Vývoj etiky – vybrané inspirace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
37. Izraelité od Hospodina dostali pravidla pro život
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Etika v podnikání Business Ethics
Úvod.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Přírodní vědy v antickém Řecku
Zpívá – Lucie Bílá hudba –Leonard Kohen český text –Gabriela Osvaldová
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Starověká Palestina.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Desatero božích přikázání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BUDDHISMUS.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Filosofie úvod do problému....
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Epikurejská a stoická etika
Křesťanská etika Lukáš Berczik.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.MORÁLKA Autorka:
1. Mé srdce mluví slovo dobré chvály; | já písně zpívat budu svému Králi | a řeč svou plním slovy hbitými: | Tys, Králi krásnější před jinými, | tvůj ret.
DOBRO A ZLO – etické kategorie
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Člověk jako obraz Boží – imago Dei Jana Skácelová.
Filosofie křesťanského středověku
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Morálka a mravnost Mgr. Michal Oblouk.
Etika Literatura: Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Slon, 2009 MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: Oikoymenh, Robinson, D. – Garratt C.
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Etika dnes více rozdíl mezi etickou x sociální, právní sférou
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ. VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ.
Starověká Palestina.
VAŠE NÁBOŽENSTVÍ NENÍ DŮLEŽITÉ Překlad:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Hodnotové tradice – ctnosti EvP (P-4)
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Vývoj etiky – vybrané inspirace Filosofie, náboženství

Etika z řeckého ethos = mrav Je filozofická vědecká disciplína zabývá se analýzou hodnot je úvahou a rozpravou nauka a praxe o mravech a hodnotách teorie morálky souvisí se společenskou kulturou. ETIKA jako hledání nejlepšího (J.Sokol)

Základní otázky etiky Jak máme žít? Jak správně žít? Co je dobré, co je špatné? Co je dobro, zlo, svoboda, mravnost…? Jak spravovat společnost?

Struktura etiky Deskriptivní etika = popis etických norem Normativní etika = praktický návod (etické kodexy) Metaetika = analýza etických pojmů Profesní etiky

Antická etika Jak máme žít? Sokrates

Umění života Jak přiměřeně, správně nebo dobře žít? starost o sebe štěstí, ctnost, nejvyšší dobro…  Kolébka evropského myšlení

„Člověk udělá, co je dobré, jestliže to ví.“ …Sokrates, Platon, Aristoteles… Epikurejci (hedonismus), Stoicismus,Kalokagathia…

Kalokagathia harmonický soulad tělesné i duševní krásy a dobroty, ctnosti a statečnosti

Epikúros, Epikurejci, hédonismus „Milovat je být šťasten a být šťasten je milovat.“ Nejvyšší hodnotou je dobro. Cíl života je slast.

Epikúros, Epikurejci, hédonismus Hédoné = potěšení, slast Filosofické učení hlavním motivem lidského jednání je slast = vyrovnaný stav lidského nitra za nepřítomnosti bolesti těla a duševního neklidu (a bez strachu z bohů a ze smrti).

Aristoteles Etika Nikomachova Členění ctností etická teze „zlaté střední cesty“ Statečnost: opovážlivost x zbabělost Štědrost: marnotratnost x lakomství velkorysost: okázalost x malichernost

Křesťanská etika

Desatero I. V jednoho Boha věřiti budeš.  II. Nevezmeš jména Božího nadarmo. III. Pomni, abys den sváteční světil. IV. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi. V. Nezabiješ.

Desatero VI. Nesesmilníš.  VII. Nepokradeš.  VIII. Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému. IX. Nepožádáš manželky bližního svého.  X. Aniž požádáš statku jeho.

Pohled křesťanství na etické otázky: Zabití Rozvod Eutanázie Potrat Lež Homosexualita, registrované partnerství Sex před manželstvím Sex v manželství

Středověká etika

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) Úkolem člověka je směřování k Bohu. Bůh je nejvyšší dobrem, člověk tak směřuje zároveň k dobru. Člověk je IMAGO DEI (obraz Boží), má rozum a svobodnou vůli. Mravní normy jsou pro všechny lidi společné a proto je možné vytvořit normativní etiku - desatero.

