Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Bankovnictví Autor: Ing. Iveta Kubistová Téma: Vývoj peněz Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_EB_02_ VYVOJ PENEZ Datum tvorby: Klíčová slova: peníze, platidlo, ekvivalent Anotace: prezentace napomůže při výkladu historického vývoje peněz a procvičení učiva
Vývoj peněz Jsou uznávaným prostředkem směny po dlouhé generace Můžeme je definovat jako cokoliv, co je přijímáno při placení za zboží a služby
Podoby peněz Zbožové peníze (Komoditní) –lidé si mezi sebou vyměňovali statky nebo služby, které vlastnili, ale později používali ke směně tzv. všeobecný ekvivalent (př. olivový olej, víno, plátno..) –ekvivalent se dal dobře měnit a lidé byli ochotni ho přijímat Drahé kovy –tzv. valouny (zlaté pruty), které se daly dobře dělit
Mince – raženy ze slitiny zlata, stříbra, mědi a cínu – hodnota mincí byla určena obsahem drahého kovu v minci – plnohodnotné peníze Papírové peníze – a ) bankovky –kryté zlatem – b ) státovky – vydával je stát, ke krytí svých výdajů, nebyly kryté zlatem a za zlato směnitelné
Bankovní peníze – slouží k bezhotovostnímu platebnímu styku – převod peněz z účtu na jiný účet
Úkoly: Jaké mince máte ve své peněžence? Plnohodnotné či neplnohodnotné? Neplnohodnotné K čemu nám slouží peníze? Prostředek směny Míra hodnot Uchovatel hodnot v čase
Zdroje: Klínský, Münch, Chromá : Ekonomika, Ekonomická a Finanční gramotnost pro střední školy, 2010, Eduko ISBN: Vlastní zápisky autorky Galerie Klipart