Základy infinitezimálního počtu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy infinitezimálního počtu
Advertisements

Základy infinitezimálního počtu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Derivace složené funkce Základy infinitezimálního počtu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Základy infinitezimálního počtu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Základy infinitezimálního počtu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DERIVACE FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
LIMITA FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
DERIVACE - SOUČINU a PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _738 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _737 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _730 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _736 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _740 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _726 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _724 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Užití diferenciálního počtu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _725 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Operace s množinami Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
LIMITA FUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR POZNÁMKY ve formátu PDF.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika Osmý ročník víceletého gymnázia Moivreova věta NemM211 Listopad 2013.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Vlastnosti funkcí sin x a cos x Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Jednostranné limity Základy infinitezimálního počtu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Matematika pro ekonomy
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Komplexní čísla - absolutní hodnota
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
DERIVACE FUNKCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Transkript prezentace:

Základy infinitezimálního počtu Limita funkce v bodě Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě Pojem limita patří k nejzákladnějším pojmům matematiky. Pojem limita není pro nás úplně nový, s pojmem limita jsme se již setkali v odvětví matematiky, které se zabývalo posloupnostmi. Posloupnosti jsme si zavedli jako funkce definované na množině přirozených čísel. f Vyjdeme z grafu funkce f. Víme, jestliže se bod x neomezeně blíží k bodu a, pak se f(x) blíží k b , tedy ke každému -okolí bodu b existuje  okolí bodu a, že pro všechna x U (a) je f(x)  U (b). Toto vyjadřujeme slovy, že funkce f(x) má v bodě a limitu b.  f(x) b  a x Zapisujeme 𝐥𝐢𝐦 𝒙→𝒂 𝒇 𝒙 =𝒃   Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě Nyní již můžeme definovat limitu funkce v bodě Funkce f má v bodě a limitu b, jestliže k libovolně zvolenému okolí bodu b existuje okolí bodu a tak, že pro všechna x a z tohoto okolí náleží všechny hodnoty f(x) zvolenému okolí bodu b. Věty o limitě funkce v bodě Funkce f má v bodě a nejvýše jednu limitu Funkce f je spojitá v bodě a právě tehdy, když lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 =𝑓(𝑎) Příklad: Řešení: Vypočtěte lim 𝑥→2 3 𝑥 2 −1 𝑥 3 +𝑥+1 Funkce f(x) = 3 𝑥 2 −1 𝑥 3 +𝑥+1 je v bodě 2 spojitá, pak lim 𝑥→2 3 𝑥 2 −1 𝑥 3 +𝑥+1 = 3∙ 2 2 −1 2 3 +2+1 = 11 11 =1 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě Věta o limitě dvou funkcí Jestliže x U (a) – {a} platí, že f(x) = g(x) a současně lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 =𝑏 , potom má v bodě a limitu funkce f a platí lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 = lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 =𝑏 Příklad: Vypočtěte limitu funkce 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 −9 𝑥 2 −2𝑥−3 ; 𝐷 𝑓 =𝑅− −1;3 v bodě 3 Řešení: Funkce f(x) = 𝑥 2 −9 𝑥 2 −2𝑥−3 není v bodě 3 spojitá, pak předpis funkce f upravíme tak, aby nově vzniklá funkce g byla v bodě 3 spojitá. 