AUTOR: Mgr. Josef Zhorný

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Advertisements

Opakování Afrika.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Jižní a Střední Amerika – Mexiko. Studenti se rozdělí na.
Jižní Amerika – Laplatské státy
Jižní Evropa – Itálie a Řecko
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku „Česká republika“. Studenti se rozdělí na stejně početné.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Asie – Obecně SG. Studenti se rozdělí na stejně početné.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Jižní a Střední Amerika – Obecně SG. Studenti se rozdělí.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Světové obyvatelstvo.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SEVERNÍ AFRIKA.
Afrika – obyvatelstvo a sídla
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Západní Evropa – Obecně a Francie. Studenti se rozdělí.
Afrika – státy Sahelu VY_32_INOVACE_Ze z 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Jižní Asie Se rozkládá na poloostrově Přední Indie a v přilehlých regionech a ostrůvkách v Indickém oc. Tvoří ji Indická tabule, která se připojila v III.horách.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Jihovýchodní Evropa. Studenti se rozdělí na stejně početné.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Jižní a Střední Amerika – Brazílie a Argentina. Studenti.
Hospodářství Afriky Autor: Mgr. Marian Solčanský
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
Identifikátor materiálu: EU
VÝCHODNÍ AFRIKA POLOHA,ROZLOHA:
Identifikátor materiálu: EU
Tropická Afrika.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Západní Evropa - Benelux. Studenti se rozdělí na stejně.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 7.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
Afrika od jména berberského kmene Afrigi
Subsaharská Afrika.
EVROPA Martin VRZALA.
Tropická Afrika Neklidná a chudá.
Obyvatelstvo.
AFRICKÉ REGIONY.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Připravená hra slouží jako souhrnné opakování výukového bloku Jižní a Střední Amerika – Andské země. Studenti se rozdělí.
VY_52_INOVACE_03/2/19_ZEMĚPIS
předprvohorní platforma – konsolidované části zemsk.kůry
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Austrálie.
Země Guinejského zálivu
Jihoafrická republika
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
ŘECKO Martin VRZALA.
Afrika – Sahel a východní Afrika
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Afrika – SES - obyvatelstvo
AFRICKÉ SLUMY SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY AFRIKY
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_JIHOVÝCHODNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Afrika.
Afrika – hospodářství Antonín Věžník
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Západní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Austrálie a Oceánie - hospodářství
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Severní Amerika - Kanada
Země Guinejského zálivu
REGIONY AFRIKY.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Pobřeží slonoviny Stát ve střední Africe, na pobřeží Guinejského zálivu Rozloha – km2 Počet obyvatel – 23,7 mil obyvatel (2016) Státní zřízení.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Josef Zhorný Afrika – SG VY-32-INOVACE-ZEM-227 AUTOR: Mgr. Josef Zhorný ANOTACE: Prezentace s výkladem, která je doprovodným materiálem při výuce tématu Sociogeografická charakteristika Afriky. Výklad je doplněn cvičeními pro snazší upevnění učiva. KLÍČOVÁ SLOVA: Afrika, obyvatelstvo, demografická revoluce, hospodářství, těžba, průmysl, doprava, cestovní ruch

Afrika http://room42.wikispaces.com/Savanna+Geography

Obyvatelstvo a hospodářství http://spiagno.blogspot.cz/

Základní charakteristiky v Africe žije více než jedna miliarda obyvatel na 1/5 rozlohy zemské souše žije 15% světové populace Afrika je oblastí s nejvyšším populačním přírůstkem obyvatelstva (až 3% ročně)  podle prognóz by měla africká populace v roce 2050 dosahovat zhruba dvojnásobku současného počtu, tj. 1,969 miliardy extrémně vysoká natalita (45‰) charakteristická je velmi nízká střední délka života (muži 51 let, ženy 53 let) mezi kontinenty nejvyšší kojenecká úmrtnost (přes 100‰) a nejvyšší podíl dětí do 15 let (45‰) hustota zalidnění je nízká (průměrně 22 obyv./km²) - velké kontrasty: extrémní přelidnění v údolí Nilu (až 800 obyv./km²) takřka neosídlené pouštní oblasti - Sahara, Kalahari (1-2 obyv./km²) velmi nízká urbanizace (pouze 35‰) přesto je zde více než 20 milionových měst převažuje negroidní rasa, na severu europoidní (Arabové) velmi složité národnostní poměry mnoho různých kmenů a národů, více než 400 jazyků důsledky koloniální minulosti pestrost náboženství - místní náboženství, islám (zejména sever a východ kontinentu) a křesťanství (především Etiopie a JAR)

Demografická revoluce http://www.vsetin.zsrokytnice.cz/priroda/zem/vyuka/9roc/mapa1.jpg Obr. 1 Demografická revoluce

Hlavní problémy vysoký roční přírůstek nízká naděje na dožití špatný zdravotní stav a nedostatečná zdravotní péče - pro srovnání: v Evropě je 20 - 30 lékařů na 10 000 obyvatel v tropické Africe 1 - 2 lékaři na 10 000 obyvatel výskyt nemocí: AIDS, malárie, žlutá zimnice, ebola, spavá nemoc špatný výživa vysoká negramotnost (přes 70%) chudoba pseudourbanizace války a konflikty Tabulka č. 1: Základní demografické charakteristiky regionů Afriky http://www.demografie.info/?cz_popvyvoj_svet_af

Zemědělství zemědělství představuje rozhodující odvětví hospodářství (65% EAO) orientace na plantážní produkci pěstování: kakao (50% světové sklizně) káva (20% světové sklizně) palma olejná (15% světové sklizně) podzemnice olejná (10 světové sklizně) dále: kukuřice, proso, batáty, jamy, maniok, banány, datle a citrusy zemědělství je většinou zaostalé a nestačí vyživovat africké obyvatelstvo (hladomory) zaostalá je i živočišná výroba chov koz, drůbeže a skotu využití půdy: 1/3 pastviny jen 1/16 orná půda zbylý povrch představují lesy nebo neúrodná půda (pouště) na pobřeží a ve vesnicích podél velkých řek se mnoho rodin živí rybolovem

Těžba pestré nerostné bohatství diamanty platina vanad a chróm (po 50%) mangan zlato uran (30% světové těžby) z hlediska celosvětového zaujímá: 1. místo JAR v těžbě zlata, platiny, chrómu a vanadu 2. místo Guinea v těžbě bauxitu 2. místo JAR v těžbě manganu 2. místo Niger v těžbě uranu

Obr. 2 Hospodářství

Průmysl a doprava Průmysl s výjimkou JAR prakticky jen textilní a potravinářský (pouze ve městech) v Severní Africe petrochemie nedostatečně rozvinutý zpracovatelský průmysl i struktura služeb problémem je velká nezaměstnanost (kriminalita, alkoholismus, drogy) významným problémem je nekontrolovatelné stěhování z venkova do měst (problémy s hygienou, odpadky, pitnou vodou, s šířením nemocí) Doprava jako celek nerozvinutá dominuje silniční doprava řídká železniční síť (jen 6% z celosvětové sítě) zcela chybí transkontinentální dopravní cesty uplatňuje se tradiční doprava (tažná zvířata, nosiči) významné přístavy: Dakar, Port Said, Mombasa

Zahraniční obchod a turistika v exportu dominují nerosty (diamanty, zlato, platina) a zemědělské produkty (káva, kakao, podzemnice olejná, koření) cestovní ruch zejména v oblasti Středomoří, východní Afriky (safari) a NP: Krugerův NP, Serengeti, Ngorongoro, Nairobi, Mt. Kenya Tabulka č. 2: Největší africké aglomerace (2010): Významné organizace: OAJ - Organizace africké jednoty ECOWAS - Hospodářské společenství západoafrických států SADC - Jihoafrické rozvojové společenství AL - Arabská liga (severoafrické státy) CW - Commonwealth (bývalé britské kolonie) Káhira Egypt 16,4 mil. Lagos Nigérie 13,7 mil. Kinshasa Demokratické Kongo 10,3 mil. Chartúm Súdán 10,0 mil. Johannesburg JAR 8,1 mil.

