Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Zásady snímání obrazu
Rozdíly mezi „Foto - film“ a „Foto - digi“ Bez okamžité kontroly snímku Změna ISO jen výměnou filmu Větší počet °EV – asi 10 Vyvolání a úpravy foto: - v temné komoře - ve fotolabu, bez úprav Může pracovat bez baterií Možnost kontroly na displeji Každý snímek může mít jiné ISO Jen 8°EV (rok 2009) Úprava foto v PC, její tisk: - na tiskárně - po úpravách ve fotolabu Nárok na energii – hlavně displej
Máme fotoaparát, budeme fotografovat … jenže: Vznik DOBRÉ fotografie je značně složitý proces, který se skládá z těchto činitelů: povaha fotografovaného objektu a okolní podmínky fotografické kategorie - okruh lidí, pro které je snímek určen technické provedení snímku konečná úprava v PC, přizpůsobení výstupnímu zobrazení osobnost fotografa, jeho schopnosti a pojetí tématu štěstí
Povaha fotografovaných objektů: Objekty statické Objekty statické – krajiny, moře, květiny, stromy, stavby, stroje, atd. Statické objekty poskytují fotografovi dostatek času k vytvoření vynikajícího snímku. Objekty dynamické Objekty dynamické – děti, zvířata, sportovní události a jiné pohyblivé objekty. stále se mění a pohybují obvykle nafotíme mnoho
Popis fotografie – základní pojmy
Povaha fotografovaných objektů: Objekty druhotné méně důležité než hlavní objekt, avšak uplatňují se v jeho celkovém vyznění velice výrazně pokud se nezačlení odpovídajícím způsobem, ztratí mnohé fotografie na působivosti Popředí – před hlavním objektem: může být neostré pro zdůraznění hlavního objektu může být tmavější pro dojem hloubky obrazu svislý snímek zdůrazňuje popředí Pozadí - objekt a pozadí nesmí splývat. Např. sloup rostoucí z hlavy portrétované osoby Pozadí by nemělo v pozorovateli vzbuzovat větší zájem než samotný předmět snímku.
Rozdíl pohledu na realitu a na fotografii 2 oči vidí hloubku prostoru Oko zaostřuje až dál než cca 20 cm Oči velmi rychle přeostřují, ale jen na to, na co se přesně díváme. Ostatní je rozmazané !!! Oko se musí dívat alespoň 1/30 s. Nemožnost integrace slabého světla. Rozsah světla běžně 15° EV (po adaptaci až 30° EV) Oči a mozek lehce a rychle definují bílou. Možnost natočení hlavy, změna směru a vzdálenosti pozorování. Ploché zobrazení, chybí hloubka Makro – vzdálenost i jeden cm Prohlížení dlouhou dobu celou plochu vidíme stejně ostře, může (ale nemusí) být ostré všechno. Možnost použít čas 1/5000 s i méně. Možnost snímání i v řádu hodin. Rozsah 8°EV (2009) Největší nevýhoda fotoaparátu ! Jiné světelné podmínky při snímání a prohlížení - „barva“ bílého papíru. Fotografie má rám; vliv "záměru" fotografa – co chce ukázat či zatajit
Fotografické kategorie Obvykle ještě před zmáčknutím spouště máme představu, na co snímek použijeme (dost často taky „na nic“…). Nastavení fotoaparátu by mělo odpovídat požadovanému účelu Fotíme-li tedy se záměrem použití snímku (třeba i podvědomě) do nějaké kategorie, je dobré mít na paměti obecné požadavky a doporučení pro tuto kategorii:
Fotografické kategorie Vyšetřování - dokumentace: všechny body na fotografii ostré a dobře projasněné v noci vždy s bleskem; ve dne - pokud si můžeme vybrat, tak fotografovat tenkrát, když je nejvíce světla kompozice není důležitá, ale všechny podstatné věci musí být zdokumentovány obvykle se nejdůležitější věc umisťuje na střed snímku přesné barevné podání není obvykle moc důležité díky vysokému rozlišení fotografie můžeme na snímku nalézt podstatný detail až na monitoru a fotka náhle dostává svou vážnost
