COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha Kreslení jednoduchých objektů Nástroje, plovoucí roletky Zobrazení
Úvod Grafický systém COREL DRAW je systém grafických programů, který: obsahuje spoustu nástrojů a funkcí pro rozmanitou práci s grafikou umožňuje kreslit vlastní obrázky (kliparty) - Corel Draw upravovat fotografie - Corel Photo Paint dále umožňuje skenování a grabování převádět bitmapovou grafiku na vektorovou
Vektorová a rastrová grafika Vektorová grafika - technický výkres tvary jsou tvořeny objekty čáry, oblouky, křivky každý objekt má své charakteristické vlastnosti počáteční a koncový bod, poloměr, barva Rastrová grafika - fotografie tvary jsou tvořeny shlukem teček (pixelů)
Zákl. pojmy vektorové grafiky COREL DRAW Objekt Hlavní stavební jednotka vektorové grafiky Vektor charakteristické veličiny popisující objekt souřadnice poč. a kon. bodu, délka, poloměr, barva Uzel Význačné body objektu konce úsečky, rohy objektu
Zákl. pojmy rastrové grafiky COREL PHOTO PAINT Pixel (Picture Element) Základní stavební jednotka rastrového obrázku Pixely jsou umístěny v mřížce - rastru Barevná hloubka (Bitová hloubka) Počet bitů věnovaných jednomu obrazovému bodu (1 bit - černobílý obrázek, 8 bitů - 256 barev nebo stupňů šedi, ...)
Pracovní plocha Okno kresby Klasický titulkový řádek aplikace Windows Největší část pracovní plochy Obsahuje ohraničení zvoleného formátu oblast obrázku, která bude vytisknuta Klasický titulkový řádek aplikace Windows Klasické Menu aplikace Windows
Panely nástrojů Shora: Standardní panel nástrojů Panel vlastností Vlevo - Okno nástrojů Vpravo - Paleta barev Další panely - místní nabídka na některém panelu nástrojů
Standardní panel nástrojů Práce se soubory a schránkou Import/Export grafiky Kvalita a velikost zobrazení Nápověda, Učebnice, Rady
Panel vlastností kontextově závislý panel - zobrazuje informace o právě vybraném nástroji či objektu Příklad: plocha informace o nastaveném formátu volba orientace papíru volba přichytávání objektů
Okno nástrojů Poskytuje rychlý přístup k funkcím programu Některá tlačítka jsou rozbalovací po podržení ukazatele myši
Kreslení objektů 1/3 Čára - Ruční režim Úsečka - Ruční režim Táhnout myší při stisknutém tlačítku myši Úsečka - Ruční režim Klepnout na začátek a klepnout na konec při podržení klávesy Ctrl měníme sklon úsečky po 15° Nástroj Ruční pero V panelu vlastností lze vybrat tloušťku a typ pera pero se stálou tloušťkou pero kaligrafické (tloušťka čáry se mění se směrem) předem nastavené pero (lze vybrat tvar čáry ze seznamu)
Kreslení objektů 2/3 Nástroj Bezierův režim Kreslení čar a křivek umísťováním jednotlivých uzlů myší Umístíme uzlové body tažením směr pomocné čáry určuje tečnu délka pomocné čáry určuje zakřivení Podržením klávesy Ctrl při umísťování uzlů měníme sklon tečny po 15°
Kreslení objektů 3/3 Obdélník: Kružnice: Hvězda: Nástroj Obdélník, Klepnout na jeden roh, táhnout na druhý roh a pustit tlačítko myši Kružnice: Nástroj Elipsa, Táhnout myší při stisknuté klávese Ctrl Hvězda: Nástroj Mnohoúhelník > nakreslit mnohoúhelník Nástroj Tvar > tažením upravit uzlové body Místní nabídka: Vlastnosti > upravit: Výplň, Obrys, Počet vrcholů v mnohoúhelníku Použití klávesy Ctrl způsobí nakreslení mnohoúhelníku či hvězdy se stejnými stranami
Výběr a úpravy objektů Nástroj Výběr, kurzor se změní na černou šipku první klepnutí - výběr objektu, možnost úprav tažením za uzlové body druhé klepnutí - otáčení podle vyznačeného (posunutelného) středu nebo zkosení objektu Nástroj Tvar, tažením za uzlové body objektu Úsečka - posun koncových bodů Obdélník - zaoblení rohů Kružnice - provedení výseče
Paleta barev Šipky na okrajích pro rolování paletou Šipka dole na rozšíření zobrazení palety (vrací klepnutí pod posuvník palety) Klepnutí levým tl. myši - barva výplně Klepnutím pravým tl. myši - barva obrysu Klepnutí na okénko barvy s křížkem zruší barvu objektu
Plovoucí roletky Rozbalovací nabídky v plovoucích oknech Získáme je z místní nabídky na panelech Lze je minimalizovat do plovoucí lišty Příklady: Barva (6) - bude aplikována na vybraný objekt Speciální výplň (7) - styl výplně Pero (8) - styl čáry, barva
Zobrazení Při kreslení můžeme používat Zobrazit kresbu lze v režimu Mřížku - Menu: Zobrazit > Mřížka Vodicí linky - Přetažením měřítka do výkresu Zobrazit kresbu lze v režimu Normálně - jak je kresleno Drátěný model - jen jednoduché obrysy Koncept - bez přechodů
Studijní materiály - základní On Line nápověda k systému - klasická nápověda Winddows programů Menu: Nápověda > Témata Klávesy "F1" nebo "Ctrl+F1" On Line rady - krátké popisy konkrétních postupů Menu: Nápověda > Rady On Line učebnice - výukové texty Menu: Nápověda > CorelTutor
Studijní materiály - doplňkové Kolektiv Tipy a triky: Corel Draw Unis, Brno 1999 Petr Lindner Corel Draw, tipy, efekty a kouzla Computer Press, Praha 2001
Užitečná pomůcka Karty rychlé nápovědy