁ ZA TO, ŽE PRVNÍ LIDSKÝ DRUH SE OBJEVIL PŘED 5-7 MIL. LET. Tuto teorii podpořili dalším výzkumem i molekulární genetici. V roce 1987 molek. genetici A.C.Wilson, R.L.Cannová, M.Stonekid vytvořili teorii tzv.genetických hodin.

Věřilo se, že Darwinův evoluční balíček určitých ceněných lidských charakteristik byl sestaven správně lidský druh měl určitý stupeň dvounohosti, technologií a větší mozek to vedlo k domněnce, že hominidé se od začátku odlišují od ostatní přírody. Tuto hypotézu by měly podpořit fosilní nálezy – ale nálezy nejstarších nástrojů jsou staré jen 2,5 mil.let. 5 milionů let dělí vznik dvounohosti od technologie výroby nástrojů.