http://www.philippegatta.fr/kilimandjaro2.htm Opakování

Vyber pojem, který logicky nepatří do řady. Zdůvodni Dakar – Port Elizabeth – Mogadišo – Kinshasa Nairobi – Marrákeš – Pretorie – Kinshasa Maroko – JAR – Libye – Niger

Vyber pojem, který logicky nepatří do řady. Zdůvodni Dakar – Port Elizabeth – Mogadišo – Kinshasa Kinshasa – není přístavem Nairobi – Marrákeš – Pretorie – Kinshasa Marrakéš – není hlavní město Maroko – JAR – Libye – Guinea JAR – není muslimským státem

Podle následující charakteristiky rozhodni, o jakou oblast Afriky se jedná: Oblast č. 1 Rozsáhlá oblast s jednotvárným povrchem, typické jsou rozsáhlé pánve. Podnebí lze charakterizovat jako rovníkové monzunové s typickými změnami proudění vzduchu během roku (v zimě suchý SV až V pasát, v létě vlhký monzun z oblasti Guinejského zálivu). Vyjma dvou veletoků převažují vádí. Převažují suché savany. Pro většinu států dané oblasti jsou charakteristické nepříznivé demografické charakteristiky a celková zaostalost. Oblast č. 2 http://www.fotonmag.cz/zajimave–vyuziti–led/kapske–mesto–osvetlilo–stadion–pomoci–led/ http://www.nelsonmandelaonline.net/ http://www.soccerphile.com/soccerphile/wc2010/culture/diamonds.html

Podle následující charakteristiky rozhodni, o jakou oblast Afriky se jedná: Oblast č. 1 Rozsáhlá oblast s jednotvárným povrchem, typické jsou rozsáhlé pánve. Podnebí lze charakterizovat jako rovníkové monzunové s typickými změnami proudění vzduchu během roku (v zimě suchý SV až V pasát, v létě vlhký monzun z oblasti Guinejského zálivu). Vyjma dvou veletoků převažují vádí. Převažují suché savany. Pro většinu států dané oblasti jsou charakteristické nepříznivé demografické charakteristiky a celková zaostalost. Oblast č. 2 Sahel Jihoafrická republika

POUŽITÉ ZDROJE: ANDĚL, J. - MAREŠ, R. "Starý svět" Evropa : encyklopedický přehled zemí.  2. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2001. 293 s. ISBN 80-7182-115-2. BIČÍK, I. a kol. Regionální zeměpis světadílů: učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2000. 135 s. ISBN 80-86034-43-7. VOŽENÍLEK, V. - DEMEK, J. Zeměpis. 2, Zeměpis oceánů a světadílů. 1, Atlantský oceán, Afrika, Indický oceán, Tichý oceán, Austrálie a Oceánie, Severní ledový oceán, Arktida a Antarktida.  Olomouc: Prodos, 2001. 58 s. ISBN 80-7230-099-7. www.glassschool.cz

POUŽITÉ ZDROJE: Titulní strana URL<http://room42.wikispaces.com/Savanna+Geography> [cit.22.8.2012] Slide č. 2 URL<http://spiagno.blogspot.cz/> [cit.26.8.2012] Obr. 1 URL<http://www.vsetin.zsrokytnice.cz/priroda/zem/vyuka/9roc/mapa1.jpg>[cit.26.8.2012] Tabulka č. 1 URL<http://www.demografie.info/?cz_popvyvoj_svet_af> [cit.3.9.2012] Obr. 2 VOŽENÍLEK, V. - DEMEK, J. Zeměpis. 2, Zeměpis oceánů a světadílů. 1, Atlantský oceán, Afrika, Indický oceán, Tichý oceán, Austrálie a Oceánie, Severní ledový oceán, Arktida a Antarktida.  Olomouc: Prodos, 2001. ISBN 80-7230-099-7. str. 16. Tabulka č. 2 URL< http://nerajohn.webnode.cz/zemepisne-rekordy/aglomerace-sveta/> [cit.13.9.2012] www.glassschool.cz