45.1 Česká literatura 2. poloviny 19. století Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.1 Česká literatura 2. poloviny 19. století Autor: Mgr. Drahomíra Párová
45.2 Co již víme? Národní obrození: 18.,19.století Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.2 Co již víme? Národní obrození: 18.,19.století jazykovědci: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký umělci: Karel Jaromír Erben, Karel Hynek Mácha, Josef Kajetán Tyl, Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský divadlo: Bouda nakladatelství: Melantrich
45.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? MÁJOVCI 1858 RUCHOVCI 1868 LUMÍROVCI 1872
45.4 Co si řekneme nového? MÁJOVCI RUCHOVCI LUMÍROVCI Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.4 Co si řekneme nového? MÁJOVCI RUCHOVCI LUMÍROVCI obdiv básně Máj, 1858 almanach Máj 1868 kámen Národního divadla, almanach Ruch 1872 časopis Lumír Jan Neruda obnova historické tematiky domácí problematika Vítězslav Hálek zájem o venkov a selství překlady světových autorů Karolína Světlá domácí tradice česká lt. na světovou úroveň Karel Sabina Svatopluk Čech Josef Václav Sládek B. Němcová / K. J. Erben Eliška Krásnohorská Jaroslav Vrchlický
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 45.5 Procvičení a příklady Jaroslav Vrchlický Za trochu lásky Za trochu lásky šel bych světa kraj, šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý, šel v ledu – ale v duši věčný máj, šel vichřicí – však slyšel zpívat kosy, šel pouští – a měl v srdci perly rosy. jak ten, kdo zpívá u dveří a prosí. Svatopluk Čech Dosti nás Jsme malí, slabí – Dosti těchto řečí! Jen kdo tak zoufá, sláb a malý jest. Oč byla Hellas, byla Roma větší, než skrání nesmrtelnou se dotkla hvězd. Jak směšné byly našich předků cepy když celý svět se zdvihl proti nim, a hle, svět celý zdrtil vůdce slepý a Táboru se klonil věčný Řím. Jen v srdce zápal, chrabrost bohatýrů A budem vojskem netušených sil! Sláb jen ten, kdo ztratil v sebe víru, A malým ten, kdo zná jen malý cíl. PRÁCE S TEXTY POROVNEJ NÁLADU OBOU BÁSNÍ. ČÍM JSOU VERŠE AKTUÁLNÍ? URČI DRUH POEZIE. VYHLEDEJ PERSONIFIKACI, SYMBOL, METAFORU. URČI DRUH RÝMU. K JAKÝM DVĚMA LITERÁRNÍM SKUPINÁM SE AUTOŘI HLÁSÍ? POKUS SE O ILUSTRACI BÁSNÍ. NAUČ SE BÁSNĚ RECITOVAT ZPAMĚTI.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.6 Něco navíc pro šikovné Na stránce www.cesky-jazyk.cz/citanka/jan-neruda/kam-s-nim.html je jeden z nejznámějších českých FEJETONŮ „Kam s ním?“ Přečti si ho a pokus se doplnit vynechaná místa v následujícím textu: Tento fejeton napsal…….... …………………………………………………………Pro tento novinový útvar je typické ……………………………… Autor se v tomto článku zamýšlí nad ………………………………Co je to to „s ním“, co to vlastně představuje?.................................. ……Co je podle fejetonu „půl zdraví“? ………………………………………………………………………………….............................................................................................................. A jak hodně bychom tedy mohli být zdraví? ……………………………………………. Popiš odysseu (putování) slámy :…………………………………………………………………………………………............ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Jak byl problém vyřešen? …………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 45.7 CLIL – WHO IS WHO? … was a Czech feminist author. She was introduced to literature and feminism by Karolína Světlá. She wrote works of lyric poetry and literary criticism, however, she is usually associated with children's literature and translations, including works by Pushkin and Byron. …was one of the greatest Czech lyrical poets. He was born Emil Frida, …...... (name) being a pseudonym. …He also wrote epic poetry, plays, prose and literary essays and translated widely from various languages, introducing e.g. Dante, Goethe, Shelley, Baudelaire, Poe, and Whitman to Czech literature. …a Czech journalist, writer and poet, one of the most prominent representatives of Czech Realism and a member of "the May school". Hebwas born in Prague, Bohemia, son of a small grocer who lived in the Malá Strana.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.8 Test znalostí Která z uvedených literárních skupin nepatří do 19.století? A/ Ruchovci B/ Májovci C/ Lumírovci D/ Česká moderna 3. Lumírovci se snažili o: A/ inspiraci venkovskou tematikou B/ propojení s evropskými trendy C/ obdivování básně Máj D/ třídění literatury na velkou a malou 2. Ke skupině Májovců zařadíme tohoto autora: A/ Karla Hynka Máchu B/ Jana Nerudu C/ Josefa Dobrovského D/ Františka Palackého 4. K významným libretistkám patří: A/ Eliška Krásnohorská B/ Božena Němcová C/ Karolína Světlá D/ Teréza Nováková Správné odpovědi D B A Test na známku
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.9 Použité zdroje, citace slide č.1 http://absolventi.gymcheb.cz/2009/jafatur/nova2/New4.html http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=3619 http://simonak.eu/index.php?stranka=pages/h_k/8_18.htm http://alzbeta-sisi.blog.cz/0808/frantisek-josef-i slede č.2 http://www.svornost.com/2011/03/kalendarium-22-3-1808-zemrel-vaclav-matej-kramerius/ www.artbohemia.cz slide č. 3 http://www.knihynainternetu.cz/antikvariat/poesie/34601-Halek-Vitezslav-red-Maj-Jarni-almanach-na-rok-1860-Rocnik-III.html http://www.adplus.cz/katalog/titul/ruch-almanach-omladiny-ceskoslovanske-rocnik-druhy-6031 http://www.ipuda.cz/detail.php?zbozi=1249089 slide č.4 http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Neruda http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek http://cs.wikipedia.org/wiki/Svatopluk_%C4%8Cech http://cs.wikipedia.org/wiki/Eli%C5%A1ka_Kr%C3%A1snohorsk%C3%A1 http://cs.wikisource.org/wiki/Autor:Josef_V%C3%A1clav_Sl%C3%A1dek http://cs.wikipedia.org/wiki/Jaroslav_Vrchlick%C3%BD slide č.7
45.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 45.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Májovci, ruchovci, lumírovci Anotace Prezentace popisující období 2. poloviny 19. století v české literatuře