TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: ZAOSTŘENO NA PŘÍRODU Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.07/02.0045 Tento projekt je spolufinancován Evropským.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída. OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Veřejně přístupné jeskyně v Moravském Krasu
JESKYNĚ ČR KLÁRA MICHLÍČKOVÁ. OBSAH ÚVOD ÚVOD ÚVOD MAPA MAPA MAPA ZÁLKLADNÍ SPELEOLOGICKÉ POJMY ZÁLKLADNÍ SPELEOLOGICKÉ POJMY ZÁLKLADNÍ SPELEOLOGICKÉ.
Vnější geologické děje
Pravěké umění Pravěké malířství.
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Macocha ZŠ Měšťanská 2012 Anežka Slabíková.
Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Živá a neživá příroda 3. ročník
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o vodě AutorIng. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák chápe důležitost vody pro.
Krasové oblasti Název školy
TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: ZAOSTŘENO NA PŘÍRODU Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.07/ Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Riskuj Podnebné pásy - Polární pás a oceány
Uhličitan vápenatý.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
CZ.1.07/1.1.10/
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem uhličitanu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
Živá příroda.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, UNESCO,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Zvětrávání.
Krasové jevy.
Činnost vody v krasových oblastech
TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: Z AOSTŘENO NA PŘÍRODU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lovci mamutů.
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Pří_179_Rozmanitost přírody _ Srnec obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
PŮSOBENÍ VODY VE VÁPENCÍCH Př_150_Geologie_Působení vody ve vápencích Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková.
CHKO Moravský kras Jana BENEŠOVÁ.
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
Kras povrchové i podzemní jevy vzniklé v rozpustných a propustných horninách (zejména vápencích, dolomitech, sádrovcích a solích – NaCl) Kras se člení.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Zimní spánek Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření16.11.
Ochrana přírody ČR Moravský kras. Ochrana přírody ČR Moravský kras.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_19_Moravský kras
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Členovci Korýši Stinka obecná. Př. stinka obecná - Stavba těla: - článkovaný krunýř - hlavová část se 2 páry tykadel - na každém článku krunýře 1 pár.
Živočichové.
I živočichové pracují.
Podmínky života na Zemi
ŽIVOČICHOVÉ Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: ZAOSTŘENO NA PŘÍRODU Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.07/02.0045 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

JESKYNNÍ ŽIVOT

VZNIK JESKYNÍ VĚTŠINA JESKYNÍ VZNIKÁ VE VÁPENCI, KTERÝ JE ROZPOUŠTĚN VODOU S OBSAHEM OXIDU UHLIČITÉHO TATO TEKUTINA „VYLEPTÁVÁ“ JESKYNĚ

1. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO VĚTŠINA JESKYNÍ VZNIKÁ VE ………….., KTERÝ JE ROZPOUŠTĚN VODOU S OBSAHEM OXIDU UHLIČITÉHO TATO TEKUTINA „VYLEPTÁVÁ“ JESKYNĚ

VZNIK KRÁPNÍKŮ VZNIKAJÍ PODOBNĚ JAKO RAMPOUCHY Z KAŽDÉ KAPKY ROZPUŠTĚNÉHO VÁPENCE, KTERÁ VISÍ ZE STROPU JESKYNĚ SE MALÁ ČÁSTEČKA PŘEMĚNÍ NA KRÁPNÍK (ROSTOUCÍ ZE STROPU) STEJNĚ TAK Z KAŽDÉ KAPKY, KTERÁ DOPADNE NA DNO JESKYNĚ SE MALÁ ČÁSTEČKA PŘEMĚNÍ NA KRÁPNÍK (ROSTOUCÍ ZE DNA)

ROZEZNÁVÁME 3 ZÁKLADNÍ DRUHY KRÁPNÍKŮ: STALAKTITY STALAGMITY STALAGNÁTY

STALAKTITY VISÍ ZE STROPU JESKYNĚ

STALAGMITY ROSTOU ZE DNA JESKYNĚ

JSOU SLOUPY ZE DNA JESKYNĚ AŽ K JEJÍMU STROPU STALAGNÁTY JSOU SLOUPY ZE DNA JESKYNĚ AŽ K JEJÍMU STROPU

2. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO: ………………. ROSTOU ZE DNA JESKYNĚ

3. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO: ………………. JSOU SLOUPY ZE DNA JESKYNĚ AŽ K JEJÍMU STROPU

4. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO: ………………. VISÍ ZE STROPU JESKYNĚ

JESKYNĚ V ČR V ČR JE ASI 2000 JESKYNÍ JESKYNĚ JSOU POZORUHODNÉ NEJEN KVŮLI KRÁPNÍKŮM, ALE SKRÝVAJÍ TAKÉ POZŮSTATKY DÁVNÝCH ZVÍŘAT, PRAVĚKÝCH LIDÍ A ŽIJÍ V NICH POZORUHODNÉ ORGANISMY.

JESKYNĚ ČR

KONĚPRUSKÉ JESKYNĚ

ZBRAŠOVSKÁ ARAGONITOVÁ JESKYNĚ

JAVOŘÍČSKÁ JESKYNĚ

MLADEČSKÉ JESKYNĚ

JESKYNĚ NA POMEZÍ

JESKYNĚ NA ŠPIČÁKU

SLOUPSKO-ŠOŠŮVSKÉ JESKYNĚ

JESKYNĚ NA TUROLDU

KATEŘINSKÁ JESKYNĚ

JESKYNĚ BALCARKA

5. DOPLŇ CHYBĚJÍCÍ ČÍSLO: V ČR JE ASI ………… JESKYNÍ JESKYNĚ JSOU POZORUHODNÉ NEJEN KVŮLI KRÁPNÍKŮM, ALE SKRÝVAJÍ TAKÉ POZŮSTATKY DÁVNÝCH ZVÍŘAT, PRAVĚKÝCH LIDÍ A ŽIJÍ V NICH POZORUHODNÉ ORGANISMY.

