EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Křemičitany (silikáty)
Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 18
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vyvřelé (magmatické) horniny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
CZ.1.07/1.1.10/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Marková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 10
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Kocourková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XVI _ ČJS, DUM 6
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Mineralogický systém Křemičitany
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Papežová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Veronika Kloučková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Mineralogický systém Křemičitany
Škola:. Základní škola Kladruby
{ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Veronika Kloučková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Nejedlá Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
9) Křemičitany, 10) Organolity
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
KŘEMIČITANY.
Transkript prezentace:

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka 6.4.2017 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. XI Identifikátor: VY_32_INOVACE_Sada XI _ Př , DUM č.14 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Název: křemičitany Autor: Mgr. Pavlína Marková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Marková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je

Název: křemičitany Autor: Mgr. Pavlína Marková Stručná anotace: Prezentace určená k výkladu, upevnění a motivaci učiva. Definuje, co jsou křemičitany a charakterizuje jednotlivé zástupce této skupiny. Určuje vzhled, složení, vlastnosti, vznik a použití jednotlivých minerálů. Metodické zhodnocení: Prezentace byla odpilotována 28.11.2011 v 9.B a 5.12. v 9.C. Časová dotace materiálu je 1 vyučovací hodina. Materiál je vhodný i pro žáky s SVP. Formu zápisu lze v prezentaci vyznačit změnou řezu písma či kurzívou, či na samostatný list. K prezentaci lze udělat pracovní list, který může sloužit k zápisu či k zopakování učiva. Motivačně působila zejména křížovka na závěr prezentace (nakopírovat každému). Vhodné je doplnit prezentaci praktickými ukázkami minerálů.

Obr. 1 Obr. 2 křemičitany Obr. 3 Obr. 4 silikáty

zástupci Olivín Granát Turmalín Augit Amfibol Slídy Mastek Živec Topaz Obr. 5 Olivín Granát Turmalín Augit Amfibol Slídy Mastek Živec Topaz

1. olivín Mg, Fe2(SiO4) Olivově zelený minerál Soustava: kosočtverečná Obr. 6 1. olivín Mg, Fe2(SiO4) Olivově zelený minerál Soustava: kosočtverečná Vzhled: Skelný lesk Vznik: krystalizací z magmatu, v čediči Drahokameny = průhledné zbroušené zelené krystaly

Výskyt olivínu Kozákov – Smrčí (olivínové koule) Norsko, Egypt, Brazílie, N.Zéland Použití: drahý kámen Obr. 7

2. granát Vzhled: Kulatá zrna červené barvy Obr. 8 2. granát Vzhled: Kulatá zrna červené barvy Křemičitan s Al, Mg, Fe, Ca Hořečnatý granát = pyrop = český granát Železnatý granát = almandin Vznik: V přeměnných horninách Má i několik cm Magmatický původ J.svahy Českého Středohoří Obr. 9

Použití granátu Soustava: krychlová Výskyt: Jeseníky, České Středohoří, JAR, Srí lanka, Indie, Madagaskar Použití: drahé kameny, brusivo Obr. 10

3. turmalín Vznik: Vyvřelé a přeměněné horniny Obr. 11 3. turmalín Vznik: Vyvřelé a přeměněné horniny Vzhled: Trojúhelníkovitý řez Podélné rýhování ploch Drahokam Černá barva Obr. 12

4. augit Vznik: v horninách vyvřelého původu (čedič, andezit) Jednoklonná soustava Vzhled: Sloupcovité krystaly Tmavě zelený, zelenočerný, černý V čediči je černý, vznik v magmatu Výskyt: České Středohoří Obr. 13

5. amfibol Štěpný ve dvou směrech Obr. 14 5. amfibol Štěpný ve dvou směrech Vznik: v horninách vyvřelých (magmatu) Černý nebo tmavě zelený, zelenočerný Soustava: jednoklonná Vzhled: sloupcovité krystaly Obr. 15

6. slídy Vzhled: Vysoký lesk Vznik: v horninách Tabulkovité krystaly Obr. 16 Vzhled: Vysoký lesk Vznik: v horninách Tabulkovité krystaly Snadno se odlupuje Tenké lupínky Dokonale štěpný křehké

Druhy slídy Obr. 17 Obr. 18 1. Světlá slída = muskovit Žuly s křemenem, svor, pegmatit 2. Tmavá slída = biotit Žuly, ruly Obr. 18

7. mastek Měkký minerál s matným leskem Složení: křemičitan s Mg Obr. 19 7. mastek Měkký minerál s matným leskem Složení: křemičitan s Mg Soustava: jednoklonná Vzhled: šupinkovitý Do výrobků z gumy mletý mastek Rukavice, čluny, lehátka, klouzek – pudry, mýdla Brání slepení U nás vzácně, Turecko

8. živec Vznik: ve všech typech hornin Složení: hlinitokřemičitan Obr. 20 Vznik: ve všech typech hornin Složení: hlinitokřemičitan A, Ortoklas = živec draselný B, Plagioklas = živec sodnovápenatý Nelze rozeznat Surovina pro výrobu keramiky, sklářství

9. Topaz Složení: křemičitan hliníku s F Soustava: kosočtverečná Obr. 21 9. Topaz Složení: křemičitan hliníku s F Soustava: kosočtverečná Vzhled: sloupcovité krystaly Barva: bílá až šedá, hnědá, modrá Štěpný v 1 směru V žulovém magmatu, křemenné žíly Cínovec, Krupka, Sl.les, Ural, Srí Lanka Použití: drahý kámen

Vylušti tajenku 1 2 3 4 5 6 7 8 1. křemičitan s leskem, snadno se loupe, křehký 2. křemičitan štěpný ve 2 směrech, černý 3. zelený křemičitan, drahý kámen sopečného původu 4. tmavě zelený křemičitan s podélným rýhováním 5. světlá slída 6. červený kulatý drahokam 7. živec draselný 8. jednotka krystalografické soustavy

1 s l í d a 2 m f i b o 3 v n 4 u g t 5 k 6 r á 7 8 y 1. křemičitan s leskem, snadno se loupe, křehký 2. křemičitan štěpný ve 2 směrech, černý 3. zelený křemičitan, drahý kámen sopečného původu 4. tmavě zelený křemičitan s podélným rýhováním 5. světlá slída 6. červený kulatý drahokam 7. živec draselný 8. jednotka krystalografické soustavy

Použitá literatura Obr.1: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Peridot_in_basalt.jpg> Obr. 6: [cit. 2011-10-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Forsterite-Olivine-4jg58b.jpg?uselang=cs> Obr.7: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olivine-gemmes.jpg?uselang=cs> Obr.8: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Granat,_Madagaskar.JPG> Obr. 9: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Garnet_cut.JPG?uselang=cs>

Obr.10: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Krest_napersniy.jpg?uselang=cs> Obr.11: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Quartz-Tourmaline-273112.jpg?uselang=cs> Obr.12: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tourmaline-20304.jpg?uselang=cs> Obr.13: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augit.JPG> Obr.15: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Amphibole.jpg>

Obr.14: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crystals_of_black_riebeckite_in_alkaline_pegmatite,_near_%C3%89visa_%28Corsica,_France%29.jpg?uselang=cs> Obr.16: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mica-muscovite.jpg> Obr.18: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biotite.jpg Obr. 19: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Talc_block.jpg Obr.20: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TOPAZE8.jpg Obr.21: [cit. 2011-11-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Topazgem.JPG?uselang=cs> ŠVECOVÁ, M. et al: Přírodopis 9. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia.1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus,2007. ISBN 978-80-7238-587-4. 33-34.