OBECNÁ PSYCHOLOGIE ψ v n í m á n í.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Optické vlastnosti oka
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Světelné jevy Optika II..
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
Vymezení, funkce, zdroje
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Psychologie test.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Vypracoval: Karel Koudela
4.Dynamika.
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Plán bytu Co je perspektiva, byla známa vždy?.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Chyby při vnímání druhých lidí
Oko.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ OBLÝCH PŘEDMĚTŮ
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PERSPEKTIVA.
Co je kognitivní psychologie?
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
úvod souhvězdí barva a teplota hvězd vznik a zánik hvězd červení obři supernova, bílý trpaslík kontrolní otázky.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Psychické procesy - vnímání
Sociální psychologie.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

OBECNÁ PSYCHOLOGIE ψ v n í m á n í

Obecná psychologie se zabývá obecně platnými psychickými jevy a procesy. Odhlíží od rozdílů mezi lidmi a snaží se nalézt, co je všem lidem společné. Předmětem obecné psychologie jsou především otázky vnímání, pamatování, učení a myšlení. Souvisejí mezi sebou. Bez vnímání nemůže být pamatování, bez pamatování učení a bez učení myšlení. 

Vnímání (percepce) Základní kognitivní (poznávací) proces psychický proces, kterým zachycujeme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smysly Vnímání probíhá ve dvou stádiích: stádium senzorické stádium syntetické

Počitek – tj. vnímání jednotlivého znaku (např Počitek – tj. vnímání jednotlivého znaku (např. růžová, postupně červenající barva; tvar válce, nepříjemný hukot, bolest v pravé ruce Vjem – psychický obraz objektu existujícího mimo naši mysl a působícího v dané chvíli na naše smysly

Stavba lidského oka

Vjemy dělíme na pět základních druhů podle pěti smyslů. Viz aktivita K nim musíme ještě přičíst: Vnímání polohy těla Vnímání bolesti Vnímání nitrotělních vjemů

Zákonitosti psychického vnímání FIGURA NA POZADÍ Principy jakými funguje naše vnímání při rozpoznání figury (tvaru) mezi mnoha různorodými objekty

Zákonitosti psychického vnímání FIGURA NA POZADÍ

Zákonitosti psychického vnímání FIGURA NA POZADÍ Zákon blízkosti Zákon uzavřenosti Zákon podobnosti Zákon plynulého pokračování Zákon společného osudu Zákon obeznámenosti Zákon doplnění dobrého tvaru

Hloubka – trojrozměrné vidění – vnímání vzdáleností Binokulárně – oběma očima. Každé oko vidí předmět, objekt, z jiného úhlu. Monokulárně – jedním okem. Jedním okem vidím předměty dvojrozměrně, ale přesto jsem schopen se orientovat v trojrozměrném prostoru. Provádím to pomocí tzv. monokulárních vodítek: a)       Relativní velikost – menší objekty se jeví jako vzdálenější b)      Překrývání – překrývající objekty se jeví jako bližší c)       Výška umístění – při shodných objektech se výše položený jeví jako vzdálenější d)      Lineární perspektiva – sbíhající linie se jakoby vzdalují

Pohyb Skutečný pohyb – předmět se před námi skutečně pohybuje. Obraz objektu se pohybuje po naší sítnici. Pohyb vnímám jako pohyb Neskutečný pohyb – předmět před námi se ve skutečnosti nepohybuje. Obraz objektu se nepohybuje po sítnici. Statický, nehybný předmět vnímám jako pohybující se. Je to zdánlivý pohyb. Stroboskopický pohyb – př.: Postupné, rychlé zážehy světla na statické předměty způsobují, že je vnímám, jako by se pohybovaly Indukovaný pohyb – skutečný pohyb většího objektu, který obklopuje menší nepohybující se objekt, způsobuje zdánlivý pohyb menšího. Př.: Měsíc /malý objekt/ obklopují ubíhající mraky /větší objekt/ - měsíc se nám jeví v pohybu.

Barva Barva není vlastností materiálu. Je způsobena souhrou světla a materiálu. Část světla je tělesem pohlcována /absorbována/, část se odráží. Míra absorpce závisí na molekulární stavbě tělesa. To, co se nám jeví jako barva, závisí na světle, které se odráží nebo které je propuštěno. Barva je pouze smyslovým počitkem pozorovatele.

