Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Advertisements

Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Druhá mocnina dvojčlenu
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Vzorce na umocnění.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Výrazy - vzorce Mgr. Petra Jelínková.
Mnohočleny a algebraické výrazy
Rozdíl druhých mocnin.
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Procvičování vzorce.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Násobení, dělení mocnin
Druhá mocnina rozdílu (a – b)2.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení pojmů mnohočlen, druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin. Výukový materiál slouží také k procvičení a osvojení rozkladu mnohočlenů na součin pomocí daných vzorců. Žáci si své vědomosti ověří samostatně na daných příkladech a následně zkontrolují správnost výpočtů. Očekávaný přínos Žák bude umět rozložit mnohočlen na součin pomocí vzorců druhých mocnin dvojčlenu a rozdílu druhých mocnin. Tematická oblast Výrazy a jejich úpravy Téma Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Předmět Matematika Ročník Druhý Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S3_8_Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Datum 30.7.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozklad výrazu na součin již umíme vytýkáním (vytýkáním společného činitele z daného výrazu, postupné vytýkání), ale dalším možným postupem je rozklad výrazů na součin pomocí vzorců: (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 (a – b)2 = a2 – 2ab + b2 a2 – b2 = (a – b) (a + b)

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Př. Výraz x2 – 9 rozlož na součin Použijeme vzorec a2 – b2 = (a – b) (a + b), kde a2 = x2 , b2 = 9. Dostaneme: x2 – 9 = (x – 3) (x + 3) Př. Výraz 9a2 + 6a + 1 rozlož na součin Použijeme vzorec (a + b)2 = a2 + 2ab + b2, kde a2 = 9a2, b2 = 1. 9a2 + 6a + 1 = (3a + 1)2

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Př. Výraz 25b2 – 40bc + 16c2 rozlož na součin Použijeme vzorec (a – b)2 = a2 – 2ab + b2, kde a2 = 25b2, b2 = 16c2. Dostaneme: 25b2 – 40bc + 16c2 = (5b – 4c)2 Př. Výraz 49a8b4 – 0,09c6 rozlož na součin Použijeme vzorec a2 – b2 = (a – b) (a + b), kde a2 = 49a8b4 , b2 = 0,09c6. 49a8b4 – 0,09c6 = (7a4b2 – 0,3c3) (7a4b2 + 0,3c3)

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = 81x2 + 90xy + 25y2 = 4 – 16a + 16a2 = 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = 36u2 – v2 = 0,04a2 – 2ab + 25b2 = 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = 4 – 16a + 16a2 = 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = 36u2 – v2 = 0,04a2 – 2ab + 25b2 = 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = (9x + 5y)2 4 – 16a + 16a2 = 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = 36u2 – v2 = 0,04a2 – 2ab + 25b2 = 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = (9x + 5y)2 4 – 16a + 16a2 = (2 – 4a)2 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = 36u2 – v2 = 0,04a2 – 2ab + 25b2 = 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = (9x + 5y)2 4 – 16a + 16a2 = (2 – 4a)2 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = (7xy2 + 8z)2 36u2 – v2 = 0,04a2 – 2ab + 25b2 = 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = (9x + 5y)2 4 – 16a + 16a2 = (2 – 4a)2 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = (7xy2 + 8z)2 36u2 – v2 = (6u – v) (6u + v) 0,04a2 – 2ab + 25b2 = 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = (9x + 5y)2 4 – 16a + 16a2 = (2 – 4a)2 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = (7xy2 + 8z)2 36u2 – v2 = (6u – v) (6u + v) 0,04a2 – 2ab + 25b2 = (0,2a – 5b)2 100 + 60x2 + 9x4 =

Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců Rozlož výrazy na součin pomocí vzorců: y4 – 1 = (y2 – 1) (y2 + 1) 81x2 + 90xy + 25y2 = (9x + 5y)2 4 – 16a + 16a2 = (2 – 4a)2 49x2y4 + 112xy2z + 64z2 = (7xy2 + 8z)2 36u2 – v2 = (6u – v) (6u + v) 0,04a2 – 2ab + 25b2 = (0,2a – 5b)2 100 + 60x2 + 9x4 = (10 + 3x2)2

Zdroje Literatura: CALDA, E., PETRÁNEK O, ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. ISBN 80-719-6041-1 CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.