Fotografické kategorie Katalog: přesně centrální umístnění předmět (obvykle jeden) zabírá většinu plochy snímku objektiv kolmo nad středem, linie předmětu rovnoběžné s okraji jednobarevné, nejčastěji bílé pozadí všechny body předmětu ostré bez vrženého stínu u malých věcí nepřekročit nejbližší makro vzdálenost (rozostření)
Fotografické kategorie Architektura: vystihnout nejvhodnější osvětlení zvolit správné místo a ohniskovou vzdálenost (obvykle krátkou) pokusit se o co nejméně aut (možná i lidí) – obvykle neděle „podstatná“ budova (nebo celý komplex) musí být ostrá pozor na vodorovnost – svislost dorovnání kácejících se linií v PC
Fotografické kategorie Rodinné foto - oslavy: expozice se určuje tak, aby obličeje osob (hlavně té nejdůležitější) byly správně exponovány a ve správném barevném podání z fotografie (alespoň z některé ze sady) by mělo být vidět, co je to za „akce“ předem si zajistit co nejvíc světla; často pomůže i rozsvítit všechno, co se dá – případný blesk pak vrhá do obličejů menší stíny jít hodně blízko, aby na snímku bylo „hodně obličeje“ a málo rušivých předmětů v pozadí
Fotografické kategorie Portrét (studiový i rodinný): vždy ostřit na bližší oko vždy použít co nejmenší clonové číslo člověka vhodně vzdálit od pozadí - pokud to jde; vznikne tak dostatečně rozostřené pozadí exponovat podle osvětlení obličeje
Fotografické kategorie Krajina: Světlo se může rychle měnit, ale krajina nikam neuteče. Proto se předpokládá dobře rozmyšlená kompozice podle toho, co chceme ukázat. Obvykle se používají nejvyšší hodnoty clonového čísla - všechno je ostré od 1m do nekonečna; při menším osvětlení to vyžaduje stativ. Používá se především krátké ohnisko – širokoúhlé. Pro zdůraznění hloubky (která plochému papíru chybí) je dobré mít výraznější předmět v popředí a střídání světel a stínů v hloubce snímku.
Fotografické kategorie Noční fotografie: Nejvíce času na fotografování – netlačí nás světlo. Promyšlená kompozice, vhodné ohnisko. Expoziční čas je omezen šumem čipu, proto se používá– kvůli nízkému šumu – malé ISO a o to delší čas, často i desítky sekund. To ale předpokládá použití stativu. Nejvýhodnější je fotografovat za soumraku, kdy není ještě úplná tma.
Fotografické kategorie Momentka: Vyjadřuje neopakovatelný okamžik, který se víceméně se štěstím podařilo zachytit; ale náhoda přeje připraveným. Zinscenovaná momentka je obvykle poznat na první pohled a není dobře přijímána. Obecné rady: vyskytovat se tam, kde se něco děje, zapnutý fotoaparát, nastavené raději větší ISO, nabitý blesk … Dobré momentce, která zachytí výborný okamžik, se odpustí rozmazání, nevhodné pozadí, nevodorovnost, špatná kompozice…
Fotografické kategorie Makro: Tento výraz se používá pro všechno, co je na fotografii stejně velké nebo větší než ve skutečnosti. Vzdálenost objektu od čočky objektivu je několik cm, ale i pod 1cm. Hloubka ostrosti je extrémně malá, běžně kolem 1mm; to klade nárok na správné zaostření. Pozor na stíny vrhané vlastním tělem a objektivem. Pozor na vítr, který nám může zahýbat s fotografovanými objekty.
Fotografické kategorie Zátiší: Jsou dva druhy: - komponované – nachystáme a nasvítíme ho sami - nalezené – nic neupravujeme, jen fotografujeme Bývá dobře rozeznatelný rozdíl mezi komponovaným a nalezeným zátiším. Používají se všechny možnosti nastavení fotoaparátu. Neodpouští se žádná chyba – je dost času.
Fotografické kategorie Příběh - reportáž: Příběh je předem dobře promyšlená, nachystaná a případně i zahraná scéna, která nutí k přemýšlení a objevování dalších souvislostí. Kompozičně i celkově výborná fotografie, nesmí být chyby.
Fotografické kategorie Abstrakce: Struktury, barvy, linie, přechody… Obvykle se nedá první pohled (často vůbec) poznat, co to je. Záměrem je ovlivnění pocitu, navození nálady.
Použité zdroje: