16. Světlo Číslo a název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

- podstata, veličiny, jednotky
13. Rezistor a elektrická vodivost
19. Zrcadla a čočky Číslo a název projektu
Digitální učební materiál
Světelné jevy a jejich využití
15. Podstata světla Číslo a název projektu
12. Mechanické vlnění a zvuk
20. Fyzika mikrosvěta Číslo a název projektu
17. Elektrostatické pole Číslo a název projektu
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O základních principech
Světlo - - podstata, lom, odraz
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
referát č. 20: ČINNOST LASERU
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
1 20. hodina FYZ2/20 Učební blok: Fyzika atomu Učivo: Laser Cíle vzdělávání: Žák: -vysvětlí činnost laseru Studijní materiály: učebnice Fyzika.
OPTIKA.
18. Vlnové vlastnosti světla
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Optika.
Paprsková optika hanah.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
18. Magnetické pole Číslo a název projektu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) zesilování světla stimulovanou emisí záření.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

16. Světlo Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu 16. Světlo Autor Mgr. Miroslav Dušek Tematická oblast Fyzika - Optika Anotace Vzdělávací materiál je určen pro výklad učiva pro Ekonomické lyceum Materiál obsahuje výklad k problematice světla a světelných jevů. Ročník 3.ročník Ekonomické lyceum Datum tvorby září -říjen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

SVĚTLO

Optika část fyziky, která zkoumá světlo a světelné jevy Světlo – elektromagnetické vlnění, které vzniká při harmonickém kmitání částic (elektrony v atomech). Zahřáté těleso ( např.kov 525°C – červené spektrum) – žhne Slunce – všechny vlnové délky – (oko vnímá 390 – 790 nm) -rovnovážné záření – černé těleso ( pohlcuje-vydává všechno záření) Luminiscence – studené světlo, absorbovaná energie atomy - zářivky, obrazovka, svatojánské mušky,.. [1]

Zdroje světla - LASERY Lasery – nejmohutnější zdroje světla aktivní látka – soustředění velké energie – vyzáření naráz (v úzkém světelném svazku) Koherentní laser – laserový paprsek tvoří harmonickou vlnu (všechny atomy vyzáří ve stejnou dobu a ve stejné fázi) Využití laseru – přenos zpráv, televizní kanály, telefonní hovory, vrtání, měření, operace, [2]

Princip laseru Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation, tj. „zesílení světla prostřednictvím vynucené emise záření“. Podstatou laseru je mnohonásobný odraz a zesílení světla uvnitř tzv. aktivního prostředí, které je na obou stranách zpravidla ohraničeno zrcadly; jedno ze zrcadel je polopropustné a světlo jím za jistých podmínek může vycházet ven. Laserové paprsky jsou koherentní (tj. tvoří je jediná fázová vlna) a monochromatické (tj. mají jednu vlnovou délku), soustřeďují se do úzkého svazku s minimální rozbíhavostí (divergencí) a lze je přesně zaměřit na malou plochu srovnatelnou s vlnovou délkou světla. [3]

Šíření světla Vlnění, šíří se ze zdroje do okolního prostoru Vlnoplocha – soustava ploch ve stejném čase se stejnou fází Bodový zdroj – soustředné kulové plochy Ve velké vzdálenosti od zdroje – paprsky rovnoběžné ( např. paprsky od Slunce ) Rychlost světla (ve vakuu) - 300 000 km.s-1 ( ze Slunce na Zemi 8 min16 sec) Podle Einsteinovy teorie relativity – maximální rychlost a signálů V látkové prostředí – pomalejší ( voda – 225 000km.s-1) [4]

Optické vlastnosti látek Průhledné látky – světlo prochází beze změny. Průsvitné látky – světlo se v látce rozptyluje Neprůhledné látky – světlo se pohlcuje nebo odráží Barevné látky – odráží (prochází) světlo jen určité barvy Černá látka – všechno světlo se pohltí

Lom světla Index lomu – n – určuje rychlost šíření světla v nějakém prostředí Zákon odrazu světla – Dopadající, odražený a lomený paprsek jsou všechny v jedné rovině ve které leží i kolmice dopadu, úhel dopadu se rovná úhlu odrazu. c…rychlost světla ve vakuu v…rychlost světla v prostředí n…index lomu [6]

Zákon lomu světla n2,1 = v1/v2 Při přechodu z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí (n2,1>1) dochází k lomu světla ke kolmici s rovinou rozhraní. Snellův zákon lomu světla : n1, n2 …indexy lomu prostředí [6]

Úplný odraz světla Johannes Kepler Dopadá-li paprsek z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího se někdy zcela odrazí – úplný odraz světla. Princip – vláknová optika – světlo se šíří v libovolně zakřivených vláknech (světlovodech – světelné kabely) [7]

Dvojlom a disperze světla Nastává u některých krystalů (islandský vápenec) Paprsek řádný a mimořádný různý úhel lomu Disperze (rozklad) světla – nejvíce se láme fialové nejméně červené (v 17.století objevil Jan Marek Marci – skleněným hranolem) [8]

DOC.ING.IVAN ŠTOLL,CSC. - Fyzika (pro netechnické obory SOŠ a SOU) Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, 2006. 515 s. ISBN 80-7196-307-0. DOC.ING.IVAN ŠTOLL,CSC. - Fyzika (pro netechnické obory SOŠ a SOU) Prometheus 2007, 260 s. ISBN 978-80-7196-223-6 učebnice s doložkou MŠMT čj.1 527/07-23 ze dne 2.4.2007 AKADEMIK VLADIMÍR HAJKO, PROF.RNDR.JURAJ DANIEL-SZABO, CSC. - Základy fyziky VEDA 1983 (Bratislava) Použité obrázky: [1]Absolutně černé těleso, Světluška, kování [online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lampyris_noctiluca.jpg, http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/13_act/13_act_soubory/image004.jpg, http://www.kovarstvi-sevecek.cz/eshop/images/promo/0/promo-image.jpg [2] Laser [online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://www.freewebs.com/cool101010/laser.jpg [3] Princip laseru[online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://www.lao.cz/pictures/jpg/lao_info_preview/serial/1s.jpg [4 ] Šíření světla[online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://sirrah.troja.mff.cuni.cz/~mira/famdifr/fresd.gif [5 ] Odraz světla[online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://rejoicegirl.ic.cz/odraz_6.gif [6 ] Lom světla[online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://web.natur.cuni.cz/~parazit/parpages/mikroskopickatechnika/lom.gif [7 ] Úplný odraz světla[online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://www.oskole.sk/userfiles/image/zaida/fyzika/odrazalomsvetla_html_m6cc90db6.png [8 ] Dvojlom světla a disperze[online]. 3. 9.2013 [cit.3. 9. 2013]. Dostupný na http://kvinta-html.wz.cz/fyzika/optika/vlnova_optika/obrazky/19.jpg, , http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Prism_rainbow_schema.png/180px-Prism_rainbow_schema.png