ÚŽASNÉ MOSTY v ČÍNĚ
Nejdelší mosty světa Velký most Wej-che, 79.732m, Čína, 2010, železniční Bangnajská magistrála, 54.000m, Thajsko, 2000, silniční Most přes jezero Pontchartrain, 38.442m, USA, 1956, silniční Most přes Manchacké bažiny, 36.710m, USA, 1970, silniční Most Jang-cchun, 35.812m, Čína, 2007, železniční Most přes zátoku Chang-čou, 35.673m, Čína, 2008, silniční Most Žun-jang, 35.660m, Čína, 2005, silniční Most Tung-chaj, 32.500m, Čína, 2005, silniční Most přes Atchafalayské bažiny, 29.290m, USA, 1973, silniční Most Jen-šú, 28.543m, Čína, 2009, železniční Rekordy v Česku Rekordy se nejspíš budou lámat i v ČR. Dosud nejdelším mostem v Česku je od října 1998 dálniční most u Doksan přes Ohři, který měří 1183 metrů. Již letos by jej mělo překonat přemostění údolí Vltavy a Berounky na Lahovické estakádě, které má měřit na 2055 metrů. (letos je rok 2010)
Most přes zátoku Chang-čou přemosťuje mořskou zátoku na východě Číny, jižně od Šanghaje. Zkracuje cestu mezi Šanghají a důležitým přístavem Ningbo asi o 120 kilometrů: do té doby nejkratší silniční trasa zátoku objížděla oklikou. S délkou 35 673 metrů mu patří pozice nejdelšího mostu světa vedoucího přes moře.
Přípravy na specifické problémy v zálivu Chang-čou probíhaly od roku 1994. Zátoka patří mezi místa s nejvyšším přílivem na světě, vyskytují se zde silné větry a vysoké vlny, voda v moři má silný proud kvůli prudkému přítoku vody z řeky Qiantang. Velký problém představovalo mořské podloží, na mořském dně dochází k erupcím plynu. Most navíc musí odolat působení vysokého množství agresivních solí v mořské vodě i případnému zemětřesení (měl by snést otřesy o síle 7 stupňů Richterovy stupnice). Vlastní stavba začala v roce 2003 a slavnostní otevření mostu (za značného zájmu čínských médií) proběhlo 26. června 2007. Od května 2008 je otevřen pro běžný provoz.
Jde o nejdelší most světa s visutou konstrukcí; pokud však délku visutého mostu posuzujeme podle délky hlavního pole, zdaleka se neřadí mezi rekordmany, protože maximální vzdálenost mezi jeho pylony je 448 metrů. Vozovka je asi 62 metrů nad hladinou moře. Most je lehce zatočen do tvaru písmene S. V každém směru jsou 3 jízdní pruhy, široké 3,75 m. Most je konstruován pro rychlost do 100 km/h (na příjezdech se smí jet 120 km/h) a měl by vydržet minimálně příštích 100 let. Za použití mostu se platí poplatek zhruba 12 USD.
Jedinečné na Hangzhou Bay Bridge je to, že má 10 Jedinečné na Hangzhou Bay Bridge je to, že má 10.000 čtverečních metrů servisního centra přímo v jeho středu. Centrum má k dispozici restaurace, kiosek, čerpací stanici, hotel, konferenční místnosti a rozhlednu, odkud mohou návštěvníci pozorovat mimořádný příliv a vlny . Servisní středisko je umělý ostrov, který je postaven na pilotech, aby se nebránil mořským proudům. Naplánovány jsou rovněž dva veřejné parky po obou stranách mostu. Záliv je známý pro své přílivy a vlny - přírodní div a hlavní turistická atrakce. Vlny se pohybují rychlostí 30 km / h za zvuku, který připomíná burácení hromu. S-tvarovaný most byl speciálně navržen a postaven, aby vydržel i řádění hurikánu.
THE END