Tvorba didaktického testu z matematiky Opakování ze ZŠ Dlouhodobá ročníková práce 2008/09 Simona Drozdová, L3 Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická, Liberec
Cíl práce Výběr zadání 18-ti úloh, z nichž bude generován test o 6 úlohách Řešení úloh - správná odpověď i tvorba nabízených špatných odpovědí Vložení zadání úloh do programového systému Moodle
Skupiny úloh Poměr. Objemy těles. Procenta. Přímá a nepřímá úměrnost. Pythagorova věta. Zlomky. Řešení rovnic. V každé tématické skupině jsou 3 příklady, z nichž 1 bude náhodně zařazen do testu. … atd.
Programový systém Moodle Určen pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu Autor: Martin Dougiamas Moodle = modulární objektově orientované dynamické prostředí pro výuku Umožňuje studentům či učitelům výuku v on-line kurzech (e-learning)
Tvorba testu v Moodlu „Jak psát vzorce“ Návod uveden na webu SPŠSE Liberec Zlomky: $$\frac{x-y}{x+y}$$ $$\over{x-y}{x+y}$$ Mocniny: $$x^3$$ Odmocniny: $$\sqrt{x}$$
Ukázka zápisu vzorce pro Moodle Příklad 1 Matematický zápis: Zápis pro Moodle: $$\frac{1-x}{x-6}+\frac{2x-3}{12-2x} = \frac{5x-2x^2}{x^2-6x}$$
Ukázka zápisu vzorce pro Moodle Příklad 2 Matematický zápis: Zápis pro Moodle: $$a = \frac{\sqrt{\frac{4}{25}}. 0,5+\frac{2^2}{5}-(\frac{7}{20}- \frac{1}{\sqrt{16}})}{(-\frac{3}{4})^2 :(-\sqrt{0,81})+7.\frac{3}{2^3 . 5}}$$
Ukázka zadání úlohy s výběrem jedné odpovědi (včetně volby odpovědi) Nádrž tvaru krychle (bez víka) má hranu délky 1,8 m. Kolik m2 plechu se spotřebuje na její zhotovení, připočítáme-li 4 % materiálu na spoje a odpad. Vyberte jednu odpověď: a. přibližně 16 b. přibližně 17 c. přibližně 19 d. přibližně 20 (Pro volbu student použije přepínací políčko formuláře.)
Ukázka zadání úlohy s výběrem více odpovědí (včetně volby odpovědí) Řešte rovnici, určete podmínky řešitelnosti a proveďte zkoušku: Vyberte alespoň jednu odpověď: a. Rovnice nemá řešení. b. Žádné z uvedených řešení. c. x ≠ 6 d. Žádná z uvedených podmínek řešitelnosti. e. x ≠ 0 f. Jiné řešení. g. x = 0 (Pro volbu student použije zaškrtávací políčka formuláře.)
Ukázka zadání numerické úlohy (včetně vložení výsledku) Účastník soutěže „Chcete být milionářem?“ chtěl rozdělit výhru mezi sebe, dceru a syna v poměru 4:3:1. Protože mu pomohl přítel na telefonu, rozhodl se, že mu ze své části dá jednu čtvrtinu, z dceřiny jednu pětinu a ze synovy jednu desetinu. Přítel tak získal 8500,- Kč. Kolik korun soutěžící vyhrál? Odpověď: (Pro vložení výsledku student použije textové pole formuláře.)
Tvorba špatných odpovědí pro úlohy s nabízenými výsledky Snažila jsem se při stanovení nabízených odpovědí eliminovat možnost pouhého odhadnutí správného výsledku. Na základě vlastní zkušenosti jsem odhadovala, jakých chyb se student může dopustit, tj. například: nepozorně si přečte zadání chybuje při numerických úpravách použije nesprávný vzoreček … atd. (Zjistila jsem, že vymýšlení špatných odpovědí může být dost obtížné.)
Použitá literatura Běloun František: Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Praha, Prometheus, 2005. Dytrych Martin: Sbírka úloh – Matematika. Praha, Fortuna, 2004. Krupka Peter: Sbírka úloh z matematiky pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií, 1. díl. Praha, Prometheus, 2006.
Závěr Vytvořený test z matematiky je učební pomůckou pro ověření znalostí studentů ze ZŠ. Test je funkční, pro použití v příštím školním roce je třeba vhodně nastavit klasifikaci a vyřešit problém s horší čitelností vzorců, ke kterému došlo po zhavarování systému. Poznala jsem, že příprava testů pro systém Moodle (e-learningový systém) je poměrně pracná, ale zajímavá. Při tvorbě testu i psaní práce jsem získala řadu užitečných zkušeností. V práci bych ráda pokračovala v příštím školním roce.