1. Základy fotografování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Základy fotografování kompozice snímku
Objektivní optické přístroje
Digitální fotografie.
Jak fotografovat bouřky a blesky
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Tato prezentace byla vytvořena
Kdo chce být milionářem ?
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Technické údaje. * Při výběru fotoaparátu máme možnost volit mezi velkým množstvím přístrojů. * Vodítkem při výběru toho pravého mohou být kromě ceny.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Únorové počítání.
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
 denzita snímku D je závislá na intenzitě záření mAs a jeho pronikavosti kV  D = mAs. kV 3-5  V rozsahu 50 – 125 kV jde o 3. mocninu,  5. mocnina se.
Optické přístroje A. Zobrazovací A1) Subjektivní – obraz neskutečný (brýle, mikroskopy, dalekohledy) A2) Objektivní – obraz skutečný (fotografické přístroje,
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
KVALITA DIGITÁLNÍCH SNÍMKŮ V KONTEXTU POZEMNÍ FOTOGRAMMETRIE ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA STAVEBNÍ KATEDRA GEOMATIKY Listopad 2013Studentská.
Jednooká digitální zrcadlovka
Přehled a parametry digitálních fotoaparátů
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Základy fotografování (V. Část)
1. Základy fotografování
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální fotografie. Digitál se představuje:  digitální zrcadlovka – nejblíže klasice  kompaktní fotoaparáty  EVF: zrcadlovky bez zrcadla  3 základní.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Světelné podmínky a možnosti zobrazovačů.  Jakou „nejsvětlejší“ bílou může monitor zobrazit? Bílá Nejsvětlejší plocha, jakou tady můžete vidět:
Digitální Fotoaparát Kodak EasyShare C1013.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Perspektiva Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje: Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje: – že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Objektivní optické přístroje
Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁTY
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Fotoaparát.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
Transkript prezentace:

1. Základy fotografování 1.9 Zaostření Podstata procesu zaostřování – ostrý obraz se promítne na světlocitlivou vrstvu. Nastavení vzdálenosti objektivu od zobrazovací plochy. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Automatické zaostřování Aktivní - paprsek Pasivní - rozdíl kontrastů 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Automatické zaostřování zdroj: www.howstuffworks.com 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Automatické zaostřování Metody zaostřování iESP - zaostření vyhodnocováno podle celé plochy snímku SPOT - zaostření pouze podle středu snímku FULLTIME AF (kontinuální autofocus, prediktivní autofocus) - průběžně zaostřuje AF AREA - zaostřování podle vybrané oblasti Sledování objektu 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Automatické zaostřování Proostření 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Automatické zaostřování 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Zaostření Kde automatické zaostření selhává málo světla málo kontrastní prostředí Manuální ostření 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Zaostření Co má vliv na ostrost snímku Pevné držení fotoaparátu Správné zaostření objektivu Hloubka ostrosti Uzamknutí zaostření 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Ohnisková vzdálenost Ohnisková vzdálenost je jeden ze základních určujících parametrů každého objektivu. Je to vzdálenost posledního optického členu od průmětny, ve které objektiv zobrazí bod umístěný v nekonečnu právě jako bod. Ohnisková vzdálenost se určuje zpravidla v mm. Ohnisková vzdálenost objektivu úzce souvisí s jeho úhlem záběru. U digitálních fotoaparátů se udává její ekvivalent pro kinofilmový formát. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Zorný úhel objektivu Ohnisková vzdálenost je jiným vyjádřením zorného úhlu objektivu. Čím menší ohnisková vzdálenost, tím širší snímací úhel objektivu a obráceně. zdroj: www.digimanie.cz 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Zorný úhel objektivu zdroj: www.digimanie.cz 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Přepočtená ohnisková vzdálenost Ohniskové vzdálenosti vztažené ke kinofilmu: 20 mm 94° velmi širokoúhlé 28 mm 75° široké 35 mm 63° středně široké až normální 50 mm 46° základní 80 – 100 mm 30° – 24° krátké 135 mm 18° portrétní 180 – 200 mm 12° – 14° střední teleobjektiv 300 mm 8° teleobjektiv 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Ohnisková vzdálenost Zoom - ohniskovou vzdálenost lze v určitém rozsahu měnit. Užití širokého úhlu záběru architektura, interiér zdůrazní perspektivu zkreslení, kácení svislic Užití teleobjektivu přibližuje vzdálené objekty méně světelné, větší nebezpečí přenosu chvění rukou Předsádky a konvertory změna rozsahu základního objektivu 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Zorný úhel objektivu U kinofilmu představuje např. ohnisko 28 mm vždy stejný snímací úhel 75°. V digitální fotografii se absolutními hodnotami ohniskové vzdálenosti nelze řídit. Ohnisková vzdálenost je vždy vztažená k úhlopříčce snímacího média, ať už to je film nebo snímač. Zatímco úhlopříčka políčka kinofilmu je vždy stejná, velikost snímacích čipů není ani zdaleka jednotná. Není tedy důležitá absolutní hodnota ohniskové vzdálenosti, kterou najdeme na objímce objektivu, nýbrž hodnota vztažená ke kinofilmu. zdroj: www.digimanie.cz 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Crop faktor Model Označení senzoru Velikost senzoru [mm] Crop faktor Film 35 mm 24 x 36 1 Canon EOS 1Ds Full frame Canon EOS 450D APS-C 22,2 x 14,8 1,62 Panasonic Lumix LC10 4/3“ 18 x 13,5 1,92 Sony DSC-W300 1/1,7“ 7,6 x 5,7 4,55 Nikon Coolpix S210 1/2,5“ 5,8 x 4,3 6 zdroj: www.digimanie.cz 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Pohybová neostrost 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Pohybová neostrost Jak krátký musí být expoziční čas, aby zastavil pohyb? vzdálenost [m] * směr t = ----------------------------- 4 * f35 * rychlost [km] f35 – aktuální ohnisko přepočtené na 35 mm směr – 1 pro pohyb křížem přes záběr 2 pro pohyb 45 stupňů k přímce fotoaparát – objekt 4 pro pohyb od nebo k fotoaparátu 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Pohybová neostrost Bez opory je možno udržet čas odpovídající převrácené hodnotě přepočítané ohniskové vzdálenosti. Kontinuální (sekvenční) fotografování 2 – 4 snímků. Stabilizátor. Měření vibrací. Viz http://www.paladix.cz/clanky/vibrace-pri-expozici.html 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti Fotografujeme prostor – některé objekty jsou dál a některé blíže než je optimální vzdálenost od objektivu. Lidské oko vnímá plošku do určité velikosti (obvykle o průměru 1/10 mm) jako bod. Takže co je menší nebo rovné 1/10 mm vnímáme jako bod - ve fotografické praxi jako ostrou fotku. Plošky nenarůstají skokově, ale plynule. Proto na fotce není přesně ohraničené „pole ostrosti“ a „pole neostrosti“. Rozsah vzdálenosti, ve které se obraz jeví jako ostrý, nazýváme hloubkou ostrosti. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti Hloubka ostrosti je rozsah vzdáleností, uvnitř kterých jsou objekty při vytištění na fotopapír určité velikosti přijatelně ostré. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti Podmínky: fotografie velikosti 8 x 12 inch (20 x 30 cm) pozorovací vzdálenost 38 cm rozlišovací schopnost oka 0.25 mm 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti Rozptylový kroužek – maximální možné rozostření na filmu nebo digitálním snímači, které po zvětšení na A4 vede na povolených 0.25 mm. Rozptylový kroužek 0,03 mm pro 35 mm film 0,02 mm pro DSLR 0,005 mm pro digitální kompakty 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti Čím delší je ohnisková vzdálenost objektivu, tím užší je pásmo, kde se body zobrazí jako dostatečně malé plošky, čili pásmo ostrosti. Čím kratší je ohnisková vzdálenost, tím je pásmo ostrosti širší. Objektivy digitálních aparátů mají velmi krátkou fyzickou ohniskovou délku. Ohniska bývají mezi 5 mm a 15 mm, a to je tak krátké ohnisko, že hloubka ostrosti je vždycky veliká. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti Čím menší je clona, tím menší je hloubka ostrosti, větším zacloněním hloubka ostrosti roste. Čím jsou objekty dál, tím větší je hloubka ostrosti. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti 18.10.2012 1. Základy fotografování

1. Základy fotografování 1.9 Hloubka ostrosti 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Hyperfokální vzdálenost Hyperfokální vzdálenost je vzdálenost, od níž je vše až do nekonečna ostré, jestliže je objektiv zaostřen na nekonečno (čili přední hranice pásma ostrosti při zaostření na nekonečno). Hyperfokální vzdálenost je nejmenší vzdálenost, na kterou když při dané cloně zaostříme, tak objekty v nekonečnu budou stále ještě ostré. Přední hranice pásma ostrosti se potom nachází v polovině hyperfokální vzdálenosti, tj. v polovině mezi námi a místem, kam je zaostřeno. 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Hyperfokální vzdálenost 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Hyperfokální vzdálenost H = f2/(N * c) H hyperfokální vzdálenost v mm f ohnisková vzdálenost použitého objektivu v mm N clonové číslo c rozptylový kroužek v mm 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Hyperfokální vzdálenost Výrobce Model Rozptylový kroužek Canon EOS 350D 0.019 PowerShot A520 0.005 Konica Minolta Dimage Z20 Nikon D70 0.020 Olympus C740 UZ E300 0.015 18.10.2012 1. Základy fotografování

1.9 Hyperfokální vzdálenost Hloubka ostrosti při zaostřené vzdálenosti a ap = (H * a) / (H + a) az = (H * a) / (H - a) H hyperfokální vzdálenost v mm a zaostřená vzdálenost Obraz je ostrý od vzdálenosti ap do vzdálenosti az 18.10.2012 1. Základy fotografování