Aspekty a oblasti analýzy trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství Mojmír Hampl Viceguvernér ČNB Žofínské fórum na téma „České zemědělství“ 10. března 2014.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Český stavební trh současný stav a výhled
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Makroekonomický vývoj a situace na trhu práce Setkání s představiteli odborových svazů Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Praha,
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Cenová strategie Eduard Andráši.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
První registrace nových osobních automobilů v zemích EU + EFTA za období 1990 až 2014 (z ) První registrace nových osobních automobilů Kontakt,
Životní cyklus výrobku
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Marketingové prostředí
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
MARKETING.
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Emise dluhopisů a snížení základního kapitálu DŮVĚRNÉ PRACOVNÍ VERZE 2013/07/22.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Český stavební trh rozložení jednotlivých segmentů součastný stav a výhled.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
TRH (tržní mechanismus)
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Model struktury strategického managementu
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Český průmysl a stavebnictví v první polovině roku 2010 Tisková konference
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Marketingový plán podniku
MARKETING Přednáška P
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Marketingový systém řízení
Marketingové strategie
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství
Ekonomika malých a středních podniků
Aspekty a oblasti analýzy trhu
Název společnosti Obchodní plán.
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Aspekty a oblasti analýzy trhu

Faktory okolí stavebního trhu Vyjednávací síla zákazníků Hrozba vstupů Hrozba substitutů Konkurenční rivalita v odvětví Shrnutí faktorů oborového odvětví

Vyjednávací síla zákazníků Stavební trh se značně liší od trhu klasických komerčních produktů. Zatímco komerční produkt je v podstatě vyráběn pro anonymního zákazníka, je drtivá většina stavebních zakázek vyráběna pro zákazníka konkrétního, jehož požadavky, vlastnosti a preference jsou přesně známy. Tento zákazník se účastní zrodu stavebního díla od samého počátku, od prvního záměru a studií, projektu k územnímu řízení, stavebnímu povolení až po vlastní realizaci a kolaudaci.

Vyjednávací síla zákazníků Zákazník, spolupráce s ním a jeho požadavky na výrobek (stavební dílo) hrají ve stavebnictví významnější roli než v odvětvích s klasickými produkty. Finanční náročnost stavebního díla je vysoká a na rozdíl od např. předmětů denní potřeby zákazník „kupuje“ stavební dílo pouze jednou nebo několikrát za život. Proto věnuje svému rozhodování mezi variantami velkou pozornost. Pro stavební firmu to představuje dlouhodobou, u větších zakázek i několikaletou, práci bez záruky jejího završení, tj. získání dodávky.

Hrozba vstupů Existuje potenciální hrozba vstupu nových konkurentů na český stavební trh a to zejména prostřednictvím investic zahraničních subjektů z EU. Bohužel tato hrozba je pouze jednostranná, kdy zahraniční subjekty mohou takřka neomezeně pronikat na český stavební trh, avšak české stavební firmy nemají rovnocennou pozici, poněvadž otevření českého stavebního trhu vstupem ČR do EU nebylo následováno totožným otevřením trhu EU. Z toho důvodu jsou české stavební firmy vystaveny zvýšenému konkurenčnímu tlaku, a více se zaměřují na stavební trhy nových členů EU.

Hrozba substitutů Vzhledem ke specifickému charakteru stavební výroby je hrozba substitutů pro většinu českých stavebních firem nevýrazná. Ze strany potenciálních zákazníků hrozí snaha o záměnu plánovaného výrobku za jiný substitut ojediněle. Dochází k ní výlučně u infrastrukturních projektů velkého rozsahu (například výstavbu rychlodráhy nahradit jiným druhem dopravy). Tyto však realizují velké firmy, či jejich sdružení, jež jsou vzhledem k univerzálnosti a rozsahu produkce schopny realizovat i tento substitut.

