Spalovací motory – termodynamika objemového stroje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Julius Robert von Mayer
Parní stroj.
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Spalovací motory zážehové
Tato prezentace byla vytvořena
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
TEPELNÉ MOTORY.
Chemická termodynamika II
Plyny.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory Výbušný motor Ottův Výbušný dvoutaktní motor
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Pístové spalovací motory
Ideální plyn Michaela Franková.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
I. Věta termodynamická ΔU = U2 – U1 = W + Q dU = dQ + dW
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Digitální učební materiál
Stroje na stlačování a dopravu vzdušin
Izobarický a adiabatický děj
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Struktura a vlastnosti plynů
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Elektrárny 1 Přednáška č.3
Termodynamika Základní pojmy: TeploQ (J) - forma energie Termodynamická teplotaT (K) 0K= -273,16°C - nejnižší možná teplota (ustane tepelný pohyb) EntropieS.
Spalovací Motory Benzínové
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Joulův-Thomsonův jev volná adiabatická expanze  nevratný proces (vzroste entropie) ideální plyn: teplota se nezmění a bude platit: p1p1 V1V1 p 2 < p 1.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Pístové spalovací motory
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory Témata cvičení
Elektrárny 1 Přednáška č.2 Výpočet účinnosti TE
Termodynamické zákony v praxi
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Cyklus čtyřdobého motoru
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
Izotermický a izochorický děj s ideálním plynem
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMODYNAMIKA
Elektrárny 1 Přednáška č.3
Elektrárny 1 Přednáška č.3
E1 Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Transkript prezentace:

Spalovací motory – termodynamika objemového stroje Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalovací motory – termodynamika objemového stroje Rekapitulace vztahů pro otevřenou soustavu. T-s diagram a jeho význam. Carnotův cyklus, p-v, T-s, zhodnocení použitelnosti (izotermy, maximální tlak, kompresní poměr, mechanická účinnost). Omezení reálného motoru v T-s (objemy, tlaky, teploty). Program pro idealizovaný oběh OBEH.xls Dělení oběhu na uzavřenou a otevřenou část, p-V diagram Termodynamicky nutný odvod tepla z oběhu u uzavřené a otevřené soustavy. Diagramy výměny náplně p-V !! Vysokotlaká fáze oběhu skutečného PM (p-v, p-V, T-s). Její idealizace a důvody odchylek. Výměna náplně válce – idealizace pro 4 dobé motory . 2dobé motory, funkce cizího zdroje práce při výměně. Volný výfuk.

Termodynamika otevřené soustavy Rekapitulace hlavních vztahů Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Termodynamika otevřené soustavy Rekapitulace hlavních vztahů Neustálený stav otevřené soustavy s malou rychlostí proudění uvnitř K zapamatování - - ustálený stav otevřené soustavy

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Carnotův oběh Přívod tepla Podstatné jsou izotermy, izoentropy nutné jen ke změně teploty (lze dosáhnout při sdílení tepla i jinak). Vedou však při přiměřené měrné práci k vysokým tlakovým i objemovým poměrům, prakticky stěží realizovatelným. Pokud je měrná práce nízká, projeví se vysoké mechanické ztráty stroje. Max. teplota Práce oběhu Odvod tepla Min. teplota účinnost=Práce/Přívod tepla

Spalovací motory - - Carnotův princip Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalovací motory - - Carnotův princip Max. teplota Přívod tepla T-s diagram ukazuje exergetickou bilanci oběhu z hlediska tepla využitelného mezi maximální teplotou a teplotou okolí Práce oběhu Odvod tepla Min. teplota účinnost=Práce/Přívod tepla

Tepelné oběhy spalovacích motorů Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Dělení oběhu na části pro oddělení „uzavřené“ a otevřené soustavy: princip

Tepelné oběhy spalovacích motorů Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Dělení oběhu na části: oddělení výměny náplně válce a dotažení vysokotlaké části do DÚ pístu

Tepelné oběhy spalovacích motorů Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Definice kompresního poměru Vk Vz1 Vc1

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů „Obálka“ skutečného oběhu pomocí idealizovaného: 1. Kriterium srovnání: stejný přívod tepla - lze aplikovat na 1-2-3-4, 1-2-23-3-4 i na obecný 1-2-23-3-34-4 2. Ne všude musí jít o obálku (např. konec skutečné komprese s odvodem tepla proti izoentropě). 3. Shoda by se vylepšila při započtení tepelných ztrát stěnami. 23 3 Pro uzavřenou soustavu lze také použít měrný objem (potřebný pro T-s) Izochora 2-23, izobara 23-3 a izoterma 3-34 pro přívod tepla 2 34 izoentropa pro zbytek expanze 4 izochora pro uzavření oběhu izoentropa pro kompresi 1

Tepelné oběhy spalovacích motorů Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Podstatně roztažená termodynamicky významná část přívodu a odvodu tepla! Srovnání idealizovaného oběhu, respektujícího reálná omezení, s Carnotovým oběhem pro stejný přívod tepla: podstatně zvýšený kompresní poměr (min. i max. objem) a maximální i minimální tlak 3 34 Přívod tepla 4 23 Odvod tepla 2 1

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů

Vývin tepla HR; rychlost (výkon) vývinu ROHR Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Vývin tepla HR; rychlost (výkon) vývinu ROHR Jiná forma „roztažení“ termodynamicky významné části oběhu „uzavřené“ soustavy. Lze vyhodnotit z experimentu při znalosti tlaku, objemu a jejich časové vazby.

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Srovnání měření a idealizovaného výpočtu Přeplňovaný plynový motor 12V28DSG

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Srovnání měření a idealizovaného výpočtu Přeplňovaný plynový motor 12V28DSG Proměnlivé tepelné kapacity podle teploty a složení, polytropy pro kompresi a expanzi, přívod tepla zmenšen o odhadnutý odvod do stěn: OBEH.XLS Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Výkon konce hoření dosáhl toku tepla do stěn Výkon počátku hoření dosáhl toku tepla do stěn Obrat od přívodu tepla ze stěn v kompresi = dosažení střední teploty stěn

Tepelné oběhy spalovacích motorů Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Tepelné oběhy spalovacích motorů Idealizovaná výměna náplně válce u čtyřdobého motoru

Výměna náplně válce u dvoudobého motoru Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Výměna náplně válce u dvoudobého motoru Dvoudobý motor vyžaduje oddělené dmychadlo (někdy – ne vždy – spodní strana pístu!): výměna probíhá při poloze pístu u DÚ; píst se pohybuje velmi pomalu – pokud se použije jako dmychadlo, musí se stlačená náplň někde akumulovat; práce na výměnu náplně válce není viditelná z p-V pro vnitřek zkoumaného válce (na rozdíl od čtyřdobého motoru).

Výměna náplně válce dvoudobého motoru Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Výměna náplně válce dvoudobého motoru Příklad skutečné výměny náplně válce v p-V diagramu s viditelnou ztrátou expanzní práce, ale ne příkonu dmychadla.

Výměna náplně dvoudobého motoru Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Výměna náplně dvoudobého motoru Příklad skutečné výměny náplně válce v p-V diagramu také pro spodní stranu pístu - dmychadlo. pvypl pvýf

Problém prodloužené expanze v pístových motorech Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Problém prodloužené expanze v pístových motorech výměna náplně probíhá v okolí dolní úvratě, kde se píst motoru pohybuje pomalu - náhrada ekvivalentní izochorou; lepší by bylo expandovat na okolní tlak a vytlačit spaliny při konstantním tlaku (Brayton) - píst motoru by musel mít prodloužený zdvih; místo pístu expanze v turbině - jak přenést energii plynů z konstantního objemu (tlak během vyprazdňování klesá) na ideálně stálý tlak před turbinou? výfuk z turbiny by bylo vhodné carnotizovat.

Problém prodloužené expanze v pístových motorech Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Problém prodloužené expanze v pístových motorech