Úprava fotografie na počítači

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Základy počítačové grafiky
Formáty grafických souborů
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Základy počítačové grafiky
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Tato prezentace byla vytvořena
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Barevné modely Název školy
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Jak na obrázky? Martin Žáček
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jak na obrázky? Martin Žáček
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BARVA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
On-line škola mladých autorů – , pořadatel: ČVUT FEL
Transkript prezentace:

Úprava fotografie na počítači Forstová Lenka

Barevné modely množina základních barev, pravidel jejich míchání RGB model – barevná obrazovka CMYK model – tiskárna, LCD panel HSV model – orientovaný na uživatele mezi systémy existují převodní algoritmy

RGB model výsledek složení tří složek aditivní skládání barev červená (R, red) zelená (G, green) modrá (B, blue) aditivní skládání barev čím více barev sečteme, tím světlejší je výsledek rozsah složek 0 – 255 0 složka není zastoupena 255 největší intenzita bílá barva (255,255,255) šedá (shodná intenzita) 16 milionů barev - omezuje se RGBA model modrá [0,0,1] tyrkysová [0,1,1] fialová [1,0,1] červená [1,0,0] žlutá [1,1,0] zelená [0,1,0] černá [0,0,0] bílá [1,1,1] barevný obraz doplněn informací o průhlednosti

Aditivní skládání barev (RGB) Red Yellow Mag. White Cyan Green Blue

CMYK,CMY model výsledek složení tří složek subtraktivní skládání tyrkysová (C, cyan) fialová (M, magenta) žlutá (Y, yellow) subtraktivní skládání složením všech barev vznikne černá (malíř) při tisku nebývá černá barva kvalitní, proto se přidává černá barva blacK potřebuji vnější zdroj světla pohlcování světla modrá [1,1,0] tyrkysová [1,0,0] fialová [0,1,0] červená [0,1,1] žlutá [0,0,1] zelená [1,0,1] černá [1,1,1] bílá [0,0,0]

Subtraktivní skládání barev (CMYK) Cyan Blue Green blacK Red Magenta Yellow

HSV model vhodné pro uživatele barevný tón sytost jas barevný tón (H, hue) sytost (S, saturation) jasová hodnota (V, value) vhodné pro uživatele barevný tón určuje převládající barvu 0° až 360° sytost příměs jiných barev 0 (bílá) až 1 (spektrální barva) jas množství bílého světla rozsah 0 (černá) až 1 GIMP: nastavení barvy v různých modulech standard, více modulů najednou, včetně HTML, lze napsat slovně, pipeta nabere barvu i mimo GIMP CMYK paleta vodových barev HSV řez výběr z vybrané palety, nastavit paletu – Okna/dialogova okna/palety

Jaké rozlišení potřebuji? poměr stran 3:4 vždy záleží na využití obrázku pro „počítač“ (WWW stránky) 1600 x 1200 Px = 1 920 000 ~ 2MPx pro tisk (minilab) digitální minilab typicky 300dpi formát pro domácí fotografie 10 x 15 12/2,54 *300 x 16/2,54 * 300 = 2 678 740 < 3 MPx formát A4 20/2,54 *300 x 30/2,54 * 300 = 8 369 291 ~ 8 MPx rozhoduje i plocha snímacího čipu malá plocha, velké rozlišení => větší šum

Barevný prostor různá zařízení = rozdílný barevný prostor  ICC (International Color Consortium) profile barevná charakteristika zařízení rozsah barev ostatní barvy pouze přibližné algoritmy pro převod barev mezi různými ICC monitor má větší barevný prostor než minilab pro běžnou fotografii se používá sRGB foťáky i minilab profesionálové AdobeRGB GIMP: Upravit / Předvolby / Správa barev Režim práce – Display vs. simulace tisku Správa Barev - Profil RGB – sRGB Profil Monitoru – „Pokusit se použít systémový profil monitoru“ Profil simulace tisku = profil minilabu, většinou sRGB Perceptuální vykreslování – při substituci zachová poměr barev

