Vzdělávací oblast: Člověk a příroda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Advertisements

Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Čtvrtohory VY_52_INOVACE_03/1/30_přírodopis
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Zdravé stravování Přírodověda 5. ROČNÍK.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Země Přírodověda 4. ročník.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
DUM 18/1 Tady jsme doma Naše vlast.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F23/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Slunce Autor: Bc. Jana.
Skládání rovnoběžných sil
Skládání sil.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Rozkvět českého státu za Karla IV.
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Skládání sil.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F16/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kmitání pru ž ných t ě.
STATIKA TĚLES Název školy
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Tvorba prezentace – na co si musíme dát pozor!
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název materiálu: SÍLA – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_201. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: o Vzdělávací.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F29/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Keplerovy zákony Autor:
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F34/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Optické čočky Autor: Bc.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F13/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Síla Autor: Bc. Jana Slabá.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F27/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Účinky elektrického proudu.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F25/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Plynné planety Autor: Bc.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F19/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Magnetismus Autor: Bc. Jana.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_757_KUBISMUS TÉMA: Kubismus ve výtvarném.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Hospodářská zvířata.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_667.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F20/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Magnety Autor: Bc. Jana.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zákon vzájemného působení dvou těles
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Fyzika 7. ročník Skládání sil Anotace
Skládání a rozkládání sil
7. ročník Síla Skládání sil.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F18/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Atom aneb co o něm už vím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
HYMNA ČR.
Skládání sil opačného směru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
SKLÁDÁNÍ SIL TÉHOŽ SMĚRU
Číslo v digitálním archivu školy
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Skládání sil různého směru
Skládání sil, rovnováha sil
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název šablony: Inovace ve fyzice 52/F02/4.11.2012,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání rovnoběžných sil Autor: Bc. Jana Slabá Janoutová Předmět: Fyzika Třída: VII. Tématický okruh: Síly a jejich vlastnosti Téma: Skládání rovnoběžných sil Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT:interaktivní tabule,interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad je věnován skládání rovnoběžných sil stejného nebo opačného směru, doprovázený fotografiemi pro představu. Ke každému skládání sil jsou připraveny příklady se jmény žáků nebo li žáci jsou součástí praktické úlohy, kterou právě řeší. Prezentace Doplněna interaktivitou – spojovačka. Výklad navazuje na učebnici Fyzika FRAUS 2005 ,str.38 – 40. Použité zdroje: http://www.knihy-pro-deti.cz/Leporela/O-velike-repe.html# http://www.obrazky.cz/detail?q=p%C5%99etahov%C3%A1n%C3%AD%20lanem&offset=183&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=191&ref=http%3A//www.obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s%3D%26size%3Dany%26sId%3DpCoAbw-UwAA1MOf4x7uH%26orientation%3D%26q%3Dp%25C5%2599etahov%25C3%25A1n%25C3%25AD%2Blanem%26from%3D165&resID=sn3JEZOjIRAyu8KaW6HTMhFDNhhPxt78AhiBUzaen9M&imgURL=http%3A//www.tjkaratepraha.cz/photos/soustredeni2006/sportday/img00092.jpg&pageURL=http%3A//www.tjkaratepraha.cz/photos/soustredeni2006/sportday/ipage00092.htm&imgX=800&imgY=600&imgSize=190&thURL=http%3A//media5.picsearch.com/is%3Fsn3JEZOjIRAyu8KaW6HTMhFDNhhPxt78AhiBUzaen9M&thX=128&thY=96&qNoSite=p%C5%99etahov%C3%A1n%C3%AD%2Blanem&siteWWW=&sId=pCoAbw-Uw6h2MOfXWnsu

Skládání rovnoběžných sil

Na každé těleso může působit více sil, které nazýváme složky Síla, která vznikne skládáním těchto složek, se nazývá výslednice. Výslednice těchto sil má na těleso stejný účinek jako všechny jednotlivé síly současně.

