České ekonomické myšlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
České země v Rakousku - Uhersku
Advertisements

Politické dějiny českých zemí
Naše země za 1. světové války
Česká společnost se učí podnikat
Profesor MUDr. Ivan Horbačevský
2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.
Merkantilismus spíše období (16. – 18. století) než systém
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Předmět: Ekonomie RSDr. Jiří Toman, CSc..
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska.
- Úvodní přednáška 1. - Úvodní přednáška.
Česká sociální politika 1.poloviny 20. století
Předchůdci Německá historická škola pokračovatelé Historická škola.
Socialismus v ekonomii
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hospodářský vývoj sovětského bloku
Českoslovenští a čeští prezidenti
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Období „klidného“ vývoje
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
VILFREDO PARETO.
Revoluce 1848 v českých zemích
Habsburská monarchie 1848 – 1914
Hospodářská politika.
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
Jean B. Say David Kučera fakulta stavební, ČVUT ak.rok 2012/13 INSTITUCIONÁLNÍ EKONOMIE kucera©copyright.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Makroekonomie a hospodářská politika
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
České země v první polovině 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Etapy českého národního obrození
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Sociální ekonomika v ČR v ČR třetí sektor tradičně spojován s občanským sektorem omezené užívání názvu sociální ekonomika o obsahu SE panuje všeobecně.
Hospodářský mechanismus
Poválečné Československo do roku
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Hospodářské cykly ekonomiky
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Ekonomie Makroekonomie Úvod do historie ekonomického myšlení.
Léta prosperity a léta krize v ČSR Období prosperity.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hospodářská politika Ekonomické teorie.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
První republika – Zajistit hranice republiky
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Dualismus.
DUM - Digitální Učební Materiál
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

České ekonomické myšlení počátky (tak trochu německé…) první Češi ekonomové první republiky pováleční ekonomové polistopadoví ekonomové

Předchůdci obecně kameralisté (německá obdoba merkantilismu) témata kamerální vědy: snaha mít vzdělané úředníky a poradce založení učebních stolic provázáno s jinými společenskými obory (policejní, finanční a obchodní vědy) 1750 Vídeňská rytířská akademie, 1784 Právnická fakulta méně obchodníci, více úředníci a akademici založení učebních stolic témata příjmy státního rozpočtu populační růst (více vojáků, daní i poptávky) obchodní bilance ( zaměstnanost i populační růst) zemědělství = zdroj bohatství „národohospodářství“ (X „ekonomie“) spojení ekonomických úvah s právem a HP ekonomie proniká pomalu (Smith přeložen 1777, ale trvá to)

Kameralisté Johann Joachim Becher (1635-1682) termíny monopol, propol, polypol Phillip Wilhelm von Hornick (1638-1712) Österreich über Alles, wann es nur will (1684) Johann Heinrich Gottlob von Justi (1717-1771) Die Grundfeste zu der Macht und Glückseeligkeit der Staaten (1760) stát blahobytu Joseph von Sonnenfels (1732-1817) Grundsätze der Polizei, Handlung, und Finanzwissenschaft (1765) oficiální učebnice

návrh na umělá platidla: „národovka“ České prostředí spojeno s obrozením: vše v rámci osvěty a propagace v českém jazyce pro Čechy národ potřebuje vlastní ekonomickou sílu (všechno mají ti Němci…) důraz na svépomoc a národní věc (Palacký: „svůj k svému“) vliv ochranářství do Friedricha Lista spolky, časopisy, příručky (jak podnikat, pěstovat apod.) nedostatek kapitálu mezi Čechy návrhy na finanční družstva (1864, 66) – Frant. Cyril Kampelík (1805-1872) reiffeisenky, kampeličky až od 80. let 19. stol. osobnosti Jungmann KHB, Braunner, Rieger (vliv francouzské školy, odpor proti PTH)mnoho pokračovatelů návrh na umělá platidla: „národovka“

