Individua Daniel Boucník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IV. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Advertisements

Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Ing. Monika Šimková. Máme-li data reprezentovat v databázi, jak vybereme jejich strukturu na konceptuální úrovni? Konceptuální modelování analyzuje požadavky.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Základy informatiky přednášky Kódování.
ADT Strom.
Úvod do Teorie množin.
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Aristotelés – část druhá
Právo jako filozofický pojem
F U N K C E.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Výroková logika.
Fuzzy logika, fuzzy množiny
Užití Vennových diagramů ve slovních úlohách
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Definice, věta, důkaz.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Relace, operace, struktury
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Vektorové prostory.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mlhavost Fuzzy logika, fuzzy množiny, fuzzy čísla
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Projektový cyklus, analýza SWOT
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou rovin
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
Úvod do databázových systémů
Množina bodů dané vlastnosti
Filosofie Základy logiky.
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Definiční obor a obor hodnot
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Sémantické aspekty katalogizace IV
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Predikátová logika (1. řádu).
Gödelova(y) věta(y).
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Individua Daniel Boucník Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216, OPVK) Individua Daniel Boucník

Definice – logické individuum ≠ divný, vadný člověk = jednoduchý, nerozložitelný jedinečný objekt(v rámci dané teorie) !závislé na kontextu! Běžné příklady(v logice 1. řádu) jednotliví lidé, fyz. objekty, čísla, události Potřeba vyjasnění pojmů objekt a logicky jednoduchý „Kdyby byla v NY přesně taková Eiffelova věž jako v Paříži, byly by to 2 Eiffelovy věže, nebo jedna na dvou místech?“

Individuum = jednotlivina Kontrast – obecnina, vlastnost obecnina – něco, co jed. mohou sdílet jednotlivina je instancí obecniny Obecnina může(musí) mít instance Jednotlivina NE (např. určitý člověk nemá další „své“ instance) Individuální věc X množina individuálních věcí

a je prvkem množiny živočichů, kteří jsou vyšší než 2 m Příklad: Pozemský živočich = individuum vlastnost Být vyšší než 2 m = množina všech pozemských živočichů vyšších, než 2 m Živočich a má vlastnost být vyšší než 2 m = a je prvkem množiny živočichů, kteří jsou vyšší než 2 m

ALE I vlastnosti mohou být považovány za individuum Př.: pokora je vzácná vlastnost; jejich láska byla tragická Jde nám o formální vztahy, které platí bez ohledu na to, o čem konkrétně vypovídají Jediný nutný požadavek – logické univerzum

Univerzum Musíme být schopni vždy rozhodnout, jestli daný prvek do univerza patří nebo ne Snaha filosofické logiky – charakterizovat individuum ve smyslu jednotliviny

otázky Jaká je filosofická povaha individuí? Jak určíme, kdy mluvíme o dvou různých indiv. a kdy o jednom? Lze individuum ztotožnit se souborem vlastnostní, která má? Existují indiv. bez vlastností? Mají všechny individua nějaké vlastnosti nutně?

4 teorie – 4 odpovědi T. svazku vlastnosti T. ‘nahých‘ individuí Jednotlivina = svazek vlastností, kvalit Pokud mají 2 jednotliviny všechny vlastnosti stejné, jsou totožné. B. Russell T. ‘nahých‘ individuí jednotlivina může nabývat vlastností, ale je od jakékoliv vlastnosti nebo jejich svazku odlišná 2 jednotliviny stejných vlastností mohou být různé – numerická odlišnost D.M. Armstrong

4 teorie – 4 odpovědi T. tropů (trope theory)((kompromis)) Základní nejsou ani „nahé“ jednotliviny ani svazky vlastností, ale tropy (=partikularizované kvality = abstraktní jednotliviny)  (tato jedinečná) červeň této růže, (tato jedinečná) sladkost tohoto jablka Varianta – jednotliviny = svazky tropů G.F. Stout, D.C. Williams

