název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: září 2011, výukový materiál určen pro: 5. ročník, Základy práce s počítačem, Hygiena práce s počítačem číslo DUM: 32_211_informatika a komunikační technologie_01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Jiroušová
Hygiena práce s počítačem
Jak šetřit počítač? Bezpečnost při používání počítače Nikdy nezasahovat do nepřístupných částí počítače! Nesnažte se sami připojit vytažené kabely z počítače ! Nezakrývejte kryty a otvory sloužící k odvětrávání přístroje! Veškerou manipulaci s elektroinstalací provádí pouze vyučující!
Elektrická zařízení se vodou nehasí. NE!
Zásady práce s počítačem Pokud odcházíte na krátkou dobu od počítače, nevypínejte jej Ne do místnosti s teplotními rozdíly Pevný stůl Do zásuvky s počítačem nezapínejte jiné elektrické spotřebiče Ne prašné prostředí
Co škodí počítači? prach tepelné šoky elektrické šoky vlhko otřesy statická elektřina
Jak šetřit sebe? Výška opěradla Výška sedačky Výška pracovní plochy Vzdálenost očí od monitoru
Jak šetřit sebe? Největší vyzařování za monitorem u starších typů monitoru Na monitor by nemělo dopadat přímé světlo Ne příliš velký kontrast a jas monitoru Ergonomická židle Správné parametry vzdáleností Správné sezení Výška sedačk y
Správné sezení, časté protahování
Pozorně si prohlédni tento obrázek Úkol: Zapiš do otevřeného dokumentu Word, co je na obrázku špatně. Dokument ulož.
Anotace: Hygiena práce s počítačem Očekávaný výstup: Žák si osvojí základní pojmy. Osvojí si základní pravidla bezpečnosti při práci s počítačem, zásady práce s počítačem, zdravotní zásady pro práci s počítačem. Respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady. Osvojení pojmů: Ergonomická židle. Motivace: Rozhovor o práci na počítači. Co může být na práci s počítačem riskantní? Na co si dát pozor? Frontální prezentace : Na základě frontální prezentace a vlastních zkušeností žáků vyvodit podle snímku č jak šetřit počítač. Za spolupráce žáků vytyčit zásady práce s počítačem na základě snímku č. 4 – 5. Fixace: Shrnutí a upevnění informací (snímek č. 6). Frontální prezentace: Motivační rozhovor o častých zdravotních problémech souvisejících s prací na počítači. Jak šetřit sebe? (snímek č. 7, 8). Fixace : Shrnutí a upevnění informací (snímek č. 9). Evaluace: Samostatná práce Prohlédnout obrázek (snímek č. 10). Otevřít prázdný dokument Word, zapsat co je na snímku špatně, dokument uložit do své složky a na síťový disk pod názvem Zdraví a počítač.
Zdroje: MS Office 2010 Klipart KOVÁŘOVÁ, Libuše; NĚMEC, Vladimír; JIŘÍČEK, Michal a kol. Informatika pro základní školy. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, ISBN