„Dělej vše, co je v Tvých silách, abys odhalil smysl, který je dán Tomáš Akvinský „Dělej vše, co je v Tvých silách, abys odhalil smysl, který je dán lidskému životu...“

Východní inspirace Buddhismus Hinduismus Konfucianismus Zoroastrismus Islám

Čtyři vznešené pravdy Buddhismus 1. Světské bytí je neuspokojivé, strastiplné utrpení. 2. Příčinou utrpení je žádostivost 3. Utrpení je možné učinit konec zaniknutím žádostivosti. 4. K zaniknutí utrpení vede stezka

Buddhismus dobrý postoj k životu přinese ovoce nepůsobit bolest a nezabíjet nekrást mluvit pouze pravdu nedopouštět se nevěry neužívat povzbuzující drogy a alkohol

Soubor deseti neprospěšných druhů jednání a) prostřednictvím těla: zabíjení, kradení, nesprávné sexuální aktivity b) prostřednictvím řeči: lhaní, pomlouvání, hrubá mluva, tlachání c) prostřednictvím mysli: žádostivost, přání zla, nesprávný názor

Osmidílná stezka pravé chápání pravé myšlení pravá řeč pravé jednání pravé živobytí pravé snažení pravá bdělost pravé soustředění

Konfucius (551-478 př.n.l.). Upravuje vztahy mezi: pánem a služebníkem otcem a synem manželem a manželkou mladším a starším bratrem přáteli

„Když chceš porozumět člověku, podívej se na okruh jeho přátel „Když chceš porozumět člověku, podívej se na okruh jeho přátel. Ptáka poznáš podle peří hejna.“

"Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji "Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím." "Abychom udělali pořádek ve světě, musíme nejdříve udělat pořádek v národě; abychom udělali pořádek v národě, musíme nejdříve udělat pořádek v rodině; abychom udělali pořádek v rodině, musíme nejdříve udělat pořádek ve svém osobním životě; abychom udělali pořádek ve svém osobním životě, musíme udělat pořádek ve svém srdci."

Zlaté pravidlo „To, co vyčítáš svému bližnímu, sám mu nedělej.“ (Pittakos z Mytilény, jeden ze Sedmi mudrců) „Budeš milovat svého bližního jako sebe sama.“ (Bible, Lv 19,18) „Nedělej druhým, co nechceš, aby dělali tobě.“ (Konfucius, Analekta 15,23)

Zlaté pravidlo „Nečiň jiným, co by tě zlobilo, kdyby učinili tobě.“ (Sókratés) „Nechci sám dělat, co bych na druhém káral, nakolik je to v mé moci.“ (Meandros ze Samu, podle Hérodotos, Dějiny, III, 142)

Zlaté pravidlo „Cokoli je ti proti mysli, nečiň ani druhým.“ (Zoroastrický spis Šajast-na-Šajast, 13,29) „Člověk se nemá vůči druhým chovat způsobem, který je mu samému proti mysli. To je jádro vší morálky. Všechno ostatní plyne ze sobecké žádostivosti.“ (Mahábhárata. Anušasána parva, 113,8)

Zlaté pravidlo „Co nechceš, aby ti jiní činili, nikomu nečiň. To je celá Tóra, všechno ostatní je jen komentář.“ (Talmud, Šabbat 31a) „Co si přeješ pro sebe, přej i druhým, a co si nepřeješ, nepřej ani jim.“ (Mohamed, Ahmad Ibni Hanbal, 7. stol.)

Sedm mudrců označení užívané pro slavné Řeky archaického období, prosluli praktickou životní moudrostí Etické výroky: „Ničeho příliš“, „Poznej sám sebe“ Thales z Milétu (uznáván jako první filosof), Solón, Pittakos z Mytilény, Bias z Prieny

Novověk

Francis Bacon renesanční etika 16./17. stol Přes VĚDĚNÍ najdeme klíč k pochopení. Člověk má užívat chladně kalkulativní ROZUM, když to nedělá, ztroskotá.

Nicolo Machiavelli Vladař 15.-16. stol. vládnout třeba i násilím křesťanská morálka člověka oslabuje V.musí umět být krutý, porušit slovo oddělil etiku od politiky cokoli udělá politik pro dobro státu nemá být souzeno podle morálních hodnot

Thomas Hobbes Leviathan (17.stol.) Původní stav lidské společnosti je boj všech proti všem - „homo homini lupus“ Nahrazeno společenskou smlouvou - pravidla jednání jsou výsledkem strachu, zvyšuje se naděje na přežití.

Immanuel Kant Německá klasická filosofie, 18. stol. Kategorický imperativ ! Mohu chtít, aby všichni jednali jako já teď?

„Jednej tak, aby maxima tvé vůle se mohla stát principem všeobecného zákonodárství.“ „Jednej tak, aby ti lidství ve tvé vlastní osobě i v osobě kohokoli jiného bylo vždy cílem a nikoli jen prostředkem.“

(Nekradu proto, že je to povinnost) Existence etiky je důkazem božím (někdo do nás tu etiku vložil) To, co nečiníme s chutí, nýbrž jen jako robotu, nemá žádnou vnitřní hodnotu Lidství je účelem nikoli prostředkem. (Nekradu proto, že je to povinnost)

Johann Gottlieb Fichte (18./19.stol.) „Zdokonalování je smyslem, určením a plánem života.“ DOBRO „Nejvyšší dobro je dokonalý soulad rozumné bytosti se sebou samou.“