František Ladislav Chleborad (1839-1911) 1. český ekonom 1. pokus mezi Čechy o integrovaný ekonomický systém (výroba, rozdělování, spotřeba) 1. přehled dějin ekonomie předjímá subjektivní teorii odnoty (vliv francouzů) obhájce svépomoci: vůdce dělnických družstev (nákupní spolky) spotřební družstvo OUL 1868: 2000 členů 1875: zkrachovalo (obviněn sám Chleborad) jinak protekcionismus (List, Carey) a odpor k manchesterskému liberalismu výklad ekonomie jako národovectví

Vědecká etapa (akademická éra) 1882 rozdělena KFU na německou a českou větev: 1. český profesor… Albín Bráf (1851-1912) Riegerův zeť (Palackého „prazeť“) české pojmosloví (navázal na KHB a Riegera) silný vliv rakouské školy (úrok a kapitál, kritika Marxe) opět důraz na češství a svépomoc (NÚJH, svůj k svému) posmrtné vydání Spisů (vyučoval na Privatseminářích) Josef Kaizl (1853-1901) představitel mladší německé historické školy a katedrového socialismu 1. česky psaná učebnice národního hospodářství Josef Gruber (1865-1925) a Cyril Horáček (1862-1943) obhájci německé historické školy ministr soc. péče (Gruber, 1920) a financí (Horáček, 1919)

Alois Rašín (1867-1923) Karel Engliš (1880-1961) pragmatik, žádná velká teorie metalista (silná a krytá měna), 2x ministrem financí (1918-19 a 1922-23) provedl měnovou odluku (kolky) deflační a revalvační politika, omezení rozpočtových výdajů vliv rakouské školy (skrze A. Bráfa) Karel Engliš (1880-1961) Bráfův žák několikrát ministrem financí (1920-1931) a poté guvernérem NBČ (1934-1939) teleologie = účelovost analýza společesnkých systémů: individualismus vs. solidarismus podobné ordoliberalismu (analýza řádu) po 1948 on i jeho žáci a pokračovatelé (František Vencovský) odstraněni z veřejného života

Josef Macek (1887-1972) Bráfův žák nejprve družstevní socialismus (výrobní družstva) odpor k vlastnictví půdy poté keynesovství emigrace po 1948 (byl socialista, ale anti-marxista) pokračovatelé Karel Maiwald a Jaroslav Nebesář

Další představitelé Vilibald Mildschuh (1878-1939) jediný český neoklasik silný vliv rakouské školy byl ale odpůrcem KTP a zlatého standardu Cyril Čechrák (1880-1861) jediný český institucionalista Václav Vernáč (1893-1960) české technokratické učení (taylorismus): laboretismus Emil Franke (1880-1939) a Jiří Hejda (1895-1985) čeští syndikalisté (pro-odborové myšlení)

Pováleční ekonomové někteří v emigraci doma plánování… Jaroslav Vaněk HOV Theorem ekonomická demokracie doma plánování… … pokusy o reformu (Kurt Rozsypal – neúspěšné) od 60. let snaha o řízený socialistický trh vliv polských ekonomů (Lange, Kalecki) soustředění v EÚ ČSAV Ota Šik (1919) Ekonomika, zájmy a politika (1962) tržní socialismus Komenda/Kužušník samostatnost podniků a pružnost cen (1964) Josef Goldmann (1912-1984) analýza cyklu v socialistické ekonomice reformní hnutí (1968) neúspěšné, označeno za příčinu „kontrarevoluce“

Normalizace a 80. léta perzekuce, návrat k tvrdé linii marxismu-leninismu vliv Gorbačova: další možnost reforem 1987: Prognostický ústav ČSAV (Valtr Komárek) snaha o reformy s tržními principy EÚ ČSAV (Jozef Zieleniec) radikálnější reformy

Polistopadoví ekonomové tržní socialismus vs. tržní ekonomika Klaus vs. ostatní