Teorie o vzniku života na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Advertisements

Lidské rasy Obr.1. Lidské rasy Obr.1 Na Zemi dnes žije již přes 7 mld. lidí. Podle barvy pleti a některých dalších dědičných vlastností rozlišujeme.
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
ZKOUMÁNÍ PŘÍRODY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Název:VY_32_INOVACE_PR7_03 Strunatci – vyšší živočichové
Projevy života, třídění organismů
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Země a život, vývoj života
Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.
Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi.
Stvoření světa, vznik člověka
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Biologické vědy, slavní biologové
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Názory na vznik a původ života
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Soustava pohybová - svalstvo
Systém a evoluce rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Předgeologické období a prahory
Evoluce Celá biologie dává smysl jedině ve světle evoluce.
Mnohobuněčné organismy
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Prekambrium Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
PLANETA ZEMĚ. ZEMĚ JE… …Malá planeta, která se otáčí - kolem své osy za ……..…..a v důsledku toho se střídá den a noc - kolem slunce za …………….a v důsledku.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Vznik života na Zemi Autor: Mgr. Jitka Trifanová Datum:
Transkript prezentace:

Teorie o vzniku života na Zemi Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s různými názory a teoriemi o vzniku života na Zemi. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy kosmozoa evoluce koacervát

Teorie o vzniku života na Zemi během lidské historie se měnil pohled lidí na to, jaký způsobem vznikl na Zemi život vzniklo tedy velké množství vývojových teorií tyto otázky dodnes nejsou jednoznačně dořešeny názory na vznik života musí zodpovídat tři otázky: kdy život vznikl (čas) kde život vznikl (prostředí) za jakých podmínek život vznikl (které vnější faktory se při tom uplatnily)

Zápis do sešitu Teorie o vzniku života na Zemi vznik několika vývojových teorií tyto teorie musí zodpovídat tři otázky: kdy život vznikl (čas) kde život vznikl (prostředí) za jakých podmínek život vznikl (které vnější faktory se při tom uplatnily)

Teorie stvoření živá hmota vzniká jen ze živé hmoty, proto musela být na počátku vytvořena zásahem nadpřirozené síly nebo bytosti (boha) podle typů náboženství různé typy bohů představitelé: např. Charles Linné (tvrdil, že na světě je tolik druhů, kolik jich na začátku bylo stvořeno) obrázek 1

Zápis do sešitu Teorie stvoření živá hmota vzniká jen ze živé hmoty na počátku vytvořena nadpřirozenou silou nebo bytostí (bohem) představitelé: např. Charles Linné

Teorie samoplození život vzniká z neživé hmoty (žáby z bláta, myši ze slámy) tuto teorii vyvrátil Louis Pasteur představitelé: např. Aristoteles

Zápis do sešitu Teorie samoplození život vzniká z neživé hmoty (žáby z bláta) představitelé: např. Aristoteles

Panspermická teorie život je všude ve vesmíru ve formě tzv. kosmozoí tyto se pohybují ve vesmíru a hledají vhodné podmínky pro svůj život, pak se rozvinou do vyšších forem nevysvětluje vznik života obecně, jen jeho objevení se na Zemi představitelé: např. H. C. Crick obrázek 2

Zápis do sešitu Panspermická teorie život všude ve vesmíru ve formě tzv. kosmozoí pohybují se ve vesmíru a hledají vhodné podmínky pro život představitelé: např. H. C. Crick

Evoluční teorie tvrdí, že život vznikl přímo na Zemi postupným vývojem z neživé hmoty a z jednodušších organismů ke složitějším proces evoluce má dvě fáze, chemickou (kdy vznikají stavební kameny pro živou hmotu) a biologickou (od vzniku buněk až po současnost) existuje několik teorií, zabývajících se evolucí obrázek 3

Zápis do sešitu Evoluční teorie život vznikl přímo na Zemi postupným vývojem z neživé hmoty, z jednodušších organismů ke složitějším dvě fáze evoluce, chemická (vznikají stavební kameny živé hmoty) a biologická (od vzniku buněk po současnost) několik evolučních teorií

Lamarckova evoluční teorie formulovala, že vývoj organismů postupoval od nižších organismů k vyšším představitelé: Jean Baptiste Lamarck obrázek 4

Zápis do sešitu Lamarckova evoluční teorie vývoj organismů postupoval od nižších organismů k vyšším představitelé: Jean Baptiste Lamarck

Darwinova evoluční teorie rozšíření rostlin a živočichů na Zemi není náhodné, ale zákonité základní jednotkou evoluce je druh, všechny druhy vznikly dlouhým vývojem ze společných předků vše je formulováno v knize „O původu druhů přírodním výběrem“ představitelé: Charles Darwin obrázek 5

