Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
zpracovaný v rámci projektu
Literatura do doby Karla IV.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_02Sada: 03 Ověření ve výuce: 23.října 2011 Datum:
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel IV. Lucemburkové. Karel IV. Lucemburkové.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Česká středověká literatura.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Mastičkář.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
zpracovaný v rámci projektu
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Česky psaná literatura
VY_32_INOVACE_159 Karel IV. pro 4. ročník ZŠ
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Soubor testů 2 Mgr. Ludmila Růžičková
Soubor testů 1 Mgr. Ludmila Růžičková
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Nikola Košťálová Název: VY_32_INOVACE_8A_3_Literatura doby Karla IV. Téma:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky česky psané literatury (2)
Literatura doby Karla IV.
Česká literatura středověku
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_05 Název DUMu: Česká literatura 13. – 14. století Pro obor vzdělávání: 64-41-L/51 Předmět: Český jazyk Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 25.07.2013

Literatura 13. a 14. století Používá se latina (především legendy a kroniky) i čeština (lyrika), u vysoké šlechty i němčina Literatura ztrácí výlučně duchovní charakter

Významné památky Alexandreida Dalimilova kronika Poč. 14. st. Úryvky česky, světská epika, vzniká na přelomu 13. a 14. století. Hlavní postavou je makedonský vojevůdce Alexandr Veliký, který je zobrazen jako ideál feudálního panovníka. měla asi 9000 veršů, ale dochována je asi jen 1/3 Poč. 14. st. Neznámý autor Elektronická verze

Dalimilova kronika O selské kněžně Boženě - převedeno ze staročeštiny do nové češtiny „Když v postoloprtské stráni lovil Oldřich, znenadání za jednou vsí nad říčkou spatřil selku mladičkou, jak v košili bez oplecka, bosa, umáčená všecka, pere. Byla krásná, milá, Oldřichu se zalíbila, že tvář měla čistou, něžnou. A tak učinil ji kněžnou. Ona kněžna dokonalá Božena se jmenovala. Oldřich nedbal nic, že páni to manželství jemu haní. Řek: "Tak už to v světě chodí, že se z chlapa šlechtic rodí a že sedlák nezřídce za otce má šlechtice.“

Řešení: kronika byla zaměřena proti vysoké šlechtě, proti Němcům Dalimilova kronika „Stříbro poctu rodu vrací, chudý šlechtic jméno ztrácí. Pán i kmán jsou jedna krev, proto potlačte svůj hněv, že jsem si vzal za ženu prostou dívku Boženu. Ve mně každý pána hledá. Na Přemysla na praděda nejdříve však pomyslete, jenž z oráče na knížete povýšen byl. Všichni stejně počati jsme byli v ženě, ač pokládán za šlechtice je ten, kdo má stříbra více. Chci žít s českou selkou skrovnou spíše než s Němkou, s císařovnou. Pouto krve vždy je silné, Němka k Čechům sotva přilne. Vaše utrhačné řeči o hlouposti jenom svědčí. Jak u Němky byste, páni, chtěli prosit o zastání? Čeleď z Němec, z Němec mistři, Němkyně je na koni a mé děti, synci bystří, německy jen švadroní. Vidím, jak zem vadne, chřadne, jak Čech právo nemá řádné." Božena, ta přála právu, ctila lidi všeho stavu. Oldřichu pak selka zdravá dala syna Břetislava.“ zdroj - http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/neznamy-autor/dalimilova-kronika-2.html Na základě předchozí ukázky charakterizujte zaměření kroniky proti vysoké šlechtě, proti Němcům Řešení: kronika byla zaměřena proti vysoké šlechtě, proti Němcům

Legendy Vita maior (Větší život) – latinsky, veršovaná legenda o svatém Prokopovi Život svaté Kateřiny - česky, veršovaná

Jezu Kriste, ščedrý kněže Zbraslavská kronika -latinsky český chorál, 14. století, za autora někdy považován Jan Hus Plné znění, notový zápis

Doba Karla IV. 1348 založení univerzity Vzniká odborná literatura v latině Jan z Holešova Bartoloměj z Chlumce (Klaret) Žákovská poezie – satira, psaná česky i latinsky

