Druhy smyslového vnímání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Smyslová ústrojí Funkce:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Seminární práce z biologie
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
PSYCHICKÉ JEVY.
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Psychické procesy a stavy osobnosti
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
Čití Fyziologický pochod, při kterém vznikají počitky, vyvolané působením podnětů na smyslové orgány, receptory.
Autor: Lenka Kraváčková
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Receptory: Olga Bürgerová.
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Chemoreceptory - prezentace
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
SMYSLY.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Smyslová ústrojí Funkce:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Zrakový Analyzátory.
čichový, chuťový a hmatový
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Smyslové orgány.
Sociální psychologie – CŽV 2012
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Doc. Dr. Ing. Tomáš Brandejský
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Transkript prezentace:

Druhy smyslového vnímání Ondřej Fořt

Senzorické procesy a vnímání Obecná charakteristika senzorických procesů Absolutní a rozdílový práh čivosti Nadprahové a podprahové podněty Citlivost receptorů – smyslová adaptace Zákon kontrastu Analyzátory

Základní druhy receptorů Fotoreceptory (světlo) Mechanoreceptory (tlak a napětí) Termoreceptory (teplota) Chemoreceptory (chuť a čich) Nociceptory (bolest) Proprioreceptory (pohyb)

Dělení receptorů podle umístění v organismu 1. vnější (exteroreceptory) a) dálkové (telereceptory) b) dotykové (kontaktoreceptory) 2. vnitřní (interreceptory) a) útrobní, orgánové (visceroreceptory) b) proprioreceptory

Zrakový orgán Dvě komorové oči Tyčinky Čípky Chromatické a achromatické barvy Barvoslepost Daltonismus Šeroslepost

Rovnovážně sluchový orgán Udržení reflexní polohy těla a končetin vůči hlavě a běžné polohy hlavy vůči zemi Cortiho orgán - rozlišování hlubokých a vysokých tónů Frekvence 20-20 000 Hz

Hmatový orgán Zajištěno činností dotykových a pohybových receptorů Hmat má mnohem vyšší rozlišovací schopnost než sluch Haptika

Čichový a chuťový orgán Fylogeneticky nejjednodušší a nejstarší ze všech smyslů Čich – podráždění v plynné fomě Chuť – látky rozpuštěné ve vodním roztoku v ústech

Receptory bolesti Pociťování bolesti Receptory pro bolest se neadaptují Bolest má ochranou funkci (např. sáhnu na horkou plochu – ucuknu)

Proprioreceptory Termoreceptory Podávají informace o poloze a pohybu jednotlivých částí těla Termoreceptory Zprostředkovávají vjemy změn teploty ve vnějším prostředí

Orgánové počitky Vznikají činností visceroanalyzátoru (analyzátor pro visceroreceptory) Signalizují stav a činnosti vnitřních orgánů

Vjem Výsledek procesu vnímání Je odrazem souhrnu vlastností těch předmětů a jevů, které momentálně působí na naše analyzátory

Vnímání Analyticko-syntetická činnost analyzátorů Činitelé ovlivňující kvalitu vnímání:Intenzita působícího podnětu Stav analyzátorů Počet zapojených smyslů Aktuální stav vnímajícího subjektu Jeho minulá zkušenost Zájem o vnímaný předmět Motivace vnímajícího apod.

Tři složky vnímání: fyzikální, fyziologická, psychologická Vlastnosti vnímání: Výběrovost Zaměřenost Pregnantnost Celistvost vnímání Konstantnost

Typy vnímání: Objektivní typ Subjektivní typ Druhy vnímání: Smyslové Vnímání tvaru, prostoru či pohybu Sociální vnímání (percepce)

Seznam použité literatury Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení Holeček V., Miňhová J., Prunner P.: Psychologie pro právníky Jelínek J., Zicháček V.: Biologie pro gymnázia Kolektiv autorů: Odmaturuj ze společenských věd www.wikipedie.cz www.google.cz