Digitální učební materiál Autor: Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Montáže a opravy Tematická oblast: Motory Téma: Diagnostika lambda sondy Ročník: 3. Datum vytvoření: únor 2014 Název: VY_32_INOVACE_12.2.19.STR Anotace: Lambda sonda, diagnostické zařízení FSA 740, osciloskop, multimetr, výfukový systém, řídící jednotka motoru, napětí sondy, napěťový signál, paměť závad. Metodický pokyn: Materiál inovativním způsobem zužuje vztah mezi teoretickou a praktickou výukou. Fotografie pořízené v reálných podmínkách odborného výcviku dokumentují každý krok pracovního postupu při kontrole, údržbě a opravách částí silničních motorových vozidel. Multimediální výuka se stává názornější a podporuje tak zájem a aktivitu i u slabších žáků. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i jako samostatný test. Prezentace je primárně určena pro výklad v hodině, v odborném výcviku tvoří vhodný doplněk při odborných instruktážích před zahájením cvičných prací, ale díky své názornosti může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání.
DIAGNOSTIKA LAMBDA SONDY
DIAGNOSTIKA LAMBDA SONDY UMÍSTĚNÍ LAMBDA SONDY VE VÝFUKOVÉM SYSTÉMU
DIAGNOSTIKA LAMBDA SONDY POUŽITÁ DIAGNOSTICKÁ TECHNIKA – BOSCH FSA 740
DIAGNOSTIKA LAMBDA SONDY DIAGNOSTIKU LZE PROVÉST PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU MOTORU POMOCÍ OSCILOSKOPU MĚŘENÍM POMOCÍ MULTIMETRU MĚŘENÍM EMISÍ VÝFUKOVÝCH PLYNŮ
PODMÍNKY MĚŘENÍ MOTOR NA PROVOZNÍ TEPLOTĚ ZAPALOVACÍ SOUSTAVA BEZ ZÁVAD TĚSNÁ PALIVOVÁ SOUSTAVA ČISTOTA SACÍHO POTRUBÍ VČETNĚ ČISTIČE VZDUCHU TĚSNOST VÝFUKOVÉ SOUSTAVY
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU PŘIPOJENÍ A UKOSTŘENÍ DIAGNOSTICKÉHO ZAŘÍZENÍ
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU PŘIPOJENÍ DIAGNOSTICKÉHO ZAŘÍZENÍ K ŘÍDÍCÍ JEDNOTCE MOTORU (DIAGNOSTICKÁ ZÁSUVKA)
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU ZADÁNÍ PARAMETRŮ VOZIDLA
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU ZADÁNÍ PARAMETRŮ VOZIDLA A ADRESY MOTORU
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU NAČTENÍ SKUTEČNÝCH HODNOT MĚŘENÍ
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU NAPĚŤOVÝ SIGNÁL LAMBDA SONDY
KONTROLA PŘES ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU HLÁŠENÁ ZÁVADA LAMBDA SONDY
KONTROLA OSCILOSKOPEM PŘIPOJENÍ DIAGNOSTICKÉHO ZAŘÍZENÍ PŘIPOJENÍ VÝSTUPU Z KONEKTORU SONDY (POZOR NA PORUŠENÍ IZOLACE VODIČE) PŘIPOJENÍ OSCILOSKOPU
KONTROLA OSCILOSKOPEM MĚŘÍME NAPĚŤOVÝ SIGNÁL NA VÝSTUPU Z KONEKTORU SONDY PŘI VOLNOBĚHU A ZVÝŠENÝCH OTÁČKÁCH MOTORU KONTROLUJEME MAXIMÁLNÍ A MINIMÁLNÍ NAPĚTÍ VČETNĚ PRŮBĚHU SIGNÁLU → TVAR OSCILOGRAMU NAMĚŘENÉ HODNOTY POROVNÁVÁME S HODNOTAMI PŘEDEPSANÝMI
KONTROLA OSCILOSKOPEM ÚDAJE O NAPĚTÍ LAMBDA SONDY A JEJÍ NAPĚŤOVÝ SIGNÁL
KONTROLNÍ OTÁZKY Jakými způsoby lze provést diagnostiku lambda sondy? komunikací s řídící jednotkou motoru pomocí osciloskopu pomocí multimetru nebo posouzením hodnot emisí 2. Jaké podmínky musí být splněny před měřením lambda sondy? motor na provozní teplotě zapalovací soustava bez závad těsná palivová soustava, čisté a těsné sací i výfukové potrubí 3. Jak budeme postupovat při měření pomocí osciloskopu? připojíme diagnostické zařízení → akumulátor + výstup ze sondy posouzení výstupního napětí a tvaru oscilogramu sondy
Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Koblížek.