Karel IV. Vita Caroli (Život Karlův) autor Karel IV. zachytil v něm zážitky z mládí, kdy žil v cizině, a počátky pobytu v Čechách do roku 1340

Satiry Hradecký rukopis Obsahuje skladby: Desatero kázanie Božie Satiry o řemeslnících a konšelích Bajka o lišce a čbánu a další

Liška a čbán Jakási liška potulujíc se po kraji narazila na opuštěný dům a v něm stejně opuštěný džbán. Zalíbil se jí a tak si ho vzala. Ovšem, co s prázdným džbánem? Když míjela studnu, napadlo ji, že by ho mohla naplnit chladivou vodu. Při pohledu na zrcadlící se hladinu ji totiž napadlo, že má vlastně žízeň.

Řešení: Kdo chce mít stále víc, nemá nakonec nic, někdy ani život. A tak si přivázala džbán na krk a spustila se do studny. Nabrala trochu vody, na uhašení žízně by to stačilo, ale když ten džbán byl tak velký… proč té vody nevzít víc. I nabrala víc. Ale stále byl poloprázdný. Koneckonců, proč ho nenaplnit celý. A tak liška nabírala a nabírala a džbán stále těžknul, až byl plný. V tom okamžiku, se slovy „dosti té hry“, džbán stáhnul lišku do studny a utopil ji. Jaké plyne z této bajky ponaučení? Je platné i dnes? Řešení: Kdo chce mít stále víc, nemá nakonec nic, někdy ani život.

ponaučení „Tak sě liška přěmúdřila' svój Život marně ztratila: ot čbána z hlíny slepeného zbyla liška života svého.“ zdroj- http://www.ucl.cas.cz/edicee/data/antologie/zliteratury/VZCL3/53.pdf

Podkoní a žák Popis žáka: „Z těch jeden člověk bieše mladý, nejmieše známě brady, na němž sukně šerá, umlená, a k tomu kukla zelená; ta také zedrána bieše. Mošnu na hrdle jmieše, v niž by vložil, což mu třeba, mním, že knihy, také chleba; dešťky jmieše u pasu. Jakž jej viděch při tom času, i jinú k tomu přípravú vše bieše školskú postavú.“ zdroj- http://www.ucl.cas.cz/edicee/data/antologie/zliteratury/VZCL3/53.pdf Popis podkoního: „Druhý, ten se starší zdáše, vždy sedě bradku súkáše, na němž kabátec úzký, krátký, a dosti zedraný šatky; okasalý tak dvorně, k tomuť bieše obut v škorně: tyť biechu drahně povetšely, avšak okolo děr cely, skrze něž viděti nohy. A také bieše up’al ostrohy, točenku maje na hlavě. Tak, jakž jej sezřech právě, jistěť se mi dvořák zdieše; hřebelce za pasem jmějieše.“

Zábavná literatura Rytířské látky: Štilfríd a Bruncvík Trojánská kronika Cestopisy Jejich četba byla oblíbená, nebyly původem z našeho prostředí Mandevillův cestopis Marca Polo: Million Elektronická verze

Jan z Holešova Trojánská kronika - prvotisk

Zdroj materiálů: MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, učebnice. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7358-115-2. MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7358-116-9. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dalimilova_kronika_parizsky_fragment.jpg http://web.archive.org/web/20070804091914/http://people.fsv.cvut.cz/~gagan/jag/litera/dalimil.htm http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/neznamy-autor/dalimilova-kronika-2.html#ixzz2nYWXKfCg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Reimski_evan%C4%91elistar.11.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Vaclav2Zbraslkron.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prague_Charles_University.JPG .

Zdroj materiálů: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Charles_IV-John_Ocko_votive_picture-fragment.jpg http://www.ucl.cas.cz/edicee/data/antologie/zliteratury/VZCL3/53.pdf http://www.nm.cz/Knihovna-NM/img/tisky/kronika-trojanska_1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hospodine_pomiluj_ny_Traktat_Jana_z_Holesova.jpg Hypertextové odkazy: http://www.ucl.cas.cz/edicee/data/antologie/zliteratury/VZCL3/26.pdf http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/36/98/64/dalimilova_kronika.pdf http://home.tiscali.cz/zavodsky/hus/hus17.htm http://www.rodon.cz/admin/files/ModuleKniha/374-Milion.pdf Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.