Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu: EU ČJ 01 II Název materiálu: Slovní zásoba - tvoření slov Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM si žáci zopakují, jakými způsoby tvoříme nová slova, rozšiřujeme slovní zásobu Klíčová slova: tvoření slov, odvozování, skládání, zkracování, zkratky, spojování, Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žáci dokáží určit, jakými způsoby vznikají nová slova, rozeznají jednotlivé způsoby Věková skupina: 13-14 let Ověřeno dne: 17.9.2012 Třída: VIII.B, 17 žáků, 11 chlapců, 6 dívek, SVP 0
Slovní zásoba TVOŘENÍ SLOV opakování ze 7.ročníku
Slovní zásoba se rozšiřuje tvořením nových slov Nejčastější způsoby tvoření slov v češtině: Odvozování Skládání Zkracování Spojování
předpona – kořen – přípona – koncovku Odvozování předpona – kořen – přípona – koncovku ná – hrdel – ník – u/em pře – hrad – il – a/o/i
A S O K V L Á Pokuste se vymyslet slova na základě uvedených schémat: předpona – předpona – kořen kořen – přípona – koncovka předpona – kořen – přípona – koncovka Napište co nejvíce slov (podstatných jmen) z následujících písmen (ve slově se nesmí žádné písmeno opakovat). A S O K V L Á
řešení sok sval kvas vosk kos sláva klas skála vosa Slávka vlak sloka sova lávka vsak sokl vlk láva sako láska kola válka sak savo káva ovál vak val vlas kosa
Skládání Spojení dvou slov dohromady Rovný + váha = rovnováha Velký + město = velkoměsto Děj + psát = dějepis Vymysli co nejvíce složených slov
Zkracování Slova zkracujeme, vznikají zkratky – začáteční písmena slovních spojení OSN, Čedok, Tonak, ČR, STK, ZŠ, Vysvětlete tyto zkratky Vymyslete co nejvíce zkratek, se kterými se setkáváte ve škole
řešení ZŠ – základní škola M, ČJ, Př, HV … - zkratky předmětů TU – třídní učitel ŘŠ – ředitel školy TK – třídní kniha TH – třídnická hodina ŠŘ – školní řád
Spojování Spojování dvou slov ve víceslovná pojmenování Nadmořská výška Tlaková níže Krevní tlak Gravitační síla Pythagorova věta
Opakování Jakými způsoby vznikají nová slova v češtině? Znáš i jiné způsoby, kterými se náš jazyk obohacuje? Domácí úkol – Vymysleli byste jiný název pro některý předmět ve vašem okolí – např. pro strom, kočku, židličku atd.?
Řešení odvozování, skládání, zkracování, spojování přejímaní z cizích jazyků
Literatura a internetové zdroje Hošnová E., Bozděchová I., Mareš P., Svobodová I. Český jazyk pro základní školy. Praha: SPN, 2009, 167 s., ISBN 978-80-7235-425-2