4 teorie – 4 odpovědi T. Mereologie („kalkul individuí“) Neobjasňuje pojem, ale dají se v ní formálně zachytit operace s individui a jejich částmi Celek – člověk, koště, kniha část – ruka, násada, kapitola Celek i část = individua Individua se mohou překrývat(mít společné části) Individuum= mereologická suma jeho částí (kniha = suma všech jejích kapitol)

Princip identity nerozlišitelných věcí Když jsou entity identické, pak mají všechny vlastnosti stejné. Identické věci se neliší v ničem, ani vlastnostmi. nerozlišitelnost identických věcí Když mají entity všechny vlastnosti stejné, pak jsou identické. Identita nerozlišitelných věcí slabší

Argument 1 – Věci jsou svazky kvalit. Poznáváme věci. Věci jsou buď substance, anebo svazky kvalit. Poznáváme kvality, a ne substance. ---------------------------------------------------------------- Věci nejsou substance (z 1 a 3) Věci jsou svazky kvalit (z 2 a 4) Věci nerozlišitelné co do svých vlastností jsou analyticky, nutně, identické. Tedy tvrzení o identitě nerozlišitelných věcí je analyticky, nutně pravdivé (z 5)

Argument 2 – Věci nejsou svazky kvalit. Rozdělení vlastností Relační – obsahují odkaz k jiné věci bydlí 20 km od moře. Nerelační být červený

Argument 2 – Věci nejsou svazky kvalit. Je možné, že dvě neidentické (numericky odlišitelné) věci mají všechny vlastnosti stejné. ---------------------------------------------------------------- Princip identity nerozlišitelných věcí není analyticky pravdivý. (z 1) Věci nejsou svazky kvalit. (z 2 a teze 6 předchozího argumentu)

Zdůvodnění předpokladu 1 Všechny nerelační vlastnosti stejné, liší se pouze numericky 2 elektrony (Armstrong) 2 železné koule v izolovaném vesmíru stejný poloměr, stejná hmotnost, barva i teplota liší se pouze rozdílnou pozicí v časoprostoru (numericky) Všechny relační i nerelační vlastnosti stejné a přesto neidentické „věčný návrat“ – věc = cyklus

Argument 3 předpoklady: triviální vlastnosti Individua jsou „nahá“, jsou holými substráty, které mají pouze triviální vlastnosti předpoklady: triviální vlastnosti neempirické být prvkem množiny {Praha, Brno} individuum je má logicky nutně být identický sám se sebou být prvkem množiny, do níž patřím být numericky odlišitelný od ostatních individuí Existují empirické vlastnosti, která alespoň některá individua mají nutně? individuový esencialismus - empirické vl. lze mít t. „nahých“ ind. - empirické vl. nelze mít nutně

Argument 3 To, co považujeme za individuum, může nemít libovolnou ze svých netriviálních vlastností a přitom zůstat stále tím samým individuem. ---------------------------------------------------------------- Netriviální vlastnosti nejsou podstatné pro identitu individua (pro to, co dané individuum činí tímto individuem. (z 1) Individua jsou „nahá“, jsou holými substráty, které mají pouze triviální vlastnosti. (z 2)

IE:TNI – 1:0 IE:TNI – 1:1 být stejně vysoký, jako Mick Jagger empirická vlastnost Mick Jagger ji má nutně IE:TNI – 1:0 ! empirická vlastnost, ALE víme to a priori -> ->triviální vlastnost IE:TNI – 1:1 pro rozhodnutí o vítězi nutno dokázat vnitřní rozpor TNI

Definice být „nahým“ individuem = být předmětem, jehož všechny vlastnosti jsou triviální (V) být předmětem, jehož všechny vlastnosti jsou triviální je (V) triviální nebo netriviální vlastnost? obě dvě vlastnosti vedou k neplatnému závěru!

nahá individua = „čirá, bezbarvá“ (N) Všechny vlastnosti, které NI má, jsou triviální.  NI jsou čirá, protože nemají žádné netriviální vlastnosti. (N*) Všechny vlastnosti, které NI má nutně, jsou triviální.  NI mohou být čirá, protože nemají žádné netriviální vlastnosti nutně.