Kontext To, jak a co vnímám, závisí na kontextu – tj. tom, co jsem vnímal před chvílí. Viz učebnice: obr. 2.15 – 2.17 (str. 49 - 51)

Sociální vnímání Lidé se zúčastní společné akce, ale každý ji popíše odlišně ze svého úhlu pohledu, všimne si něčeho jiného, poskytne jiný názor apod. Člověk, který má hlad, vidí rajče v červeném míčku. Karel se vyhlíží z okna Eulálii, s níž je domluven a na niž se z nějakého důvodu těší. Jeho natěšení způsobí, že ji okamžitě pozná, když se objeví. /Je také možné, že Eulálii vidí v mnohých subjektech, které mu projdou pod oknem./ Naopak Ctiradovi, který nepředpokládá, že by se Anastázie kdy objevila v jeho městě, chvíli trvá, než mu dojde, že je to ona. /Obvykle pak vykřikuje takové věci, jako: „nemohu věřit svým očím“ nebo „to není možné“, „kde ses tady vzala“ apod./ Antropolog C. Turnbull zkoumal domorodce Pygmeje, kteří strávili celý svůj život v hustém pralese. Vzal jednoho z nich do auta a jel s ním stepí. Ten při pohledu na velmi vzdálené pasoucí se stádo buvolů se zeptal, co je to tam za podivný hmyz. Když přijeli k buvolům blíž, dostal domorodec velký strach, z domnělého kouzla, které se odehrávalo před jeho očima. Ten domorodec totiž neměl zkušenost s většími vzdálenostmi, protože žil celý život mezi stromy.

Některé chyby při vnímání druhých lidí: Projekce – člověk hodnotí druhé lidi podle hesla „Podle sebe soudím tebe“ – vysvětluje si motivy lidského chování podle vlastních motivů Kontrast – člověk hodnotí ostatní opačným způsobem, než vnímá sebe. Např. Uspěchaný člověk považuje druhého, který si čte, za lenocha. Neoprávněné zobecňování – člověk z chyby, kterou druhý udělal, vyvodí obecný závěr na celou jeho osobnost. Předsudky – stereotypy, zvyklosti uvažování – člověka si dopředu zařadím do určité „škatulky“ a z tohoto hlediska pak k němu přistupuji Halo-efekt – necháváme se ovlivnit celkovým dojmem, některými dominantními rysy, efektním působením a podle toho hodnotíme Citový vztah – čím blíže psychicky se pozorovatel cítí vůči druhým, tím pozitivněji je hodnotí, a naopak Figura v pozadí – člověka hodnotím podle prostředí, v němž se pohybuje

Manipulace v reklamě: podprahové působení – krátkodobá reklama, vědomím nevnímané obrazy zařazené během filmu selektivní informace – neúplné, jednostranné /u čokolády se mluví jen o výživě, ne o zkažených zubech/ majoritní působení – „Již miliony …!“ „Již ve sto padesátí zemích světa žvýkají žvýkačku xy!“ předstírání časového tlaku – „Poslední příležitost … Již nikdy se nebude opakovat …!“ navozování emocí – erotika, volnost, dálka, jistota, strach efekt experta - mluvčí v reklamě oděn do bílého pláště vědce sugestivní působení – velkolepý snímek s akustickým podbarvením animismus – věci mají duši – prací prášky mluví, vany běhají exaktní lež – triky se statistickými čísly a procentuálními údaji sleeper-efekt – i u nesympatických komunikátorů /mluvčích v reklamě/ na nás cosi dlouhodobě zapůsobí nápadnost a opakování – průraznost informace – překvapivost a nápadnost

Radikálně omezené vnímání Viz učebnice: str. 57 - 58) Deprivace senzorická (podnětová) lidé strádají nedostatkem smyslových zážitků. Vlivem jednotvárných smyslových zážitků lidská inteligence klesá[, obrazotvornost a představivost ztrácí, dochází k celkové devastaci vnímání a uchopování prožitků. Tato deprivace způsobuje rezignované chování].

Shrnutí: Naše vnímání je mnohdy značně nepřesné a labilní. Člověk může podléhat klamům a omylům. Názorně se to projevuje u optických klamů, které zkreslují naše smyslové vnímání. Nemůžeme se jim ubránit, ani když o nich víme. Důležitý je také úhel pohledu na danou věc.