Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Advertisements

VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT13
Archimédův zákon (vztlaková síla)
Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Jádro atomu Předmět: Fyzika.
Past tenses Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01
Hromadná korespondence
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F01
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Elektronické formuláře v programu MS Word
Pohlcení tepelného záření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Model atomu.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Přeměna potenciální energie na kinetickou Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT08 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
Rotační magnetické pole
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Využití jaderné energie
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
MS Excel – tvorba křížovky
Radioaktivita,radioaktivní rozpad
Hydrostatický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Kreslení v programu MS Word
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_380 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Radioaktivita.
Jaderná energie.
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
Osvětlení plochy Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
JADERNÁ FYZIKA Jaderná energie
Ohmův zákon Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_348
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Countability Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Model atomu (Učebnice strana 45 – 47)
Radioaktivita. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Model atomu.
RADIOAKTIVITA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_32.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Radioaktivita Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/F11 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Milan Hampl Název Radioaktivita Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Radioaktivita, Atomy Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Výklad, motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM únor 2012

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze 1.3 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Dmitrij Ivanovič Mendělejev Prvky jsou řazeny podle protonového čísla. D.I. Mendělejev uspořádal prvky do periodické tabulky prvků podle periodického zákona. V jeho době bylo známo jen 62 prvků. Mendělejev při jejich řazení přihlížel k jejich vlastnostem a nechal v tabulce volná místa i pro prvky, které byly objeveny mnohem později. Dmitrij Ivanovič Mendělejev Dnes je známo 110 prvků ( některé prvky s vysokým protonovým číslem – přechodné prvky, existují jen po velmi krátkou dobu, nejsou stabilní). Seznam prvků

C X A 12 6 Z Například prvek uhlík Hmotnostní (nukleonové) číslo 6 protonů 6 elektronů 6 neutronů Značka prvku 6 Z Protonové číslo 12-6=6 Protonové číslo Z udává počet protonů v jádru a současně i počet elektronů v obalu. Hmotnostní (nukleonové číslo) A udává součet protonů Z a neutronů N v jádru. Počet neutronů N je rozdíl hmotnostního a protonového čísla ( N = A – Z )                          Prvky v periodické soustavě prvků se řadí podle protonového čísla Z http://www.broukej.cz/tabulka/ „Free“ periodická tabulka tisk,informace

Periodická tabulka prvků                                                                                                                                                                                                                                  

Záření Aby atom vyzářil kvantum elektromagnetického záření (foton), musí elektrony přejít ze stavu o vyšší energii do stavu s nižší energii. Tedy ze vzdálenějšího orbitu na orbit bližší k jádru. Světlo je elektromagnetické vlnění Přehled elektromagnetického záření

Historie jaderné fyziky Antoine Henri Becquerel Fréderic Joliot-Curie Pierre Curie Marie Sklodowská-Curie Iréne Joliot-Curie

Radioaktivní záření dělíme do tří typů: Proud kladně nabitých heliových jader Proud záporně nabitých elektronů Pronikavé elektromagnetické záření (nemá el. náboj) list papíru Al fólie železobeton

Využití jaderného štěpení Energetika Archeologie Medicína Technika Vojenské použití Astronautika Zemědělství Obrázky mají pouze ilustrativní význam

Jaderná energetika Jaderná bezpečnost Mapa elektráren v ČR Princip jaderné elektrárny

Přirozené radiační pozadí Jistá hladina radioaktivity je na Zemi přítomná vždy. Je způsobena přírodními prvky v zemské kůře a dnes i činností člověka. Přirozené radioaktivní pozadí je pro člověka většinou neškodné. Úroveň této radioaktivity je velmi nízká a lidský organizmus ji toleruje. Využití radioaktivity Využití radioaktivních surovin Radioaktivita a obavy

Opakování učiva 1) Podle čeho jsou řazeny prvky v periodické tabulce ? Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď 1) Podle čeho jsou řazeny prvky v periodické tabulce ? a) Podle hmotnostního čísla b) Podle protonového čísla c) Podle neutronového čísla 2) Protonové číslo udává a) Počet protonů v jádru b) Počet elektronů v obalu c) Součet protonů v jádru a elektronů v obalu

3) Počet neutronů v jádru atomu udává a) Neutronové číslo b) Rozdíl hmotnostního a protonového čísla c) Rozdíl nukleonového a protonového čísla 4) Jak vždy odlišíme hmotnostní a protonové číslo, bez ohledu na to, kde je které číslo u značky prvku zapsáno ( nahoře nebo dole, před značkou nebo za značkou prvku) ? a) Hmotnostní číslo je vždy menší než protonové b) Protonové číslo je vždy menší než hmotnostní c) Protonové číslo je vždy menší než hmotnostní mimo vodíku, tam jsou obě čísla stejná.

5) Který druh záření nemá žádný elektrický náboj ? a) Záření alfa b) Neutronové záření c) Záření gama 6) Záření beta může odstínit a) Hliníková fólie b) List papíru c) Železobetonová stěna

Použité zdroje: http://www.quido.cz/osobnosti/curie_pierre.htm http://www.quido.cz/osobnosti/curie_joliot_irene.htm http://www.quido.cz/osobnosti/joliot.htm http://www.quido.cz/osobnosti/sklodowska.htm http://www.simonak.eu/index.php?stranka=pages/h_k/7_4.htm http://www.nri.cz/web/ujv/vyznamne-osobnosti-ve-svete http://kdt-26.karlov.mff.cuni.cz/ http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/802-radioaktivita http://sps-projekt.hostuju.cz/soubory/demo/fyz.pdf http://cs.wikipedia.org/wiki/Radioaktivita http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/810-umela-radioaktivita http://www-hep2.fzu.cz/adventure/radio_part.html http://www.quido.cz/osobnosti/index.htm http://www.cez.cz/edee/content/microsites/nuklearni/nuklear.htm http://www.ises.info/index.php/cs/ http://www.cez.cz/edee/content/microsites/nuklearni/k23.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Vyu%C5%BEit%C3%AD_radioaktivity http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_radioaktivnich.html http://radioaktivita.yc.cz/index.php?link=vyuziti.php http://www.4zszdar.cz/fyzika/storage/File/1292174436_sb_vyuitradioaktivity.pdf http://atomovejadro.wz.cz/stranky/vyuziti_jadra_1.html http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/820-jaderna-energetika http://www.je-temelin-dukovany.cz/jaderna-elektrarna-temelin.htm http://astronuklfyzika.cz/PaprskyZivotaSmrti.htm http://www.volny.cz/v.zidek/ http://www.energyweb.cz/web/index.php?display_page=2&subitem=1&ee_chapter=3.5.9 http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/popclan/vystava/vystava.html http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/popclan/ http://astronuklfyzika.cz/DetekceSpektrometrie.htm http://astronuklfyzika.cz/JadRadFyzika6.htm http://artemis.osu.cz/mmfyz/jm/jm_2_3_3.htm http://web.vscht.cz/hrotkovr/jadro/jebudoucnosti.html http://www.cez.cz/edee/content/microsites/einstein/einstein.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Radium http://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_zbra%C5%88