ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.18 Název pro školu:EU CH 18 Název materiálu:Sacharidy Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Poznej obraz podle detailu
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vznik středověkých univerzit
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gustave Courbet Barbizonská škola
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Savci – řád hlodavci (úvod)
Realismus Umění 19. století.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Chráněná území v České republice
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
L Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Design tužkou a ve 3D Design šperku Hana Děcká
Realismus.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Portréty literárních osobností světové literatury.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_433, 22. sada, Prvouka
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
REALISMUS.
Romantické malířství ve Francii
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Poznáváme – evropské a světové prostředí  Pokuste se určit dobu vzniku – stačí století  Pokuste se určit název díla, stavby, artefaktu  Pokuste se.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Realismus ve výtvarném umění
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_01_Realismus ve francouzském malířství TEMA: Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 01.02.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Je doplněna o motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Tématem výkladu je realismus se zaměřením na francouzské malířství – jeho vznik, zařazení, hlavní znaky, představitelé a názorné ukázky jejich děl. Výklad je doplněn v závěrečné části o úkoly pro aktivní zapojení žáků a jejich motivaci (viz snímky číslo 28 až 40). Žáci odpovídají na několik otázek k tématu (viz snímek číslo 29), poslední úkol je praktický (kresba karikatury spolužáka). Kliknutím na žluté šipky v tabulce se dostanou na snímek se zadáním nebo jeho řešením a zpět na snímek s úkoly. Na tuto prezentaci tematicky navazuje realismus v evropském malířství. Materiál může být použit i k samostatnému studiu žáků. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními znaky a představiteli realismu v umění 19. století a na základě praktických činností učivo upevnit

REALISMUS VE FRANCOUZSKÉM MALÍŘSTVÍ

MALÍŘSTVÍ

Úvod lat. realis = skutečný, věcný nejprve se rozvíjel ve Francii a poté se rozšířil do Anglie, Německa, Ruska a do českých zemí časová chronologie: počátky → 40. léta 19. stol. vrchol 50. – 60. léta 19. stol. → akademismus význam slova realismus 1855 – výstava Le réalisme – G. Courbet zobrazování všednosti – každodenní skutečnosti

Znaky realismu: zobrazuje skutečnost pravdivě, bez příkras, zobrazuje skutečně existující věci a jevy zavrhuje romantickou obrazotvornost, náladovost a snění objektivní přístup ke skutečnosti na rozdíl od subjektivního přístupu romantismu proti víře v boha staví vědu nezlomná víra v pokrok ve vědě, technice a společenském vývoji materialistický pohled na svět realisté vyznávali kult věcí, materiálního faktu neusiluje o malebnost, ale o pravdu zobrazuje přítomnost, nikoliv minulost témata čerpá z venkova a prosté skutečnosti zobrazuje obyčejné unavené lidi

Gustave Courbet (1819 – 1877) francouzský malíř zakladatel a vůdčí postava francouzského malířského realismu 19. století narodil se v Ornans v rodině statkáře výstava roku 1855 → „Le realisme“ Realismus – 40 obrazů snažil se zachytit skutečnost v její syrové podobě bez jakéhokoliv přikrášlování lidskou postavu maloval podle živého modelu vycházel se skicáky do přírody a na základě přímého pozorování zachytil konkrétní část skutečnosti v řadě kresebných i barevných studií výsledné obrazy však stále ještě maloval v ateliéru za vlády Pařížské komuny byl jejím členem a předsedou umělecké komise pověřené zabezpečit umělecké sbírky před poškozením 1

Autoportrét s černým psem 1841 2

Pohřeb v Ornans 1849-1850 3

Štěrkaři 1849 4

Setkání (Dobrý den, pane Courbete) 1854 5

Ateliér Skutečná alegorie sedmi let mého uměleckého a morálního života 1855 6

Barbizonská škola skupina francouzských malířů zaměřených na krajinomalbu Barbizon vesnice na okraji fontainebleauského lesa (asi 1830 až 1870) přechod od romantismu k realismu malba v plenéru „na vzduchu“ francouzsky en plein air 7. Théodore Rousseau: Barbizonská krajina (kolem 1850)

Théodore Rousseau francouzský malíř (1812 – 1867) francouzský malíř zakladatel a hlavní představitel barbizonské školy v roce 1848 se trvale usadil v Barbizonu, kam předtím dojížděl pouze na krátké pobyty náměty pro svá díla čerpal zejména z jeho okolí 8. Duby, (1850-52)

Jean-François Millet (1814 – 1875) nejstarší syn chudého sedláka – zachycoval život venkovanů bez okázalosti, v souladu s přírodou vůdčí představitel barbizonské školy zůstal zde do konce života a dosáhl vrcholu svého díla, i když se až do poloviny 60. let stále potýkal s existenčními problémy 9

Sběračky klásků 1857 10

Anděl Páně 1857 11

Camille Corot patří k největším krajinářům světového malířství (1796 – 1875) patří k největším krajinářům světového malířství zpočátku ovlivněn klasicismem ideální krajina s mytologickou stafáží intimní krajinomalba umění postihnout nejjemnější nuance přírodního osvětlení mlžný stříbřitý opar 12

