Vývoj člověka - postnatální

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živočichové v lesích Měkkýši.
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Výživa člověka.
Člověk a vývojová stádia člověka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
- Úvod do biologie člověka
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
Voda a její okolí.
Genetika člověka.
Lesní obratlovci – plazi, ptáci
Název Ontogeneze člověka
Vylučovací soustava člověka
Povrch těla člověka.
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Smyslová soustava člověka
Rostliny rybníka a jeho okolí
Lesní obratlovci – savci
Živočichové rybníka Žahavci.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Stadia lidského života
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Pohlavní soustava - muž
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti třemi. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná třemi. Speciální.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AnotacePrezentace, která se zabývá násobením desetinného čísla číslem přirozeným. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vynásobí desetinné.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti čtyř. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná čtyřmi. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti.pěti AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná pěti. Speciální vzdělávací.
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti šesti. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná šesti. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá od čítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci odečtou desetinná čísla. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci sečtou desetinná čísla. Speciální vzdělávací.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Autor: Mgr. Eva Procházková
Transkript prezentace:

Vývoj člověka - postnatální

Identifikátor materiálu: EU - 15 - 58 Anotace Prezentace, která se vývojem člověka Autor Lucie Zikmundová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s vývojem člověka, s jeho jednotlivými etapami Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Vývoj prenatální, postnatální, ontogeneze Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost/datum 190 kB/květen 2012

Metodické pokyny Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Prezentace obsahuje výklad o vývoji člověka a je doplněna o otázky na dané téma Slide č. 4: výklad (obecná charakteristika vývoje člověka) + zápis Slide č. 5 a 6: výklad (postnatální vývoj)+ zápis Slide č. 7 - 13: výklad (fáze postnatálního vývoje)+ zápis Slide č. 14: otázky k opakování

Vývoj člověka Můžeme rozdělit na dvě hlavní období: Vývoj před narozením = prenatální Vývoj po narození = postnatální Celý vývoj jedince můžeme shrnout pod pojmem ONTOGENEZE Prenatální vývoj trvá přibližně 280 dní (40 týdnů)m, probíhá v těla matky a končí porodem Postnatální začíná narozením a končí smrtí

Postnatální vývoj Během života člověk prochází různými obdobími Pro každé období jsou charakteristické různé změny Období: novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, dorostové, dospělost, stáří

1) Novorozenec Začíná porodem Končí (statisticky) ve 4.týdnu po narození Za biologický konec novorozeneckého období je považováno zahojení pupeční jizvy Vzhled novorozence: velká hlava, tvořící asi ¼ délky těla krátké končetiny ( ¼ délky těla) dlouhý trup ( ½ délky těla)

2) Kojenec Trvá zhruba do konce 1. roku života Tělo roste do délky a zvyšuje se jeho hmotnost Mění se tvar páteře, začíná se vytvářet typické dvoj esovité zakřivení Dítě začíná lézt a na konci tohoto období se pokouší o chůzi Začíná se prořezávat mléčný chrup Umožňuje změnit typ potravy

3) Batole 2. a 3. rok života Dochází k rychlému motorickému rozvoji Zdokonaluje se chůze po dvou Ještě poměrně krátké dolní končetiny, které neumožňují dokonalou chůzi (dítě se batolí) Dochází k rozvoji mozku, vyvíjí se řeč a myšlení

4) Předškolní věk Prodlužují se končetiny a krk Začínají vypadávat mléčné zuby Rozvíjí se duševní schopnosti Dítě touží po kolektivu

5) Mladší školní věk 6 – 10 let Tělesné tvary se zaoblují Prořezávají se trvalé zuby Dítě je společenské a zvídavé

6) Starší školní věk 11 – 15 let Začínají se projevovat pohlavní žlázy Vyvíjejí se sekundární pohlavní znaky Dochází k urychlení růstu Dítě se dostává do puberty

7) Dorostenec 8) Dospělost 15 – 18 let Rozvoj druhotných pohlavních znaků, citů a myšlení 8) Dospělost 18 – 30 let Vrchol fyzické zdatnosti Osamostatnění Založení vlastní rodiny

9) Zralost 10) Střední věk 11) Stáří 30 – 45 let Tělesná i duševní vyzrálost, nejvyšší pracovní aktivita 10) Střední věk 45 – 60 let Úpadek tělesné zdatnosti U žen končí období plodnosti 11) Stáří Nad 60 let Oslabení činnosti vnitřních orgánů a smyslových orgánů, řídnutí kostí

Opakování Jaký je rozdíl mezi prenatálním a postnatálním vývojem člověka? Do kdy zhruba o dítěti mluvíme jako o novorozenci? Kdy je nastává vrchol fyzické zdatnosti? V jakém období se začínají projevovat pohlavní žlázy.

Zdroje informací KVASNIČKOVÁ, L. Ekologický přírodopis 8. Fortuna, 1999. ISBN: 80-7168-4777-5 VANĚČKOVÁ , I. SKÝBOVÁ , J. MARKVARTOVÁ , D. HEJDA. T, I. Přírodopis 8 pro ZŠ a VG UČ. Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7