DĚJINY a etika
Dějiny nejsou prostým sledem událostí řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit objektivní daností změnou
Dějiny jsou výtvorem lidské interpretace a lidského tvůrčího působení tj. nalézání smyslu ve „skutečnosti“ poznávané kolem i v sobě, tedy projekce hodnot důvěra člověka ve smysluplnost bytí a ve vlastní svobodu
ČAS ne nutně jako změna (představa klasické mechaniky) nýbrž jako kvalita, durée
Dějiny jsou základem etiky obecné postoje (nebo i mravní normy) v dějinách vyúsťují v konkrétní mravní požadavky (mravní imperativy či povolání)
událost zzakoušená skutečnost je člověkem pojímána jako událost tak, že v ní člověk nalézá smysl (resp. do ní projikuje smysl) ttedy předpokládá, že mezi ním, coby pozorovatelem, a pozorovanou skutečností je jakýsi společný znak, a ten interpretuje (hermeneutika) sskutečnost se stává událostí pouze tímto přivlastněním (appropriací)
událost zakládá závazek ttakto konstituovaná událost není morálně neutrální (x pozitivismus), nýbrž vybízí k zaujetí stanoviska a postoje ssama je plodem etické hermeneutiky, a zpětně eticky působí
mravní jednání je přivlastnitelné osobou pouze proto, že je komunikovatelné a nese charakter znaku nese tedy rysy události, tedy rysy dějinné má autoreflexivní charakter
mravní správnost je v tomto pohledu velmi konkrétní Demmer: Neexistuje mravní správnost, která by byla myslitelná bez své dějinné zakotvenosti. ( Moraltheologische Methodenlehre, s. 62 )
pohled morální teologie základní otázka: Jak Bůh působí v dějinách člověka a jak je toto působení zakusitelné? nutný pohled za ohrádku fundamentální teologie na koncept zjevení
zjevení Boha 3 modely zjevení model teofanie instrukčně-teoretický model komunikačně-teoretický model
komunikačně-teoretický model ((komunikace překračuje rámec informace)) rámec porozumění, které vstupuje do prostoru referenčním bodem takového pojetí zjevení je sebepojetí věřícího (jakoby za jazykovou složkou, tam, kde jazykovost vyvěrá)
sebezjevení Boha v události Ježíše Krista mmyšlení teologie nutně obráceno do minulosti aabsolutno se hledá ve vzpomínkách, setkání s ním nese strukturu vzpomínání (rámec církve jako společenství, které tuto vzpomínku udržuje)
Ježíš Kristus oosoba Ježíše z Nazareta – konkrétní dějinné naplnění absolutna ((srov. Redemptor hominis 13) nnikoliv v ideální představě zdařilého života kkonkrétní není deficientní modus obecného kkonkrétní obsahuje plnost skutečného
dějinná indukce teologie (i morální teologie) nenalézá absolutní v obecném, nýbrž v konkrétním, v dějinném naplnění v Ježíši z Nazaretu druhým krokem je deduktivní reflexe o sobě samé explikativní charakter mth – progresivní rozvinutí události
obsah zjevení oobsah zjevení je antropologicky zprostředkován nositelem zjevení ccírkev zpřítomňuje toto zprostředkování jednak v tradovaných větách víry jednak (a především) v podílu na zážitku Boha, který se zjevil v Ježíši Kristu -> víra má formu účasti