JESKYNNÍ ORGANISMY DĚLÍME NA: ŽIVOT V JESKYNÍCH JESKYNNÍ ORGANISMY DĚLÍME NA: TROGLOBIONTY – ŽIJÍ JEN V JESKYNÍCH, BÝVAJÍ SVĚTLÍ A SLEPÍ (V ČR HMYZ, PAVOUCI, ROZTOČI) TROGLOFILY – MŮŽE SE V JESKYNI ROZMNOŽOVAT, ALE NĚKDY JI OPOUŠTÍ ( V ČR HMYZ, PAVOUCI, MNOHONOŽKY, ŽÍŽALY) TROGLOXENY – JE V JESKYNÍCH JEN HOSTEM (V ČR NAPŘÍKLAD NETOPÝŘI)

ZNAKY JESKYNNÍHO ŽIVOTA SLABÝ NEBO ŽÁDNÝ ZRAK ZTRÁTA ZBARVENÍ (ŽIVOČICHOVÉ JSOU SVĚTLÍ) BEZOBRATLÍ MAJÍ DELŠÍ KONČETINY A TYKADLA, ALE ZTRÁCEJÍ SCHOPNOST LÉTAT

OBRATLOVEC - TROGLOBIONT BALKÁNSKÝ OCASATÝ OBOJŽIVELNÍK MACARÁT JESKYNNÍ

6. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO: JESKYNNÍ ORGANISMY DĚLÍME NA: TROGLOBIONTY – ŽIJÍ JEN V JESKYNÍCH, BÝVAJÍ SVĚTLÍ A SLEPÍ (V ČR HMYZ, PAVOUCI, ROZTOČI) TROGLOFILY – MŮŽE SE V JESKYNI ROZMNOŽOVAT, ALE NĚKDY JI OPOUŠTÍ ( V ČR HMYZ, PAVOUCI, MNOHONOŽKY, ŽÍŽALY) ………………… – JE V JESKYNÍCH JEN HOSTEM (V ČR NAPŘÍKLAD NETOPÝŘI)

ZIMOVÁNÍ NETOPÝRŮ V JESKYNÍCH V JESKYNÍCH ZIMUJÍ ZAVĚŠENÍ HLAVOU DOLŮ BĚHEM ZIMNÍHO SPÁNKU KLESÁ JEJICH TEPLOTA NA 2 - 4 °C

ZIMOVÁNÍ NETOPÝRŮ V JESKYNÍCH TEP SE ZPOMALUJE Z 800 – 500 NA 4 TEPY

ZIMOVÁNÍ NETOPÝRŮ KDYŽ SE PROBUDÍ, TAK SE VELKÁ ČÁST JEJICH TUKU RYCHLE PŘEMĚNÍ NA TEPLO, TAKŽE ZA NĚKOLIK MINUT MAJÍ NORMÁLNÍ TEPLOTU

ZIMOVÁNÍ NETOPÝRŮ JEJICH TRUS JE POTRAVOU PRO BEZOBRATLÉ OBYVATELE JESKYNÍ

JAK LOVÍ NETOPÝŘI?

7. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ ČÍSLO: TEP SE ZPOMALUJE Z 800 – 500 NA …. TEPY

PRAVĚKÁ ZVÍŘATA V JESKYNÍCH JESKYNNÍ LEV

PRAVĚKÁ ZVÍŘATA V JESKYNÍCH JESKYNNÍ MEDVĚD

PRAVĚCÍ LIDÉ V JESKYNÍCH V JESKYNI ŠIPKA BYL OBJEVEN POZŮSTATEK NEANDRTÁLSKÉHO DÍTĚTE, KOSTI JESKYNNÍCH LVŮ, MEDVĚDŮ, SRSTNATÝCH NOSOROŽCŮ.

PRAVĚCÍ LIDÉ V JESKYNÍCH V JESKYNI KŮLNA BYLY OBJEVENY POZŮSTATKY NEANDRTÁLCŮ, LOVCŮ MAMUTŮ A KOSTÍ PRAVĚKÝCH ZVÍŘAT

8. DOPLŇ CHYBĚJÍCÍ SLOVO: V JESKYNI ……….. BYL OBJEVEN POZŮSTATEK NEANDRTÁLSKÉHO DÍTĚTE, KOSTI JESKYNNÍCH LVŮ, MEDVĚDŮ, SRSTNATÝCH NOSOROŽCŮ.

9. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO: BALKÁNSKÝ OCASATÝ OBOJŽIVELNÍK ………………. JESKYNNÍ

ZNAKY JESKYNNÍHO ŽIVOTA 10. DOPLŇTE CHYBĚJÍCÍ SLOVO: ZNAKY JESKYNNÍHO ŽIVOTA SLABÝ NEBO ŽÁDNÝ ZRAK ZTRÁTA ZBARVENÍ (ŽIVOČICHOVÉ JSOU SVĚTLÍ) BEZOBRATLÍ MAJÍ DELŠÍ KONČETINY A TYKADLA, ALE ZTRÁCEJÍ SCHOPNOST ……….

TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: ZAOSTŘENO NA PŘÍRODU Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.07/02.0045 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.