37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

4.1 Přímka (modelování, rýsování)
35.1 Krychle, válec, kvádr, jehlan
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
Vzájemná poloha dvou kružnic
Vzájemná poloha dvou kružnic
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
Elektronická učebnice - I
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
Vzájemná poloha dvou kružnic
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
57.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti II.
7.1 Těžnice v trojúhelníku (rozdělení, názvosloví)
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Elektronická učebnice - I
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Elektronická učebnice - I
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
6.1 Výšky v trojúhelníku (rozdělení, názvosloví)
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
Vzájemná poloha dvou kružnic
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
Vzájemná poloha dvou kružnic
21.1 Útvary souměrné podle osy
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
72.1 Odčítání desetinných čísel
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Vzájemná poloha dvou kružnic
IV. část – Vzájemná poloha dvou
Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic Sleduj, jak může vypadat vzájemná poloha kružnic. Musí mít vždy společný bod? Vysvětli a ukaž na obrázcích. Autor: Mgr. Blanka Průšová

že narýsujeme kružnici, která ho určuje. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.2 Co již víme? Vím, co je kružnice a jak ji narýsuji. Vím, co je kruh a jak ho narýsuji. kružnice kruh Vím, co je poloměr a průměr kružnice. Kruh je částí roviny. Je ohraničen kružnicí. Rýsujeme ho tak, že narýsujeme kružnici, která ho určuje. Kružnice je částí roviny, má svůj střed a poloměr a rýsujeme ji pomocí kružítka.

37.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 37.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jaký je rozdíl mezi průsečíkem a bodem dotyku? Pozorně sleduj, obrázky ti napoví. bod dotyku průsečíky BOD DOTYKU je bod, ve kterém se dvě kružnice dotýkají. PRŮSEČÍK je bod, ve kterém se dvě kružnice protínají.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 37.4 Co si řekneme nového? Jak tedy vypadá vzájemná poloha dvou kružnic? Podle počtu společných bodů si ukážeme 3 možnosti. Pozoruj dvě kružnice k (R, a) a m (S, b): 1. Nemají společný bod: 2. Mají jeden společný bod: 3. Mají dva společné body: bod P….. bod dotyku body T,U….. průsečíky kružnic

37.5 Procvičení a příklady S k l 1.Narýsuj kružnici k (S, r = 3 cm) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 37.5 Procvičení a příklady 1.Narýsuj kružnici k (S, r = 3 cm) a kružnici l (S, r = 4 cm). Kolik mají tyto kružnice společných bodů? 2.Narýsuj úsečku AB, jejíž délka je 5 cm. Narýsuj kružnici k (A, r = 2 cm) a kružnici l (B, 3 cm). Kolik mají tyto kružnice společných bodů? Jak se případně nazývá nebo nazývají. S k 3.Narýsuj úsečku KL, jejíž délka je 6 cm. Narýsuj kružnici m (K, r = 4 cm) a kružnici n (L, 3 cm). Kolik mají tyto kružnice společných bodů? Jak se případně nazývá nebo nazývají. l Kružnice k a l nemají žádný společný bod, nazývají se kružnice soustředné.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 37.6 Něco navíc pro šikovné Narýsuj úsečku MN, |MN| = 4 cm. Pomocí kružítka sestroj její střed S a narýsuj kružnici k (S, r = 2 cm). Sestroj trojúhelník ABC tak, aby bod C ležel na kružnici k a |AC| = 3 cm. Ověř, že trojúhelník ABC je pravoúhlý. 2. Zjisti, co je krasohled a co jsou mandaly. Připrav si krátkou prezentaci pro spolužáky. 3. Zvládneš spočítat z kolika kružnic se skládá obrázek? kolik je v obrázku průsečíků? Pokus se obrázek květiny pomocí kružítka sestrojit. Sestroj další možné obrázky pouze pomocí kružítka.

37.7 Mutual position S bod dotyku common point kružnice circle střed Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.7 Mutual position bod dotyku common point kružnice circle střed centre S průsečíky intersections poloměr radius průměr diameter

37.8 Test znalostí Kružnice je určena: a) obloukem b) středem Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.8 Test znalostí Kružnice je určena: a) obloukem b) středem c) průměrem d) středem a poloměrem 3. Kružnice o průměru 8 cm má poloměr : a) 80 mm b) 4 mm c) 8 mm d) 4 cm Místo, kde se dvě kružnice dotýkají, se nazývá: a) průsečík b) vrchol c) střed d) bod dotyku 4. Místo, kde se dvě kružnice protínají, se nazývá: a) protnutí b) střed c) průsečík d) osa kružnice Správné odpovědi: d c Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 37.9 Použité zdroje, citace JUSTOVÁ, J., Matematika pro 5.ročník základních škol 3.díl 5.vyd. Všeň: Alter, 2010. ISBN 978-80-7245-214-9 Obrázky z databáze Klipart 3. http://nd04.jxs.cz/812/890/e499ff166b_74992139_o2.jpg (slide 1) http://ilustrace.pixmac.cz/4/kruhy-na-vode-abstract-backgrounds-pixmac-ilustrace-12432457.jpg (slide 1) 5. http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/diplomky/cabri/kapitoly/zobrazeni-spolecne/kruznice.png (slide 6)

37.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 37.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Kružnice, vzájemná poloha kružnic, průsečík, bod dotyku Anotace Prezentace popisující vzájemnou polohu dvou kružnic.