Skládání rovnoběžných sil stejného směru Příkladem je pohádka o veliké řepě, kdy všichni táhnou jedním směrem a jejich síly se sčítají až řepu vytáhnou *Působí-li na těleso dvě rovnoběžné síly F1, F2 stejného směru je velikost jejich výslednice F rovna součtu velikostí obou sil F1 F2 F F = F1 + F2

Příklad 1 Hanka s Jardou táhnou silou 120N a přidali se k nim Pavel a Frederick se společnou silou 130N. Jak bude veliká výsledná síla, když všichni táhnou ze stejného působiště a stejným směrem ? F1 = 120 N F 2= 130 N F = ? F1 F2 F = F1 + F2 F = 120 + 130 F= 250 N Výsledná síla je 250 N.

Skládání rovnoběžných sil opačného směru Příkladem je přetahování lanem, kdy výsledná síla je rovna překonání síly soupeře a odtáhnutí ho za čáru Velikost výslednice je rovna rozdílu velikostí obou skládaných sil se směrem větší síly F1 F2 F F = F2 - F1

Příklad 2 Hanka s Jardou táhnou silou 120N proti Pavlovi a Frederickovi. Pavel s Frederickem také 140N. Jak bude veliká jejich výsledná síla? F1 = 120 N F 2= 140 N F = ? F1 F2 F = F2 – F1 F = 140 – 120 F= 20 N Výsledná síla je 20 N ve směru tahu Pavla a Fredericka.

Příklad 3 Hanka s Jardou táhnou silou 160N proti Pavlovi a Frederickovi. Pavel s Frederickem také 120N. Jak bude veliká jejich výsledná síla? F1 = 160 N F 2= 120 N F = ? F1 F2 F = F1 – F2 F = 160 – 120 F= 40 N Výsledná síla je 40 N ve směru Hanky a Jardy.

Rovnováha sil Co musí platit, aby byly síly v rovnováze? působit na stejné těleso F1 F2 být opačného směru mít stejnou velikost F1 = F2 Jaká bude výsledná síla? Výslednice sil bude nulová.

Příklad 4 F1 = 120 N F 2= 120 N F = ? F1 F2 F = F1 – F2 F = 120 – 120 F= 0 N Výsledná síla je nulová. Hanka s Jardou táhnou silou 120N proti Pavlovi a Frederickovi. Pavel s Frederickem také 120N. Jak bude veliká jejich výsledná síla?

SKLÁDÁNÍ SIL - shrnutí Skládání rovnoběžných sil stejného směru Doplň ke skládání sil vzorce pro výpočet výsledné síly Skládání rovnoběžných sil stejného směru F = F1 + F2 Skládání rovnoběžných sil opačného směru F = F1 - F2 F = F2 - F1

Spojovačka aneb co k sobě patří 2 . F1 F1 + F2 F2 - F1 F2 + F1 F2 + F2 F1 – F2 3. F2 50 N 20 N 75 N 35 N - 15 N 15 N F1 = 10 N F2 = 25 N

Použité materiály http://www.knihy-pro-deti.cz/Leporela/O-velike-repe.html# http://www.obrazky.cz/detail?q=p%C5%99etahov%C3%A1n%C3%AD%20lanem&offset=183&limit=20&bUrlPar=filter%3D1&resNum=191&ref=http%3A//www.obrazky.cz/%3Fstep%3D20%26filter%3D1%26s%3D%26size%3Dany%26sId%3DpCoAbw-UwAA1MOf4x7uH%26orientation%3D%26q%3Dp%25C5%2599etahov%25C3%25A1n%25C3%25AD%2Blanem%26from%3D165&resID=sn3JEZOjIRAyu8KaW6HTMhFDNhhPxt78AhiBUzaen9M&imgURL=http%3A//www.tjkaratepraha.cz/photos/soustredeni2006/sportday/img00092.jpg&pageURL=http%3A//www.tjkaratepraha.cz/photos/soustredeni2006/sportday/ipage00092.htm&imgX=800&imgY=600&imgSize=190&thURL=http%3A//media5.picsearch.com/is%3Fsn3JEZOjIRAyu8KaW6HTMhFDNhhPxt78AhiBUzaen9M&thX=128&thY=96&qNoSite=p%C5%99etahov%C3%A1n%C3%AD%2Blanem&siteWWW=&sId=pCoAbw-Uw6h2MOfXWnsu