Kalibrace monitoru Jas a kontrast stačí černobílá stupnice speciální soubory dostupné na Internetu Barvy podle konkrétního výstupního zařízení kalibrační obrázek dostupný na Internetu vytisknu na výstupním zařízení porovnám vytištěný obrázek s monitorem gimp_kalibrace_monitoru.xcf

Formáty RAW XCF, PSD JPEG třída formátů surová data přímo ze snímače fotoaparátu „datový negativ“ minimalizace zkreslení XCF, PSD vlastní formáty gr. editorů velký objem vrstvy nezkresleno konverzí XCF „pouze¨ 8 bitů na kanál JPEG ztrátová komprese s každým uložením se snižuje kvalita obrázku nevhodné pro uchovávání velká barevná hloubka uživatel zadává kvalitu použití barevné fotografie ULOŽIT JEN JEDNOU! GIMP: zásuvný modul pro zpracování RAW fomátu (UFRaw)

Formáty GIF TIFF BMP komprese bezztrátová komprese přídavné informace např. vrstvy, náhled, rozlišení ... přijímá většina fotolabů BMP interní formát MS Windows jednoduchá stálá struktura konverze mezi programovými produkty minimalizace zkreslení velký objem dat GIF komprese až 256 indexových barev více barev, větší soubor více barevných obrázků v jednom souboru animované obrázky použití obrázky s omezenými barvami WWW mapy loga

Programy na úpravu fotografií Irfan zadarmo jednoduchý, přehledný, nekomplikovaný GIMP umí hodně a je komplikovaný nejen fotografie Photoshop drahý profesionální nástroj ZonerStudio výborné na správu fotografií

Příklady upravit formát obrázku, stačí Irfan různé metody převzorkování nutné dodržet poměr stran zvětšení provádět postupně a vždy doostřit princip 110 = zvětšení o 10 % změnit poměr stran = oříznout popis prostředí GIMP a Photoshop narovnání pootočení kácení svislic soudkovitost při použití objektivu se zoomem 1: Labut.jpg – tisk 10 x 15 cm Irfan – Úpravy / vytvořit vlastní výběr/ uložit nové hodnoty, PTM pohyb výběrem, CTRL zachová poměr 3: Gimp: Okna / Režim s jedním oknem 2: Labuť oříznout v Gimpu na 10 x 13 cm - napevno poměr stran 10:13 - vodící čáry na zlatý řez - rychlá maska, čtvereček pod svislým pravítkem - Obrázek / Škálovat 1: Doostřit zvětšený obrázek Filter / Vylepšit / Doostřit 4: vez.jpg - vytáhnout vodítka - nástroj otočení / oříznout na výsledek / bez vodících čar - Obrázek / Automaticky oříznout obrázek 5:kacejici_kostel Perspektiva (lichobeznik) potahnout rohy 6: soudek.jpg Filtry / Zkreslení / Zkreslení objektivu

Příklady červené oči expozice výběry retušování automatické odstranění vhodné jen někdy expozice výběry retušování záplata klonovací razítko 7: oci.jpg Filtr / Vylepšit / Odstranit červené oči oci2.jpg - eliptický výběr, Vyhlazování, Prolnout okraje, poloměr 4 - přidat do výběru druhé oko (Shift) - Barvy / Odstín / Sytost -100, Světlost trochu přidat - Barvy / Křivky / Jas do tvaru mírného S 8: expozice na světla => podexpozice I stroj.jpg - kopie vrstvy CTR+SHIFT+D - kopie vrstvy v režimu clona - zopakovat 2x - poslední vrstvu doladit pomocí krytí II. kanal.jpg - Barvy / Urovne / histogram pro Jas - upravit sytost Barvy / Odstín / Sytost III. malirka.jpg - Barvy / Křivky / kanál jas, dole tmavá zesvětlit, nahoře světlá ztmavit 9: strelec.jpg - inteligentní nůžky - inverze pozadí - Barva / Odstín / Sytost na minimum petka.jpg - výběr kouzelnou hůlkou pozadi - invertovat výběr - změnit odstín 10: portret.jpg - výběr chybného místa - přesun výběru - kopie výběru - rozostřit okraje záplaty veslari.jpg - klonivaci razitko - vyber zdroje CTRL