Ville d’Avray 13

Žena s perlou Katedrála v Chartres 1868-70 14 1830 15

Most v Mantes 1868-1870 16

Honoré Daumier (1808 – 1879) francouzský malíř, sochař, grafik a kreslíř už ve svých třinácti letech začal pracovat jako poslíček soudního vykonavatele v Justičním paláci → první kresby soudniček naučil se litografii a začal kreslit politické karikatury → terčem jeho satiry bylo francouzské měšťáctví obrazy „na jeden zátah“ záliba v Rubensovi (kopie) „Michelangelo 19. století“ vynikající karikaturista → La Caricature, La Charivari Michelangelo 19. stol. - prudké kontrasty světla a stínu, dramatické stupňování děje, dynamický rukopis 17

Victor Hugo Gargantua 1831 19 1849 18

Povstání 1848 20

Rodina na barikádách Herci na scéně 1848 21 1858-1862 22

Břemeno Pradlena 1863 23 1860 24

KONEC

INTERAKTIVNÍ ČÁST

Interaktivní úkoly pro žáky: Doplňující úkoly pro aktivní zapojení žáků a jejich motivaci. Některé náměty úkolů pro práci s internetem – buď bezprostředně ve třídě, nebo jako domácí úkol. Číslo úkolu Číslo snímku Úkol pro žáky 1 51 Prohlédněte si obrázek G. Courbeta Štěrkaři a uveďte alespoň 3 typické znaky realismu, které ilustruje. ŘEŠENÍ 2 53 Procvičte si paměť! 3 22 - 26 Který malíř období realismu se proslavil svými karikaturami? 4 60 Jaká kritéria musí splňovat karikatura? 5 internet Zjistěte na internetu, jak vznikl název karikatura. 6 praktický Nakreslete karikaturu svého spolužáka.

Řešení úkolu 1 námětem je práce a obyčejní lidé zobrazuje skutečnost pravdivě, bez příkras zavrhuje romantickou obrazotvornost, náladovost a snění objektivní přístup ke skutečnosti na rozdíl od subjektivního přístupu romantismu neusiluje o malebnost, ale o pravdu zobrazuje přítomnost, nikoliv minulost…

2. úkol – poznáte dílo na obrázku?

Jean-François Millet - Sběračky klásků

Gustave Courbet - Ateliér

Camille Corot – Žena s perlou

Gustave Courbet - Setkání (Dobrý den, pane Courbete)

Honore Daumier - Pradlena

Honore Daumier

PRONIKAVOST POZOROVÁNÍ 4. úkol - řešení PRONIKAVOST POZOROVÁNÍ EXPRESIVNÍ NADSÁZKA ABSTRAHUJÍCÍ ZKRATKA

5. úkol – řešení http://www.rozhlas.cz/regina/slova/_zprava/85340 Odkaz na internetovou stránku s informacemi: http://www.rozhlas.cz/regina/slova/_zprava/85340

Citace: G. Courbet – Foto: NADAR. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gustave_Courbet.jpg G. Courbet – Autoportrét s černým psem: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Selbstbildnis_mit_schwarzem_Hund.jpg G. Courbet – Pohřeb v Ornans: VANGOGHO. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Courbet,_Un_enterrement_%C3%A0_Ornans.jpg G. Courbet – Štěrkaři: WEB GALLERY OF ART. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustave_Courbet_-_The_Stonebreakers_-_WGA05457.jpg G. Courbet – Setkání: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gustave_Courbet_010.jpg G. Courbet – Ateliér: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Courbet_LAtelier_du_peintre.jpg T. Rousseau – Barbizonská krajina: THE YORCK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Th%C3%A9odore_Rousseau_001.jpg T. Rousseau – Duby: AUTOR NEUVEDEN.  ommons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Th%C3%A9odore_Rousseau_-_Oak_Grove,_Apremont_-_WGA20167.jpg J. F. Millet – Foto: NADAR. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean-FrancoisMillet(Nadar).jpg J. F. Millet – Sběračky klásků: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Millet_Gleaners.jpg J. F. Millet – Klekání: THE YORCK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean-Fran%C3%A7ois_Millet_(II)_001.jpg C. Corot – Foto: NADAR. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Camille_Corot-Nadar.jpg C. Corot – Ville d’Avray: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Corot.villedavray.750pix.jpg C. Corot – Žena s perlou: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Camille_Corot_-_Woman_with_a_Pearl.jpg C. Corot – Katedrála v Chartres: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean-Baptiste_Camille_Corot_Chartres_Cathedral.jpg

Citace: C. Corot – Most v Mantes: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean-Baptiste-Camille_Corot_-_The_Bridge_at_Mantes_- _WGA5296.jpg H. Daumier – Foto: NADAR. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí PD-ART. na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Honore_Daumier-Nadar.jpg H. Daumier – Victor Hugo: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugo2.jpg H. Daumier – Gargantua: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/honore-daumier/gargantua-1831-1 H. Daumier – Povstání: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Honore_Daumier-Nadar.jpg H. Daumier – Rodina na barikádách: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honor%C3%A9_Daumier_- _On_The_Barricades_(Family_On_The_Barricades)_-_Google_Art_Project.jpg?uselang=de H. Daumier – Herci na scéně: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honor%C3%A9_Daumier_- _Scene_from_a_Comedy_-_WGA05959.jpg?uselang=de H. Daumier – Břemeno: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honor%C3%A9_Daumier_-_Burden_- _WGA5953.jpg?uselang=de H. Daumier – Pradlena: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Honor%C3%A9_Daumier_-_The_Laundress.jpg

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.