Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Výrazy, funkce, rovnice Číslo DUMu: VY_42_INOVACE_22_1 8 Název DUMu: LINEÁRNÍ ROVNICE Pro obor vzdělávání: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovu L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva Předmět: Matematika Ročník: první Autor: Pavel Vacík Datum:
rovnice rovnost čísel Cílem řešení rovnice je najít takové číslo, které po dosazení za neznámou x změní rovnici na rovnost čísel. Toto číslo nazýváme kořen rovnice. Kořen rovnice většinou nevidíme rovnou – je nutné ho vypočítat. Při výpočtech používáme ekvivalentní úpravy rovnic.
Ekvivalentní úpravy rovnic 1.Převedení výrazu z jedné strany rovnice na druhou při současné změně znaménka.
2.Vydělení obou stran rovnice stejným číslem (nesmí to být nula). Pro znaménka mohou nastat tyto možnosti:
3.Vynásobení obou stran rovnice stejným číslem (nesmí to být nula). Pokud se v rovnici vyskytuje jediný zlomek, násobíme obě strany rovnice číslem, které je ve jmenovateli.
Pokud se v rovnici vyskytuje více zlomků, násobíme obě strany rovnice číslem, které je nejmenším společným násobkem všech jmenovatelů.
Postup řešení lineární rovnice 1.Vhodným vynásobením odstraníme zlomky 2. Roznásobíme závorky 3. Každou stranu samostatně dopočítáme sčítáním a odčítáním 4. Neznámou převedeme na jednu stranu čísla na druhou stranu rovnice 5. Provedeme závěrečné vydělení. 6. Součástí řešení je zkouška, která se provádí dosazením kořene do původního zadání
Zdroj materiálů: Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.