Zápis do sešitu Darwinova evoluční teorie rozšíření organismů na Zemi není náhodné, ale zákonité základní jednotkou evoluce je druh, všechny druhy vznikly dlouhým vývojem ze společných předků představitelé: Charles Darwin

Oparinova evoluční teorie tvrdila, že život vznikl ve vodním prostředí vznikem organických látek, které se sdružovaly do tzv. koacervátů a ty daly vznik prvním jednoduchým buňkám představitelé: Alexander Ivanovič Oparin obrázek 6

Zápis do sešitu Oparinova evoluční teorie život vznikl ve vodním prostředí vznikem organických látek, které tvořily tzv. koacerváty → první jednoduché buňky představitelé: Alexander Ivanovič Oparin

Doklady evoluční teorie paleontologické nálezy podobnost ve stavbě těla a funkci jednotlivých orgánů u různých organismů základní buněčná stavba každého organismu (buňky mají stejnou stavbu) srovnávání vývoje zárodků (na počátku vývoje vypadají velmi podobně) rozšíření organismů na Zemi (příbuzné druhy – např. lama a velbloud se vyskytují na různých místech planety) pro pobavení video

Zápis do sešitu Doklady vývojové teorie paleontologické nálezy podobnost stavbě těla a funkci jednotlivých orgánů u různých organismů základní buněčná stavba každého organismu srovnávání vývoje zárodků rozšíření organismů na Zemi (příbuzné druhy – např. lama a velbloud)

OPAKOVÁNÍ Teorie o vzniku života na Zemi Evoluční teorie vznik několika vývojových teorií tyto teorie musí zodpovídat tři otázky: kdy život vznikl (čas), kde život vznikl (prostředí), za jakých podmínek život vznikl (které vnější faktory se při tom uplatnily) Teorie stvoření živá hmota vzniká jen ze živé hmoty na počátku vytvořena nadpřirozenou silou nebo bytostí (bohem) představitelé: např. Charles Linné Teorie samoplození život vzniká z neživé hmoty (žáby z bláta) představitelé: např. Aristoteles Panspermická teorie život všude ve vesmíru ve formě tzv. kosmozoí pohybují se ve vesmíru a hledají vhodné podmínky pro život představitelé: např. H. C. Crick Evoluční teorie život vznikl přímo na Zemi postupným vývojem z neživé hmoty, z jednodušších organismů ke složitějším dvě fáze evoluce, chemická (vznikají stavební kameny živé hmoty) a biologická (od vzniku buněk po současnost) několik evolučních teorií Lamarckova evoluční teorie vývoj organismů postupoval od nižších organismů k vyšším představitelé: Jean Baptiste Lamarck Darwinova evoluční teorie rozšíření organismů na Zemi není náhodné, ale zákonité základní jednotkou evoluce je druh, všechny druhy vznikly dlouhým vývojem ze společných předků představitelé: Charles Darwin

OPAKOVÁNÍ Oparinova evoluční teorie Doklady vývojové teorie život vznikl ve vodním prostředí vznikem organických látek, které tvořily tzv. koacerváty → první jednoduché buňky představitelé: Alexander Ivanovič Oparin Doklady vývojové teorie paleontologické nálezy podobnost stavbě těla a funkci jednotlivých orgánů u různých organismů základní buněčná stavba každého organismu srovnávání vývoje zárodků rozšíření organismů na Zemi (příbuzné druhy – např. lama a velbloud)

Otázky a úkoly Které tři otázky musí zodpovídat každá vývojová teorie? Doplň: Teorie stvoření říká, že život na Zemi vznikl …………………………………………….. ………………………………………………….... . Jedna z vývojových teoriích tvrdí, že život vznikl mimo Zemi ve vesmíru. Jak se tato teorie jmenuje? Alexander Oparin formuloval teorii o sdružování organických látek do útvarů, které nazval …………………… . Za hlavního a nejznámějšího představitele evoluční teorie je považován anglický vědec ………………………. ……………………… .

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN 80-7235-261-X. [2013-01-12] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-01-12] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – stvoření Adama http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Creation_of_Adam.jpg/640px-Creation_of_Adam.jpg obr. 2 – panspermie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Panspermie.svg obr. 3 – schéma evoluce http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Origin_of_Species_illustration_cropped.png/586px-Origin_of_Species_illustration_cropped.png obr. 4 – Jean Baptiste Lamarck http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Jean-baptiste_lamarck2.jpg obr. 5 – Charles Darwin http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/Charles_Darwin_1880.jpg/437px-Charles_Darwin_1880.jpg obr. 6 – Alexander Ivanovič Oparin http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Alexandr_Oparin.jpg