Konkurenční rivalita v odvětví Konkurenční rivalita v odvětví se rozdílně projevuje v rámci následujících způsobů získání stavební zakázky. V prvním způsobu hraje klíčovou roli zákon o veřejných zakázkách. Tímto zákonem se musí řídit všechny zakázky, které jsou alespoň částečně financovány z veřejných prostředků. Jedná se o zákon, který je všeobecně koncipován pro veřejné zakázky jakéhokoliv charakteru, tedy i stavební. Veřejné zakázky tvoří značný podíl na celkových stavebních aktivitách na trhu. Stavebnictví je oborem silně závislým na těchto zakázkách. Soukromí investoři nemají takové investiční možnosti, aby svými požadavky zasytili potenciál stavebních firem.

Konkurenční rivalita v odvětví Druhým zdrojem zakázek jsou soukromí investoři. Tito investoři se řídit zákonem o veřejných zakázkách nemusí. Při výběru zhotovitele mají zcela volnou ruku. Třetí možností získávání zakázek je aktivní komunikace firmy s potenciálním investorem, kterého se snaží sama vyhledat. Vstupuje do volného tržního prostoru a pomocí nástrojů marketingového mixu mapuje tržní segmenty a vyhledává stavební příležitosti. Takým případem je např. developerská činnost.

Shrnutí faktorů oborového okolí specifické podmínky stavebnictví otevřenost stavebního trhu ČR zahraničním subjektům, omezení působení českých firem na stavebních trzích západoevropských členů EU tři zdroje stavebních zakázek : státní, soukromé, developerské projekty

Analýzu stavu a vývoje českého stavebnictví za 1.Q 2009 Shrnutí: Stavební společnosti očekávají mírné zpomalení poklesu českého stavebnictví, celkové zotavení ale bude delší než předpokládaly.V důsledku předpokládaného menšího poklesu stavebnictví v roce 2009 společnosti mírně korigují předchozí snížení svých prodejních plánů. Naopak v střednědobém horizontu dochází k jejich dalšímu snižování. Největší pokles svých prodejů předpovídají velké stavební společnosti. Vytížení kapacit stavebních společností se na vrcholu sezóny mírně zvýšilo, rovněž také díky výsledkům již realizovaných optimalizací. Současně však většina společností uvádí, že má menší počet zakázek než před dvanácti měsíci, což značně omezuje jejich další rozvoj. Zvýšení efektivity fungování stavebních společností je největší prioritou pro dalších dvanáct měsíců.

Předpokládaný vývoj ve stavebnictví v následujících letech z pohledu stavebních firem Pro střednědobý výhled (2010/2011) výsledky odpovědí respondentů ukazují, že firmy předpokládají další pokles českého stavebnictví, a to o 2%. V červenci firmy ještě uváděly očekávaný pokles pro toto období o 1%, předpovědi z dubna počítaly dokonce s růstem o 3%. Tento zhoršující se výhled vychází z toho, že stavební firmy očekávají pomalejší zotavování celého odvětví než předpokládaly dříve. Pokles stavebnictví v období 2010/2011 poprvé předpovídá mírně nadpoloviční většina všech dotázaných stavebních firem, tj. 54%. Detailní pohled ukazuje na mírně vyšší pesimismus v segmentu velkých stavebních firem (58% respondentů očekává pokles)

Poslední zveřejněné výsledky ČSÚ Stavební produkce v červenci 2009 meziročně klesla ve stálých cenách o 4,4 %, po očištění od vlivu počtu pracovních dnů klesla o 3,3 %. Červenec 2009 měl ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku o 1 pracovní den méně. Stavební produkce očištěná od sezónních vlivů byla v červenci meziměsíčně nižší o 0,7 %. Pokračoval pokles produkce v pozemním stavitelství (příspěvek -8,0 p. b., pokles o 11,4 %) a růst produkce inženýrského stavitelství (příspěvek +3,6 p. b., růst o 12,1 %). Stavební produkce podle údajů Eurostatu v červnu 2009 v EU 27 meziročně klesla po očištění od vlivu počtu pracovních dnů o 14,1 %. Pozemní stavitelství se snížilo o 17,7 % a inženýrské stavitelství vzrostlo o 1,2 %.