𝑥 2 −9 𝑥 2 −2𝑥−3 = 𝑥−3 ∙ 𝑥+3 𝑥−3 ∙ 𝑥+1 = 𝑥+3 𝑥+1 =𝑔(𝑥), pak lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 = lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 = lim 𝑥→3 𝑥+3 𝑥+1 = 6 4 = 3 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě Věta o limitě součtu, rozdílu, součinu a podílu funkcí Jestliže lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 =𝐴 a lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 =𝐵 , potom platí: lim 𝑥→𝑎 [𝑓 𝑥 +𝑔 𝑥 ]= lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 + lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 =𝐴+𝐵 lim 𝑥→𝑎 [𝑓 𝑥 −𝑔 𝑥 ]= lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 − lim𝑔 𝑥→𝑎 𝑥 =𝐴−𝐵 lim 𝑥→𝑎 [𝑓 𝑥 ∙𝑔 𝑥 ]= lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 ∙ lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 =𝐴∙𝐵 lim 𝑥→𝑎 𝑓(𝑥) 𝑔(𝑥) = lim 𝑓(𝑥) 𝑥→𝑎 lim 𝑔(𝑥) 𝑥→𝑎 = 𝐴 𝐵 za předpokladu, že lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 ≠0 Příklad: Řešení: lim 𝑥→−1 1 𝑥 2 +𝑙𝑛 𝑥+2 = lim 𝑥→−1 1 𝑥 2 + Příklad: Vypočtěte lim 𝑥→−1 1 𝑥 2 +𝑙𝑛 𝑥+2 + lim 𝑥→−1 𝑙𝑛 𝑥+2 = 1 −1 2 +𝑙𝑛 −1+2 =1 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě cvičení 1 Vypočtěte limity funkcí v daném bodě. Řešení ve tvaru zlomku zapisujte a/b f(x) = x2 – 5cosx, a = 0 g(x) = 𝑥+6 +4 1−𝑥 , a = -2 Vypočtěte limitu funkcí v daném bodě. Užijte větu o limitě dvou funkcí h1(x) = 𝑥−2 𝑥 2 −3𝑥+2 , a = 2 h2(x) = 𝑥 2 +5𝑥−6 𝑥−𝑥 2 , a = 1 h3(x) = 𝑥 2 −8𝑥+15 𝑥 2 −2𝑥−15 , a = 5 h4(x) = 𝑥 3 + 𝑥 2 +𝑥+1 𝑥 2 −2𝑥−3 , a = -1 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě Věta o třech limitách. Jestliže xU (a) – {a} platí fx) g(x)  h (x) a současně lim 𝑥→𝑎 𝑓 𝑥 = lim 𝑥→𝑎 ℎ 𝑥 =𝑏 , potom existuje také limita funkce g v bodě a a platí lim 𝑥→𝑎 𝑔 𝑥 =𝑏 Tuto větu použijeme k dokázání důležité limity - lim 𝑥→0 𝑠𝑖𝑛𝑥 𝑥 =1 Při důkazu vyjdeme z jednotkové kružnice Pro každé x > 0 platí x > sin x  sin 𝑥 𝑥 <1 B A x tg x Obsah kruhové výseče PTA = 𝜋 𝑟 2 𝑥 2𝜋 = 𝑥 2 je menší než obsah trojúhelníku PTB = 𝑡𝑔 𝑥 2 = sin 𝑥 cos 𝑥 ∙ 1 2  𝑥 2 < sin 𝑥 2 cos 𝑥  cos 𝑥< 𝑠𝑖𝑛𝑥 𝑥 <1 a platí lim 𝑥→0 𝑐𝑜𝑠𝑥= lim 𝑥→0 1=1 1 sinx P 1 T Tedy podle věty o třech limitách je i 𝒍𝒊𝒎 𝒙→𝟎 𝐬𝐢𝐧 𝒙 𝒙 =𝟏 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě Využití dokázané limity 𝒍𝒊𝒎 𝒙→𝟎 𝐬𝐢𝐧 𝒙 𝒙 =𝟏 při výpočtu limit goniometrických funkcí. Příklad: Vypočtěte limitu funkce 𝑓 𝑥 = 1−𝑐𝑜𝑠𝑥 𝑥 2 v bodě x = 0. Řešení: lim 𝑥→0 1−𝑐𝑜𝑠𝑥 𝑥 2 = lim 𝑥→0 1−𝑐𝑜𝑠𝑥 𝑥 2 ∙ 1+𝑐𝑜𝑠𝑥 1+𝑐𝑜𝑠𝑥 = lim 𝑥→0 1− 𝑐𝑜𝑠 2 𝑥 𝑥 2 1+𝑐𝑜𝑠𝑥 = lim 𝑥→0 𝑠𝑖𝑛 2 𝑥 𝑥 2 ∙ 1 1+𝑐𝑜𝑠𝑥 = lim 𝑥→0 𝑠𝑖𝑛 2 𝑥 𝑥 2 ∙ lim 𝑥→0 1 1+𝑐𝑜𝑠𝑥 =1∙ 1 2 = 1 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě cvičení 2 Vypočtěte limity funkcí: lim 𝑥→0 1−𝑐𝑜𝑠2𝑥 𝑥𝑠𝑖𝑛𝑥 lim 𝑥→0 𝑠𝑖𝑛2𝑥 3𝑥 lim 𝑥→0 𝑥𝑐𝑜𝑡𝑔𝑥 lim 𝑥→0 𝑡𝑔𝑥 𝑥 lim 𝑥→0 1−𝑐𝑜𝑠2𝑥+ 𝑡𝑔 2 𝑥 𝑥𝑠𝑖𝑛𝑥 lim 𝑥→0 𝑠𝑖𝑛2𝑥 3𝑥 − 3 𝑥 2 +1 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Limita funkce v bodě shrnutí Připomeneme si nové pojmy: Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF

Použitá literatura Přehled užité matematiky, Karel Rektorys a spolupracovníci Přehled středoškolské matematiky, Josef Polák Matematika pro gymnázia – Diferenciální a integrální počet, RNDr. Dag Hrubý, RNDr. Josef Kubát Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy, RNDr. Jindra Petáková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF