Palivová soustava vznětových motorů Mechanické vstřikování nafty řadovým vstřikovacím čerpadlem Přímé vstřikování nafty CommonRail Vysokotlakým čerpadlem Přímé vstřikování nafty „čerpadlo-tryska“ Mechanické vstřikování nafty rotačním vstřikovacím čerpadlem
Mechanické vstřikování řadovým vstřikovacím čerpadlem Činnost soustavy jako celku Podávací čerpadlo Vstřikovací čerpadlo Vstřikovače Ostatní části
Soustava jako celek
Podávací čerpadlo (pístové)
Vstřikovací čerpadlo a a a
Vstřikovací jednotka
Omezovací regulátor
Předsuvník vstřiku
Vstřikovače
Ostatní části (sešit) Palivová soustava vznětových motorů Mechanické vstřikování řadovým vstřikovacím čerpadlem Podávací čerpadlo – pístové, tlak 1 – 1,5 bar, pojistná pružina proti zvýšení tlaku, ruční čerpadlo pro odvzdušnění soustavy Vstřikovací čerpadlo – vstřikovací jednotka (výtlak paliva, regulace množství podle polohy pístu), omezovací regulátor (regulace volnoběžných a maximálních otáček), přesuvník vstřiku (regulace předvstřiku podle otáček motoru) Vstřikovače – otevírací tlak pružina až 200 bar, možnost seřízení, čepové a otvorové trysky Ostatní části – vysokotlaké potrubí (pevnost, stejná délka a světlost) - jemný filtr (soustava filtrů, 0,002 až 0,003mm nečistoty)
Mechanické vstřikování rotačním vstřikovacím čerpadlem Soustava jako celek Mechanické rotační čerpadlo BOSCH VE Stručný souhrn
Soustava Jako Celek
Rozdělení čerpadla na stavební skupiny
Podávací čerpadlo s tlakovým ventilem
Vysokotlaká část s výtlačnou hlavou
Odstředivý regulátor paliva
Předsuvník vstřiku
Elektromagnetický odpojovací ventil
Rotační mechanické vstřikovací čerpadlo – stručně Hlavní části čerpadla : podávací čerpadlo s tlakovým ventilem (tlak se mění v závislosti na otáčkách - 1,5 až 8 bar) vysokotlaká část s výtlačnou hlavou (vytváří otáčivý a posuvný pohyb pístu díky axiální vačce) odstředivý regulátor paliva (nezávisle zasahuje do množství paliva posunem regulační objímky, regulace volnoběhu a max. otáček) přesuvník vstřiku (ovládán měnícím se tlakem nafty, natáčí opěrný unašeč kladek) elektromagnetický odpojovací ventil (odpojí přívod paliva ke vstřikovačům uzavřením plnícího otvoru)
Přehled systému CommonRail Schéma palivové soustavy Elektronické řízení Vysokotlaká část Nízkotlaká část Stručně a jasně
Schéma palivové soustavy CommonRail
Nízkotlaká část
Podávací čerpadlo (stejné jako u benzínu)
Filtr s ohřevem nafty, přepouštěcí ventil (tlak 2 – 2,5 bar) 0,6-0,9
Regulátor tlaku paliva Vysokotlaká část Vysokotlaké čerpadlo Regulátor tlaku paliva Rozdělovací trubka Vstřikovače
Vysokotlaké čerpadlo (až 1350 bar)
Regulátor tlaku paliva
Rozdělovací trubka (CommonRail), potrubí
Vstřikovače (injektory)
Hoření ve válci
Elektronické řízení
Elektronické řízení (Bosch) zjednodušené schéma
Elektronické řízení (Peugeot/Citroen - HDI)
Stručně a jasně Výhody : nejjemnější rozprášení – nízká spotřeba, emise, vyšší výkon a kroutící moment (20%) Složení pal. soustavy : Nízkotlaká část - nádrž s čerpadlem a multifunkčním ventilem, filtr s přepouštěcím ventilem a ohřevem nafty, Vysokotlaká část – vysokotlaké čerpadlo, regulátor tlaku, rozdělovací trubka, vysokotlaké potrubí, vstřikovače Velikost tlaku : nízkotlaká část 2 – 2,5 bar (přepad 0,6-0,9 bar), vysokotlaká část až 1350 bar Funkce vysokotlaké části : vysokotlaké čerpadlo vytlačuje pomocí třech stupňů – pístních elementů naftu pod tlakem přes regulátor tlaku do rozdělovací trubky, kde je stabilní tlak, vstřikovače se otevírají díky uvolnění tlaku nad ovládacím pístem vstřikovače a jemně rozpráší palivo do spalovacího prostoru Jak pracuje vysokotlaké čerpadlo : tři stupně – pístní elementy si postupně předávají tlak, v posledním elementu je tlak požadovaný. Excentricky rotující hnací hřídel pohybuje s excentrickou vačkou, která postupně stlačuje jednotlivé písty. Jak pracuje regulátor tlaku paliva : pouští přebytečný tlak zpět do nádrže na základě zjištěného tlaku čidlem přes řídícíjednotku Jak pracují vstřikovače : tlak je dopravován jak do dolní části tak do horní, je-li horní tlak větší je jehla zavřená, je-li horní tlak nižší díky uvolnění přepadu magnetickým ventilem, jehla se otevírá a tlak proniká do spalovacího prostoru Co je tzv. pilotní vstřik, jaký má význam : těsně před hlavním vstřikem je palivo vstříknuto do válce, aby se prostor ohřál a motor neměl tvrdý chod a produkoval menší emise Nejdůležitější čidla a akční členy : čidlo otáček motoru, hmotnosti vzduchu, teploty kapaliny a paliva, tlaku paliva, potenciometr plynového pedálu, magnetická cívka vstřikovače, regulátor tlaku paliva, relé podávacího čerpadla, ventil recirkulace spalin, řídící jednotka
„čerpadlo-tryska“
Vstřikovací jednotka