Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu:Inovace výuky Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Zjištění průběhu funkce
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Základy infinitezimálního počtu
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
PRŮBĚH FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_780.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _738 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_07 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení rovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _737 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _730 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _736 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_149 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _740 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_147 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_08 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení nerovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _724 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY. ROLLEOVA VĚTA: Mějme funkci , která má tyto vlastnosti: a) je spojitá v uzavřeném intervalu ‹a,b› b) v každém.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Transkript prezentace:

Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast:Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-55 – DERIVACE FUNKCE XI (derivace funkce a lokální extrémy funkce – úvod, motivace) Anotace Definice lokálních extrémů funkce, hledání lokálních extrémů pomocí první derivace funkce. Animace jako dynamický prvek výuky vedoucí k pochopení pojmů. AutorPaedDr. Milan Rieger JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozumí definicím, je schopen určovat extrémy funkce z grafu funkce. Žák umí na základě výpočtu první derivace funkce a zjištění monotónnosti funkce určit body, ve kterých má funkce lokální extrémy. Zjišťování extrémů funkce dovede žák využít při vyšetřování průběhu funkce. Klíčová slova Lokální maximum, ostré lokální maximum, lokální minimum, ostré lokální minimum, první derivace funkce, funkce rostoucí, klesajícÍ. Druh učebního materiáluPracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivityAktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníStřední vzdělávání Typická věková skupina17 – 19 let Datum vytvoření

DERIVACE FUNKCE A LOKÁLNÍ EXTRÉMY FUNKCE Při vyšetřování (zjišťování) lokálních extrémů funkce nás zajímá, ve kterých bodech nabývá funkce (lokálně – v okolí určitého bodu) maximální či minimální hodnoty. Na grafu funkce y = f(x), která je spojitá v intervalu (a; b), určete body, ve kterých má funkce lokální maximum (minimum). Může vám pomoci představa zakresleného profilu pohoří, po kterém jdete na procházku z bodu [a; f(a)] do [b; f(b)]. Dovedete říci, ve kterých bodech se ocitnete na procházce nejvýše (v maximální výšce) nebo nejníže (v minimální výšce)?

 DEFINICE LOKÁLNÍHO MAXIMA Funkce f má v bodě x 0 lokální maximum tehdy, když existuje  -okolí bodu x 0 [tedy interval (x 0 –  ; x 0 +  )  D(f)], že pro každé x  (x 0 –  ; x 0 +  ) platí: f(x)  f(x 0 ). Platí-li v zápisu f(x)  f(x 0 ) rovnost pouze pro x = x 0, říkáme, že má funkce f v bodě x 0 ostré lokální maximum. Dovedete určit derivaci funkce y = f(x) v bodě x 0 ?

 PŘIPOMENUTÍ – GEOMETRICKÝ VÝZNAM DERIVACE FUNKCE V BODĚ Podívejte se na obrázek a určete znaménko či hodnotu derivace funkce y = f(x) v bodě z, m, r. f / (z)>0f / (m)=0f / (r)<0 Pro jaká x je hodnota první derivace funkce f kladná, nulová, záporná?

JAK ZJISTIT (VYPOČÍTAT) BOD, VE KTERÉM MÁ FUNKCE OSTRÉ LOKÁLNÍ MAXIMUM? SLEDUJTE POZORNĚ ANIMACI, JISTĚ VÁS VÝPOČET NAPADNE.  Úloha: Vypočítejte bod x 0, ve kterém nabývá funkce f: y = – x x – 1 maximální hodnoty. [řešení úlohy]řešení úlohy

 DEFINICE LOKÁLNÍHO MINIMA Funkce f má v bodě x 0 lokální minimum tehdy, když existuje  -okolí bodu x 0 [tedy interval (x 0 –  ; x 0 +  )  D(f)], že pro každé x  (x 0 –  ; x 0 +  ) platí: f(x)  f(x 0 ). Platí-li v zápisu f(x)  f(x 0 ) rovnost pouze pro x = x 0, říkáme, že má funkce f v bodě x 0 ostré lokální minimum. Dovedete určit derivaci funkce y = f(x) v bodě x 0 ?

 PŘIPOMENUTÍ – GEOMETRICKÝ VÝZNAM DERIVACE FUNKCE V BODĚ Podívejte se na obrázek a určete znaménko či hodnotu derivace funkce y = f(x) v bodě z, m, r. f / (z)<0f / (m)=0f / (r)>0 Pro jaká x je hodnota první derivace funkce f kladná, nulová, záporná?

JAK ZJISTIT (VYPOČÍTAT) BOD, VE KTERÉM MÁ FUNKCE OSTRÉ LOKÁLNÍ MINIMUM? SLEDUJTE POZORNĚ ANIMACI, JISTĚ VÁS VÝPOČET NAPADNE.  Úloha: Vypočítejte bod x 0, ve kterém nabývá funkce f: y = x x minimální hodnoty. [řešení úlohy][řešení úlohy]

 AUTOTEST Určete, pro která x  R nabývá funkce lokálního minima, pro která x  R nabývá lokálního maxima. y = 3 x x = 3 x (x + 4) y = 0  ( x = 0  x = – 4) … body podezřelé z lokálních extrémů jsou 0, – 4 f: y = x x 2  x  (–  ; – 4); f(x) > 0  funkce f je rostoucí v intervalu (–  ; – 4)  x  (– 4; 0); f(x) < 0  funkce f je klesající v intervalu (– 4; 0)  x  (0; +  ); f(x) > 0  funkce f je rostoucí v intervalu (0; +  ) funkce f má v bodě – 4 (ostré) lokální maximum f (– 4) = 32 funkce f má v bodě 0 (ostré) lokální minimum f (0) = 0

MATEMATIKA – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy, autor Jindra Petáková, vydalo nakladatelství Prometheus, spol. s r.o., v roce 1998, strana 158, úloha 44. ISBN p1) p3) p5) p2) p4) f: y = – x x f: y = x x 3 f: y = x 3 – 3 x 2 – 9 x f: y = x 3 – 12 x + 9 f: y = x x 4  ÚLOHY K DOMÁCÍMU PROCVIČENÍ Určete, pro která x  R nabývá funkce lokálního minima, pro která x  R nabývá lokálního maxima. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger.

f: y = – x x – 1 [návrat na předcházející stránku]návrat na předcházející stránku y = – 2 x + 4 y = 0  – 2 x + 4 = 0  x = 2 Jak je to se znaménkem první derivace funkce?  x  (–  ; 2); f(x) > 0  funkce f je rostoucí v intervalu (–  ; 2)  x  (2; +  ); f(x) < 0  funkce f je klesající v intervalu (2; +  ) funkce f má v bodě 2 (ostré) lokální maximum f(2) = 3 průsečíky funkce s osami souřadnými f(0) = – 1 f(x) = 0  – x x – 1 = 0  x 2 – 4 x + 1 = 0 D = 12

f: y = x x [návrat na předcházející stránku]návrat na předcházející stránku y = 2 x + 4 y = 0  2 x + 4 = 0  x = – 2 Jak je to se znaménkem první derivace funkce?  x  (–  ; – 2); f(x) < 0  funkce f je klesající v intervalu (–  ; – 2)  x  (– 2; +  ); f(x) > 0  funkce f je rostoucí v intervalu (– 2; +  ) funkce f má v bodě – 2 (ostré) lokální minimum f(– 2) = – 4 můžeme určit průsečíky funkce s osami souřadnými f(0) = 0 f(x) = 0  x2 + 4 x = 0  x (x + 4) = 0  x = 0  x = – 4