Vývoj člověka - postnatální
Identifikátor materiálu: EU - 15 - 58 Anotace Prezentace, která se vývojem člověka Autor Lucie Zikmundová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s vývojem člověka, s jeho jednotlivými etapami Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Vývoj prenatální, postnatální, ontogeneze Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost/datum 190 kB/květen 2012
Metodické pokyny Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Prezentace obsahuje výklad o vývoji člověka a je doplněna o otázky na dané téma Slide č. 4: výklad (obecná charakteristika vývoje člověka) + zápis Slide č. 5 a 6: výklad (postnatální vývoj)+ zápis Slide č. 7 - 13: výklad (fáze postnatálního vývoje)+ zápis Slide č. 14: otázky k opakování
Vývoj člověka Můžeme rozdělit na dvě hlavní období: Vývoj před narozením = prenatální Vývoj po narození = postnatální Celý vývoj jedince můžeme shrnout pod pojmem ONTOGENEZE Prenatální vývoj trvá přibližně 280 dní (40 týdnů)m, probíhá v těla matky a končí porodem Postnatální začíná narozením a končí smrtí
Postnatální vývoj Během života člověk prochází různými obdobími Pro každé období jsou charakteristické různé změny Období: novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, dorostové, dospělost, stáří
1) Novorozenec Začíná porodem Končí (statisticky) ve 4.týdnu po narození Za biologický konec novorozeneckého období je považováno zahojení pupeční jizvy Vzhled novorozence: velká hlava, tvořící asi ¼ délky těla krátké končetiny ( ¼ délky těla) dlouhý trup ( ½ délky těla)
2) Kojenec Trvá zhruba do konce 1. roku života Tělo roste do délky a zvyšuje se jeho hmotnost Mění se tvar páteře, začíná se vytvářet typické dvoj esovité zakřivení Dítě začíná lézt a na konci tohoto období se pokouší o chůzi Začíná se prořezávat mléčný chrup Umožňuje změnit typ potravy
3) Batole 2. a 3. rok života Dochází k rychlému motorickému rozvoji Zdokonaluje se chůze po dvou Ještě poměrně krátké dolní končetiny, které neumožňují dokonalou chůzi (dítě se batolí) Dochází k rozvoji mozku, vyvíjí se řeč a myšlení
4) Předškolní věk Prodlužují se končetiny a krk Začínají vypadávat mléčné zuby Rozvíjí se duševní schopnosti Dítě touží po kolektivu
5) Mladší školní věk 6 – 10 let Tělesné tvary se zaoblují Prořezávají se trvalé zuby Dítě je společenské a zvídavé
6) Starší školní věk 11 – 15 let Začínají se projevovat pohlavní žlázy Vyvíjejí se sekundární pohlavní znaky Dochází k urychlení růstu Dítě se dostává do puberty
7) Dorostenec 8) Dospělost 15 – 18 let Rozvoj druhotných pohlavních znaků, citů a myšlení 8) Dospělost 18 – 30 let Vrchol fyzické zdatnosti Osamostatnění Založení vlastní rodiny
9) Zralost 10) Střední věk 11) Stáří 30 – 45 let Tělesná i duševní vyzrálost, nejvyšší pracovní aktivita 10) Střední věk 45 – 60 let Úpadek tělesné zdatnosti U žen končí období plodnosti 11) Stáří Nad 60 let Oslabení činnosti vnitřních orgánů a smyslových orgánů, řídnutí kostí
Opakování Jaký je rozdíl mezi prenatálním a postnatálním vývojem člověka? Do kdy zhruba o dítěti mluvíme jako o novorozenci? Kdy je nastává vrchol fyzické zdatnosti? V jakém období se začínají projevovat pohlavní žlázy.
Zdroje informací KVASNIČKOVÁ, L. Ekologický přírodopis 8. Fortuna, 1999. ISBN: 80-7168-4777-5 VANĚČKOVÁ , I. SKÝBOVÁ , J. MARKVARTOVÁ , D. HEJDA. T, I. Přírodopis 8 pro ZŠ a VG UČ. Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7